Niet laden

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Trabantenaar
Contacteer:

Re: Niet laden

Bericht door Trabantenaar » 19 mei 2016, 18:38

rondjerijder schreef:De 6 Volt bobines vanmiddag gekregen, direct proberen en.........geweldige vonken. :D
Vonken zullen ze meestal wel doen, vraag is of de motor ermee kan draaien :mrgreen:
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 19 mei 2016, 19:20

Trabantenaar schreef:
rondjerijder schreef:De 6 Volt bobines vanmiddag gekregen, direct proberen en.........geweldige vonken. :D
Vonken zullen ze meestal wel doen, vraag is of de motor ermee kan draaien :mrgreen:
Die doet het prima op deze bobines. 8-)

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 20 mei 2016, 13:40

ruton schreef:
rondjerijder schreef:Op mijn spanningsregelaar heb ik ook een paar condensatoren gevonden.
Er zit één op aansluiting 51 en ééntje op 61, waarom zitten die er op ?
Die kunnen horen bij het ontstoorsetje voor de radio. Zitten de bobines toevallig ook 'verpakt'?
Bedoel je met "verpakt" dat er een condensator op de bobines is aangesloten ?
Moet haast wel, het drong eerst niet goed tot me door :oops: ik keek net even achter de ontstekingskap en er ging een lichtje bij me branden, hier zitten ook condensatoren.
Is dit nou goed of slecht, zal voor het ontstoren zijn maar kan ik ze [ook op de spanningsregelaar] verwijderen uit de machinekamer ? En wat gebeurt er dan ?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 20 mei 2016, 18:52

Met 'verpakt' bedoel ik dat dit setje is gemonteerd.

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 20 mei 2016, 20:45

Aah op die manier, ja de kabels die er op zaten zagen er zo uit.
Ik heb ze er af gehaald omdat ze niet mooi stevig in de bobine pasten, de kabel van ontsteking naar bobines is nog wel zo ingepakt.

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 21 aug 2016, 16:56

het gesodemieter begint weer, eerst ging het laadlampje pas uit bij hogere toerentallen en nu helemaal niet meer.
Bij lopende motor even de pool van de accu en direct wil ze uitgaan, niet bijladen dus.
Ook even gemeten op de dynamo zelf en gaf ze nog geen 2 Volt.
Het ding er dus onderweg en open gemaakt, koolborstels waren wat vet van het vet van het lager, deze had ik de vorige keer goed ingevet.
Zou het hier aan kunnen liggen ?
Koolborstels zijn nog 15 en 16 mm lang, wat horen ze te zijn alvorens vervanging nodig is ?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 21 aug 2016, 17:50

Zo zien ze er nieuw uit:
Afbeelding en ik heb even nagemeten (ik heb nog een zak GLM-koolborstels): Nieuw zijn ze ±16,5 à 17 mm lang.
Ik heb even in de Ratgeber, uitgave 1987 blz 99, gekeken: als ze 8mm zijn, 'werden sie besser erneuert'.
Ze moeten soepel kunnen bewegen. Nieuwe koolborstels kunnen nog wat klemmen, en vuile ook. Dus schoon en soepel is het devies.

Voertuigelektronica is niet mijn forte, maar maak de collector eens schoon, ook tussen de lamellen schoonkrabben.

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 21 aug 2016, 18:48

Dan zit ik met m'n 15 en 16 mm wel goed.
De hele mik binnen ontvet en schoon gekrabt en de dynamo op de accu laten draaien.
Ze komt maar langzaam op gan en maakt hooguit 3 a 400 toeren, kan ik hem er weer onder zetten of beter op zoek naar een andere ?
Wat mag zo'n 6 Volt dynamo nog kosten ?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 21 aug 2016, 19:51

Voordat je je aan een nieuwe of opgelapte waagt (inclusief het Altteil-Pfandgehen-en-weer), zou ik even rondkijken wat er dichter bij huis te halen of op te knappen is. Ik geef je bij Andries in Drachten of Paul in Voerendaal goede kansen op een werkende gebruikte, en anders moet er in de buurt wel wat te reviseren zijn.

Toen ik 2½ jaar geleden kleiner moest gaan stallen heb ik alle zesvoltsmeuk weggedaan, omdat ik me in die twintig jaar dat ik het had er meer mee heb rondgesjouwd dan dat er vraag naar was. Iedereen die zijn auto van 6 naar 12 V ombouwt heeft immers het oude spul nog over, dus de kans is aanwezig dat iemand het je bij wijze van spreken nagooit.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 21 aug 2016, 20:45

Meestal moet je 6 volt spullen wel voor kleine prijsjes kunnen vinden. Er is namelijk geen markt voor.

Plaats reactie