Het is nu 22 nov 2017, 00:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stekkerdoos trekhaak
BerichtGeplaatst: 23 sep 2016, 11:02 

Gisteren heb ik een lichtbalk omgebatterijdt naar 6 Volt en deze getest.
Nou kreeg ik hierbij een echt kerstgevoel, alles brande en flikkerde maar niet zoals het hoorde.
Even een massadraad naar de min van de accu getrokken maar het circus bleef het zelfde, geen massa probleem dus.
Hebben die stekkerdozen uit de DDR een andere aansluiting of is een vorige eigenaar creatief geweest ?
Ik kan natuurlijk alles nameten maar hier even de vraag neerleggen is veel gemakkelijker. ;)

Profiel  

Berichttitel: Re: Stekkerdoos trekhaak
BerichtGeplaatst: 23 sep 2016, 18:47 
moderator

De ddr stekkerdozen hebben een gewone aansluiting. Ze zijnhooguit niet voorbereid op de mistlamp. Die aansluiting is of leeg, of voorzien van constante stroom. Ergens klopt er dus gewoon wat niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 sep 2016, 19:07 

vorige eigenaar zal creatief zijn geweest.
Even volledig opnieuw beginnen dus.

Nu dit topic er toch is: is het nodig om een speciaal relais voor de aanhangerknipperlichten te gebruiken?
Er bestaan namelijk alarmlichtschakelaars en relais met aparte aansluiting voor de lampen op een aanhanger.
Is dat persee nodig of kan de kabel gewoon worden gesplitst vanaf de achterlichten?

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 sep 2016, 20:47 
moderator

Die aansluiting is voor een extra lampje dat binnen gaat knipperen indien er 3x21w aan lampen branden. Dan kan je binnen zien of de knipperlichten van je ahw het doen. Je moet alleen kijken of er op je relais staat dat het maar 2x21w aankan, of ook 3x.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 sep 2016, 22:34 

eeuwige_student schreef:
Die aansluiting is voor een extra lampje dat binnen gaat knipperen indien er 3x21w aan lampen branden. Dan kan je binnen zien of de knipperlichten van je ahw het doen. Je moet alleen kijken of er op je relais staat dat het maar 2x21w aankan, of ook 3x.

Ik haal hier uit dat het een dubbel relais zou moeten zijn:
Afbeelding

Das dus niet alleen voor de extra controlelamp :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2016, 00:53 

Als je je alarmlichten gebruikt dan staat er zelfs 4 keer 21 watt op je knipperrelais. Bij richting aangeven met een aanhanger is dit 3 keer 21 watt.

Je kan ze dus gewoon zonder relais aansluiten.

Die extra c2 aansluiting zit er bij mijn blinkgeber (helaas) niet op.

Als je met een aanhanger je alarmknippers gebruikt dan is dat wel 6 x 21 watt. Da's pakweg 120 watt en (bij 6 volt) goed voor 20 Ampere!

Hou daar even rekening mee met je bedrading en zekering (de laatste in het rijtje en de enige die spanning heeft als je contact uit staat)

Oh ja toeteren en alarmlichten zijn een slechte combinatie in een Trabant (die staan op dezelfde zekering)

Ik heb daar (zonder aanhanger) 25 ampere in zitten...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2016, 02:59 

Zal het sowieso even nazien, bij een 1.1 zijn er op electra gebied ook een aantal dingen anders als bij een 601. Relais moet ik even in de auto bekijken.

ErikvG schreef:
Oh ja toeteren en alarmlichten zijn een slechte combinatie in een Trabant (die staan op dezelfde zekering)

Zolang ik geen alarm heb, zullen die 2 nooit tegelijk gebruikt worden denk ik zo :mrgreen:

Heb slechts 1 16a zekering en dat heeft te maken met dat het injectiesysteem erbij zit, de rest houdt het op 8a uit. En eigenlijk is het niet eens echt nodig. (achterruitverwarming heeft ook 16a, maar das een los zekeringbakje)

Bij een 1.1 zit de claxon op een andere zekering dan alarmlichten trouwens.
Wel problematisch is het achteruitrijden (zit bij mij 21w in) met gebruik van de alarmlichten. Dat zit dus wel op dezelfde zekering met 8a terwijl dat bijna 9a nodig heeft.

Ik heb een 12v systeem dus dan zit je aan 10,5a met 6x 21w
Voorlopig denk ik dat ik dus minstens 2 zekeringen moet vervangen voor 16a exemplaren. Aangezien je 2 zekeringen hebt waar alarmlichten op zitten (althans bij een 1.1, geen idee of dat bij een 601 ook het geval is)

@rondjerijder: mocht het nodig zijn heb ik nog wel een stuk kabel over om alles aan te sluiten. Als je een beetje creatief met je kabel werkt heb je niet eens zoveel nodig.
Kan 5 trabanten doen met de lengte die ik bij de auto kreeg op mijn manier.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2016, 11:27 

Nou vliegen de zekeringen me nog niet om de oren maar mocht dit wel gebeuren kies ik voor de chocolade methode.
Je nuttigt een reep chocolade en wikkelt het zilverpapier om je zekering, met zo'n onverwoestbare zekering gaat er gegarandeerd iets branden. :lol:
Wat de aansluitingen van de stekkerdoos aangaat heb ik alles even wat oppervlakkig bekeken, ziet er eigenlijk uit zoals het hoort.
Wat me wel opvalt is dat de richting aanwijzers achter op de auto wat minder enthousiast hun werk doen als de genossen aan de voorzijde.
Hier nog eens een lampje achter hangen lijkt me wel wat veel van het goede omdat de magere 6 Volt dan nog meer Ampere's naar achteren moet zeulen en daar kon het kabeltje het wel eens knap warm van krijgen.
Nou kwam ik op het idee om een stevige kabel [of twee] vanaf de blinkgeber naar achteren te trekken en bij de stekkerdoos [binnenzijde kofferbak] een extra relay voor alleen de r.a.w. van de aanhanger te fabrieken.
Het zelfde zou ik kunnen doen voor rem en achterlicht, zo haal ik via een dikke kabel alle vermogen naar achteren en geef het door aan de aanhanger via door achterlichten bediende relay's.
Is deze houtje touwtje methode een oplossing of kan het in de categorie van de "chocolade-methode" ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2016, 16:27 

Ik sta nog liever in de regen met pech langs de kant van de weg dan dat ik jouw chocolademethode toepas!

Wel is het erg netjes als je de draden voor de aanhanger bij de 'bron' haalt (remlichtschakelaar, knipperlichtschakelaar en lichtschakelaar) en een eigen (goede!) massa-aansluiting maakt. Relais zijn dan echt niet nodig.Ik zou wel voor minimaal 1,5 mm2 gaan

Een relaisbakje maken met 4 relais (knipper, rem- en achterlicht is natuurlijk ook een idee (met een goede 6 danwel 12V voedingskabel en eigen zekering(en) maar dat moet dan wel erg degelijk in elkaar zitten. Geen houtje-touwtje anders creëer je een bron van storingen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2016, 18:51 
moderator

Er zijn ook 12 volt relais van de voor de tijd dat allarmlichten verplicht werden!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]