knipperlicht, gevarenlicht doet nix

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Plaats reactie
dlowoner

knipperlicht, gevarenlicht doet nix

Bericht door dlowoner » 05 aug 2015, 11:49

ik had een 6volt trabant die na 12volt gezet word.
nou heb ik gezien dat er bij de gevarenlicht schakelaar ruimte is voor nog 2 kabels die niet aangesloten zijn, vanaf een andere schakelaar waarbij die kabels afgeknipt zijn zie ik dat er de zwart/gele kabel hoort te zitten en daarnaast zit daar een zwarte kabel op.

nou zat er een 6volt relais tussen en daar zat dus wel die zwart/gele kabel op, op die relais zit ook de zwart/witte kabel die dan weer na de gevarenlichtschakelaar toegaat.
verder zat daar nog de blauw/gele kabel die na de verklikker gaat in de cockpit.
dan heb ik nog 1 stekkertje over waar nog kabel op zou moeten.

ik heb deze relais ondertussen wel vervangen door een 12volt bij de automaterialenzaak vandaan al is me niet duidelijk hoe ik die precies aan moet sluiten maar heb verschillende dingen geprobeerd en ik krijg de knipperlichten en de gevarenlichten niet aan de praat.

ook heb ik een elektrisch schema van internet gehaald maar daar staat alleen op dat er 3 kabels na de relais gaat.

ik heb trouwens zo'n alarmlichtschakelaar met zo'n rood lampje erin.

kan iemand me vertellen hoe ik dit allemaal precies aan moet sluiten of kan iemand me foto's zenden mssn?

ruton
moderator

Re: knipperlicht, gevarenlicht doet nix

Bericht door ruton » 05 aug 2015, 12:03

Als je nou eens een schemaatje tekent van wat je hebt of wilt doen, al dan niet met foto's of type-aanduidingen (met link) van die schakelaars.
Welk schema heb je waar van internet gehaald? Was het dit schema?
Zo uit het hoofd weet ik alleen dat de originele 6V en 12V alarmlichtschakelaars heel verschillend uitzien en dat er aan het standaard Blinklichtrelais inderdaad maar drie aansluitingen zitten.

dlowoner

Bericht door dlowoner » 06 aug 2015, 13:27

ok ik ben al wat verder... ik heb de 6volt relais wat dus anders heet, namelijk clignoteur (geloof ik nou)
en ik dacht dat hij 4pennetjes had voor aansluiten van kabel maar aan de andere kant zit nog een metalen lipje die contact met de massa dient te hebben en toen werkte die knipperlichten in princiepe wel alleen knipperen ze heel erg snel.
daar moet dus een 12volt clignoteur op voor zover ik nou weet.. die relais die ik opgehaald heb die is dus overbodig.
ik zal dus ff opzoek na de clignoteur

ruton
moderator

Bericht door ruton » 06 aug 2015, 13:57

Noemen ze in Kollumerzwaag de schokbrekers ook amortiseur? :twisted:

Deden alle knipperlichten het ook wel toen ze zo snel knipperden? Want als er een lampje voor of achter niet meebrandt, is de weerstand kleiner en dan knippert het overgebleven lampje ook veel sneller. Ik heb het zelf gemerkt toen ik aan de voorkant de oude halvemaanpinkers erop zette en ik van 21W naar 18 cq 15 W terug moest. Dat knippert ook een stuk zenuwachtiger.

Overzicht van de schakelaars

Kijk even bij de elektrische schema's naar de versie die in1990 achter in WHIMS zat, en let erop dat de nieuwe schakelaar dezelfde nummertjes bij de contacten heeft.

dlowoner

Bericht door dlowoner » 06 aug 2015, 21:55

Jaja.. Ik ben ook monteur. Eerder een amateur.. En ik d8 dat het een relais was want daar lijkt het wel op.. Maar zo doende leer ik ook weer wat :D

Maar thx voor de tips en zal er op letten

Oja.. Alle lampen branden wel .. Dat had ik al bekeken

ErikvG

Bericht door ErikvG » 09 aug 2015, 23:40

Het is mij niet helemaal duidelijk... de Trabant is nu nog 6 V?

In mijn 6Volter merk ik nooit als er een lampje niet meebrandt. Hij gaat eerder langzamer knipperen dan sneller.

Mijn alarmlichten werken onafhankelijk van de clignoteur (of blinkschalter in goed Duits :) ) Die heeft zijn eigen knipperrelais.

Let ook op dat de alarmlichten op de 8ste zekering staan. Als die zekering stuk is, heb je geen alarmlichten (en claxon etc) terwijl de gewone richtingaanwijzer dan nog gewoon werkt. (Vermits je nog het 6V aansluitschema hebt).
Ik heb weleens schema's gezien waar de alarmlichten wel op de clignoteur werken. Die 2 types kan je dus niet zomaar uitwisselen.
Valves! Who needs Valves?

Plaats reactie