Het is nu 15 dec 2017, 15:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 30 jul 2015, 19:19 

Ik ben met Trabant bezig deze weer 100procent te krijgen.
Nou weet ik dat de Trabant een grootlicht schakelaar moet hebben ergens.
Ik had ergens gelezen dat dit een voetschakelaar kon zijn of mssn op de hendel van de knipperlicht en claxon.

Deze Trabant is van '79 en was 6volt maar hen dat inmiddels over gezet op 12volt maar 6volt had ook groot licht voor zover ik af kan lezen aan het feit dat er wel een blauw lampje in de cockpit aanwezig is.

Maar voor zover ik alles heb kunnen herleiden lopen de kabels van grootlicht gewoon na de licht schakelaar waar ik de stads em dimlicht aan en uit kan zetten. Dit zijn ook de enige 2 standen die ik weet te vinden op de schakelaar.
Kan iemand me vertellen hoe ik groot licht krijg?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jul 2015, 23:09 
moderator

Probeer het eens met lopende motor. De bediening is die voetschakelaar intrappen of de pook naar je toe trekken.
Dan moet er onder je zekeringskastje iets klikken,
Afbeelding
Het grootlichtrelais zit naast de haak waarmee je de motorklep ontgrendelt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jul 2015, 11:41 

ok dank je wel voor de informatie.
ik kan alleen geen voetschakelaar vinden dus dan zou het toch met de handschakelaar aan het stuur te bedienen moeten zijn.
het zou idd nog al eens kunnen dat het dan die relais is en/of dat de motor niet aanstond tijdens het testen.
gister heb ik namelijk die relais gezien en viel me op dat daar een aansluiting voor 4kabels zit terwijl er maar 3 aangesloten zijn..
die ene die over is daarvan heb ik het elektrische schema van de trabant erbij gehaald en daar lopen idd maar 3 kabels na toe wat dus inhoudt dat die laatste gewoon massa moet zijn dus die heb ik gister even aangesloten op carroserrie.
ik heb het alleen nog niet kunnen testen omdat ik alle kabels even opnieuw heb na moeten lopen omdat er bij het zekeringskastje niet alles goed was aangesloten en ik doe even alles precies zoals op de tekening staat

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jul 2015, 11:46 
moderator

dlowoner schreef:
ik heb het alleen nog niet kunnen testen omdat ik alle kabels even opnieuw heb na moeten lopen omdat er bij het zekeringskastje niet alles goed was aangesloten en ik doe even alles precies zoals op de tekening staat
En dan zou ik het ook even zo houden, want als een auto -om wat voor reden dan ook- zijn eigen kleuren heeft, is het geen werken. Hetzelfde geldt voor als een of andere sufferd de kabelboom niet heeft afgedekt bij spuitwerkzaamheden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 aug 2015, 22:37 

De schakelaar wisselt alleen tussen groot- en dimlicht (dus alleen met ingeschakeld licht) bij sommige Trabanten).

Ook is het zo dat, als je stopt met grootlicht aan, je ook weer start met grootlicht. Even in de gaten houden dus.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 aug 2015, 14:10 

ok dank je wel.. ik ben er achter.. heb nog wel nieuwe vraag maar stel ik ff in ander topic

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]