Tip reparatie elektrische ruitensproeierpomp

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Plaats reactie
Bjorn Kusters

Tip reparatie elektrische ruitensproeierpomp

Bericht door Bjorn Kusters » 10 mar 2016, 19:41

Nadat ik tijdens een noodreparatie onderweg een stukje slang had geleend van de ruitensproeiers , kwam ik er de dag erna achter dat hij wel erg los zat in het deksel.
Het stukje kunststof waar de slang over geschoven zit was afgebroken.
Natuurlijk een geval van de keiharde slang na het losnemen op een veilig plekje friemelen waarna ik verder kon rijden.
Het was lekker koud en had haast dus dan ben je wel eens minder voorzichtig.

Je kan dat natuurlijk de zooi nieuw kopen , maar repareren is veel makkelijker en goedkoper!
De verkoper van de Trabant zei nog iets over een zuunige zeeuw....nou ik ben de limburgse tegenhanger!
Vaak zijn dingen eenvoudig te repareren ookal kiezen vele voor het kopen van nieuwe spullen.
Ik dus niet , iets nieuw kopen is altijd de 2e optie.
Ik ken mensen die bezuinigen op het onderhoud....dat is natuurlijk wel verkeerd:D
Net zo verkeerd het voor je portemonnee is om te veel en onnodig onderhoud te plegen.

Om terug te komen op het onderwerp:

Je vijlt het restant van het pijpje aan het pomphuisje vlak.
Je zorgt dat je een verbindingsstukje voor 2 slangen hebt in de juiste diameter (zie aansluiting aan ruitensproeier)
Je haalt de ribbels aan een helft van het verbindingsstukje nagenoeg weg.
Je boort het gat in het pomphuis voorzichtig op naar de kleinste diameter van het verbindingsstukje.
Daarna de "gladde" kant van het verbindingsbuisje eventueel nabewerken zodat het licht schuivend in het pomphuisje past.
Beetje stevige lijm op de "gladde" kant van het verbindingsstukje en deze in het pomphuis drukken.
Lijm laten drogen en je hebt weer een goed werkende pomp voor pakweg 50 cent!
Gr Bjorn

Haiko
moderator

Re: Tip reparatie elektrische ruitensproeierpomp

Bericht door Haiko » 10 mar 2016, 20:05

wel uitkijken dat je het pijpje niet te ver naar binnen drukt ivm vrij draaien van het schoepje.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Bjorn Kusters

Bericht door Bjorn Kusters » 10 mar 2016, 20:16

Ik ga er van uit dat men zo ver zelf nog na kan denken.
Als het stukje langer is dan het pomphuis diep kort men het buisje toch zeker ook in i.p.v. het pomphuis helemaal te doorboren haha
Maar goed , je hebt gelijk,een gewaarschuuwd mens telt voor 2.
Bij mijn pomp kon hij de schoepjes niet raken , toch voor de zekerheid niet langer gemaakt dan nodig.
Gr Bjorn

ErikvG

Bericht door ErikvG » 10 mar 2016, 22:59

Klinkt als een degelijke fix in elk geval.

Wat voor lijm heb je gebruikt? Want het lijkt mij dat dat 40 jaar oude kunststof niet echt lekker lijmt...
Valves! Who needs Valves?

Bjorn Kusters

Bericht door Bjorn Kusters » 10 mar 2016, 23:24

Ik heb gewoon secondelijm gebruikt.
Dat lost bij mijn weten niet op door de spritus in de ruitensproeiervloeisof.
Het staat anderen ook vrij om epoxy lijm o.i.d. te gebruiken , zo lang t maar niet oplost door spiritus.
Het kunstof verlijmde zich perfect , als ik zou willen kan ik door het draaien van het pijpje het pomphuis breken.
Vergeet niet dat je lijmt op een "vers" oppervlakte , je hebt het tenslotte uitgeboord en aan gevijld/geschuurd.
Gr Bjorn

Plaats reactie