Het is nu 16 dec 2017, 18:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 sep 2017, 12:21 

Hallo,

I.v.m. de restauratie van mijn Trabant heb ik het dakje gelicht en opnieuw gemonteerd.
Na het monteren bleek dat het oude rubber niet goed meer aansloot. (een kier in het midden).
Het oude rubber was behoorlijk uit elkaar gedrukt, dus dacht ik, geen wonder....
Ik heb een nieuw rubber besteld en gemonteerd, maar ook deze sluit niet echt goed aan.....
Heeft iemand hier ervaring mee, doe ik iets niet goed?

Ik heb het dakje in één keer gelijmd en gemonteerd. De dakrand heb ik meteen weer terug geslagen.
De 2 achterste (bij het rubber) centreer gaten heb ik gelokt met een bout. over een lengte van ongeveer 5 cm achter heb ik i.v.m. de bouten deze later omgeslagen. De bouten heb ik vervangen door bindnagels....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 sep 2017, 12:29 
moderator

Hallo,

das vervelend... maak es een paar foto;s van de achterzijde van het dak, daar waar het rubber zit.

Oja, uit welke buurt kom je, wellicht is er iemand in de buurt die je kan helpen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 sep 2017, 13:35 
moderator

Hoi even002, welkom hier.
Voor zover ik het weet -want zo ben ik nooit uit mijn dak gegaan- is dat geen rubber, maar kit. En "Regenleistenzement"...

Edit: K13-17 is inderdaad een Gummiprofil fürs Dach. Alleen bij de Limo, de Kombi heeft daar -aldus de explosiekatalogus- geen rubberstrip.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 sep 2017, 16:23 
moderator

Maar hoe kan je dan een nieuw rubber bestellen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 sep 2017, 15:31 

Hallo,

Bedankt voor jullie antwoord en welkom.

Inmiddels heb ik besloten om het dak er maar helemaal weer af te halen.
Ik heb het idee dat door het omslaan van de metalen rand, het dak wordt ingedrukt.
Dit betekend dus dat het dakje als het ware boller gaat staan.

Denk dat ik mijn werkwijze moet aanpassen naar het eerst plaatsen van het dak, en dan wachten tot de kit droog is, en dan pas de rand omslaan. Als laatst zal ik dan het rubber plaatsen.

Over het demonteren en monteren van het dak staat heel weinig op internet.
Vind dit raar, aangezien naar verloop van tijd de originele kit zeker loslaat en daardoor roestschade ontstaat aan de dakconstructie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 sep 2017, 15:38 

Nog even een toevoeging....

In de explosiekatalogus (en dan nr.17 ) die het rubber in vergrote vorm laat zien, is het desbetreffende rubber op de kop weergegeven.
De 2 losse flappen zitten tegen het dak en de ronde onderkant valt in een gleuf in het dak frame.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 sep 2017, 02:56 

Te hard omslaan van de rand zou best ervoor kunnen zorgen dat het dak te bol komt te staan. Echter vraag ik me af of je dit wel moet omslaan en niet simpelweg moet omvouwen (dus niet met een hamer, maar met een omvouw-tooltje wat gewoon met hefboom werking is)
Je slaat het anders al snel te ver.

En je wil graag met natte kit die rand dicht maken, dan zit de kit ook nog onder de rand en kan er dus geen water onder terecht komen (roest)

Hou er echter rekening mee dat de dakrand niet gemaakt is om meerdere keren om te buigen. Denk aan een paperclip die te vaak gebogen wordt...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 okt 2017, 16:39 

Inmiddels het dak weer gemonteerd, zonder rubber.
Het dak zit er nu mooi op, met naar mijn idee, veel minder ruimte daar waar het rubber hoort te zitten.

Aangezien niemand antwoordt geeft op de vraag of het rubber eerst of later gemonteerd moet worden, heb ik mij gewend tot het You tube gebeuren. Op You tube staan filmpjes die gemaakt zijn in de fabriek waar de trabant gemaakt is. Hier is duidelijk te zien dat het dak gemonteerd is als de trabant het beschermblad ingaat, lijkt me raar dat het rubber dan gemonteerd zit.

Nu nog de beste manier vinden om het rubber te monteren....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 okt 2017, 20:40 
moderator

Duiken ze met dak en al in een zinkbad of in een verfbad?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]