Waterballet

Hoe haal je de duroplast er af ? Hoe kan je het beste lassen? Vraag het hier !
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: Waterballet

Bericht door Trabantenaar » 27 sep 2019, 20:16

Inmiddels lekt er meer. Doordat ik de dakrails los gehad hebt voor het vervangen van de schroeven en verstevigen van het geheel, sijpelt het water langs de boutgaatjes naar binnen.
Dat is op zich zo weer opgelost. Maar wel het vermelden waard.

Tijdens een rit in een fikse regenbui werd wel duidelijk waar de lekkage aan de bestuurderskant nu daadwerkelijk vandaan komt.

1. De bekende opening in het voorruitrubber. (al bekend vanaf het begin) Die had vandaag gefixt kunnen worden als het niet geregend had (nooit kitten als de boel nog nat is!!)
Het gaf op een gegeven moment flink wat druppels op mn rechter knie en op het raam aan de binnenzijde vanaf dat punt.
Ik twijfel nog over een nieuw rubber monteren om de gehele rand op doorrotten te controleren. Ookal is dit indertijd bij de restauratie ook gebeurt.

2. Dakrand linksvoor. Wat via de Astijl gewoon naar beneden loopt en op de kabel van de motorkapontgrendeling terecht komt en het daarondergelegen extra stuk holle ruimte. Eventueel kan het zijn dat er dus ook nog een gat onder het raamrubber zit.

Het water liep me letterlijk op de hand toen ik deze tijdens de regenbui even bovenop op het extra stuk holle ruimte legde. Alsof het binnen regende zegmaar.
Ook de bekabeling van de lichtschakelaar achter het dash bleek nat te zijn maar de doorgang van de kabelboom bij het schutbord is gewoon droog, ook de kabels die daar uit komen.
Hoger naar de holle ruimte van de A stijl was alles ook nat.

Waarom komt het water nou in de holle ruimte terecht? Ik vermoed dat dit hoofdzakelijk een verzamelplek is voor het water dat via de doorvoer van de motorkapontgrendelingskabel (3x woordwaarde) in die holle ruimte terecht kan komen. Deze is na 28 jaar niet waterdicht en is er eigenlijk ook alleen om rijwind wat door de holle ruimte stroomt, niet in de cabine terecht te laten komen.

Plaatje bij het praatje, Je kunt zien dat er bijvoorbeeld rondom het steuntje van het dashboard wat roest is ontstaan (mogelijk was dit er al, maar hier was het dus ook nat). En bovenop de extra holle ruimte is het behoorlijk vuil. Je kunt goed zien dat het daar lekt.
Recht naar boven gekeken is helaas lastiger op foto vast te leggen zolang het dash er nog in zit. Maar onder de ruitrand is duidelijke roestaanslag te zien. Mogelijk alleen van het water dat er langs loopt, maar vandaar dat ik erover denk om de ruit eruit te halen. Voor het geval er toch ergens rotterij zit.
Afbeelding

Binnenkort maar het dashboard weer eens demonteren (er is sowieso een ander in aankomst) en tijdens een regenbui nog eens kijken om zeker ervan te zijn dat het alleen vanuit de astijl naar beneden komt lopen en niet nog van andere plekken.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 28 sep 2019, 09:03

Als ik naar de foto kijk, is de motorkapontgrendeling iets hoger dan het gat. Water loopt niet omhoog. Maar tijdens het rijden kan dit mogelijk als gevolg van drukverschillen (wind) wel gebeuren. Als het water echter via de voorruit lekt, kan het ook daar terechtkomen. Dan lekt die in de hoen van de ruit achter het rubber uit. Deze lekkage is meestal lastiger te zien. Ik zie in ieder geval een keer de ruit eruit halen, alles schoonmaken en met nieuw rubber monteren, of bij gebrek aan nieuw rubber met extra kit afdichten.

Nu heb ik dit zelf nooit met kit gedaan, maar gewoon met ml tectyl. Als die droogt dicht die ook af, valt te spuiten met gemonteerd rubber en werkt ook tegen roest. Het nadeel was wel dat het op zonnig weer weer kan vloeien.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 29 sep 2019, 00:25

Het enige "gat" is die waar de motorkapontgrendeling doorheen gaat. Al het donkere is vuil, waarschijnlijk van langere tijd lekkage.
De knop van de ontgrendeling zit ongeveer haaks op dat gat. Het komt ook niet via die knop naar beneden. Alleen bij het steuntje van her dashboard, maar dat komt omdat water nooit recht naar beneden stroomt.
Er zit ook nog een rubber van de kabelboom aan de bovenzijde. Deze is echter droog. De kabels zijn daar ook niet nat.

Het water komt van hoger. Plek wat je niet op de foto ziet En waar ik niet bij kan (het is nat in de A-stijl naar boven toe, voor zover ik daar bij kan)
Bij een 1.1 is de rand onder de voorruit smaller dus je kunt ook minder goed erbij.

Het loopt waarschijnlijk via die opening van de kabel dan de holle ruimte in. Maar dat is een vermoeden. Het kan ook een extra lekkage zijn.
Het meeste water komt op de vloer terecht, waar het in de goten blijft staan.

Aangezien het via de Astijl omlaag gedruppeld komt. Moet ik sowieso eerst de dakrand aanpakken (zoals al de bedoeling is)
Als het daarna nog ergens lekt, kan ik weer een stap verder.
Het kan ook rotterij van de voorruitrand zijn, omdat het vanuit de Astijl komt. Ik heb niet het idee dat het rubber zelf lek is op de opening na.

Langs de ruit is het, op de opening in het midden van het rubber na, droog voor zover ik kon voelen tijdens het rijden.

Als het van de week nog zulk slecht weer blijft, moet ik eens een dagje met uitgebouwd dashboard in de regen in de auto gaan zitten.
Dan kan ik ook wat rustiger kijken overdag. Nu was het savonds en dus donker (fotos zijn van de ochtend erna). Wellicht ook nog wat foto's maken van het lekken zelf.

Wordt vervolgd ;)
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie