Het is nu 13 dec 2018, 09:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Afwatering
BerichtGeplaatst: 24 okt 2016, 19:12 

Aangezien het regenseizoen al vol begonnen is en mijn trabant helaas buiten moet slapen. Zijn er toch een paar vragen in mij opgekomen.

Mijn sierlijsten heb ik kort geleden gedemonteerd, mede omdat ik het nog wilde gaan schuren en verven. Dit is er echter niet van gekomen en met dit weer ga ik er ook niet aan beginnen.

Echter, dan blijven er natuurlijk wat gaatjes achter. En daar kan regen doorheen wat achter de panelen naar beneden zakt.
Ik kan de lijsten wel opnieuw monteren, maar dat zal ook niet 100% afdichten.

Daarom vroeg ik me af, hoe zit de afwatering van de voor en achterschermen bij een trabant?
Zijn er ergens afwateringsgaatjes en zo ja waar bevinden deze zich of waar horen ze zich te bevinden?

Of loopt dit normaal gezien gewoon de vloer op en vervolgens via die afwateringsgaatjes (of via de gaatjes bij de kokers)

Ik heb namelijk liever niet dat de boel gaat roesten omdat het vocht niet weg kan achter die platen. Vooral omdat de plekken waar het zich kan verzamelen wel bekende roestplekken zijn.

Bij de deuren zitten er gewoon afwateringsgaten in en die zijn ook vrijgemaakt., dus daar is het probleem niet direct aanwezig.

Helaas kan ik met de zoekfunctie niet direct iets vinden hierover.

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Profiel  

Berichttitel: Re: Afwatering
BerichtGeplaatst: 24 okt 2016, 21:05 
moderator

De gaatjes schoonmaken en met een stukje tape dichtplakken lijkt mij voorlopig de beste noodmaatregel. Beter het water niet erin, dan je afvragen hoe je het eruit krijgt.
Al dan niet een hoesje erover, ik meen dat de Duitse Aldi-Süd vorige week een aanbieding had.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 okt 2016, 21:21 
moderator

Afwatergaatjes? Nooit gezien. Als het goed is komt daar geen water.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 okt 2016, 00:35 

eeuwige_student schreef:
Afwatergaatjes? Nooit gezien. Als het goed is komt daar geen water.

Nee daarom roest het ook natuurlijk bij zowat elke trabant op die plekken :mrgreen:
Komt echt niet alleen van de buitenste randen.

Ja wil sowieso een nieuw zeiltje kopen. vorige is door mijn prachtige opslagcapaciteiten (lees weinig ruimte dus het ding is meerdere keren verplaatst en gevallen) echt netjes/heel meer
Tevens bedekte die de voorschermen niet. Maar met het gestorm afgelopen lente is zo'n zeiltje ook niet erg praktisch.

Weet niet of tape zo zinvol is. Mij lijkt het terugplaatsen van de lijsten geneens zinvol, omdat de gaatjes daarmee niet verdwijnen. Daarbij heeft er op de gaatjes in de deur (waar ooit een spiegel heeft gezeten) tape gezeten en dit is simpelweg nu verdwenen van de gaatjes terwijl eromheen er wel nog zit. Nou kan er een grapjas mee bezig zijn geweest. Maargoed. Beetje vreemd is het wel.
Tape is dus ook niet echt een 100% waterdichte oplossing (toevallig hoor die opmerking :mrgreen: )

Probleem is alleen ook: ik rij zolang er geen pekel is gestrooit... En het regent dan ook wel eens. Dus dan zit er geen zeiltje op.

Ik begrijp dus dat er standaard geen afwatering aanwezig is.
Bij de voorschermen zie ik echter wel dat er gaten zitten in het voorste stuk (kijk maar eens plaatjes van kale carrosserieën). Dus helemaal dicht is het niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 okt 2016, 01:07 
moderator

Die gaten zijn eerder om Elaskon (DDR-Hohlraumversieglung) in te spuiten dan om water af te voeren. Het idee is toch echt dat je de daklijsten laat zitten en dat er ook helemaal geen water door het dak naar binnen komt. ;)
En zo lang de tape niet los laat en geen grapjas het doorprikt, houdt dat het water heel behoorlijk buiten.

En anders die pap van de verliefde schilder: Plamour.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 okt 2016, 01:24 

Daklijsten niet. Sierlijsten op het duroplast ;)
Daklijsten zitten er nog op. Die gaan er pas af als het bovendeel ooit eens bijgewerkt gaat worden qua roest. Kunnen gelijk de juiste lijsten er op.

Plamuur lijkt me niet zo handig. Dat trekt vocht aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 okt 2016, 06:55 
moderator

Iedere trabant roest op die plekken? Dat valt reuze mee. De ergste kwaaltjes zijn de dorpels, het gewei en de wieranden. De roest onder bij de schermen valt doorgaans er mee. Deze komt in mijn beleving meestal icm slechte wielranden, zodat dan wel vocht en vuil erbij kan komen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 okt 2016, 00:20 

Als ik de restauratiefoto's van verschillende trabanten mag geloven zie ik toch regelmatig dat er op die plaatsen roest ontstaan is, net zoals onderaan de bstijlen bijvoorbeeld.
Natuurlijk kan het ene het andere veroorzaken. Maar ik kan me niet voorstellen dat er geen water kan komen met de sierlijsten gemonteerd.
Je hebt immers een gat wat niet gezet is terwijl de kit nog nat was (zoals bij de popnagels en schroeven van de schermen het geval is)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 okt 2016, 01:21 
moderator

Nee, maar Sachsenring vertrouwde er wellicht op dat de kersverse eigenaren al een afspraak met een Elaskonmannetje hadden gemaakt voor een portie Hohlraumkonservierung. Dan werd het daar van onderaf dicht gespoten met een tectylachtig spul.

Als we van de zomer weer een hittegolf hebben mag je in mijn 601 eens door een wasstraat rijden. Dan zul je merken dat vocht door die sierlijstgaatjes niet echt het probleem was...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 okt 2016, 01:42 

ruton schreef:
Nee, maar Sachsenring vertrouwde er wellicht op dat de kersverse eigenaren al een afspraak met een Elaskonmannetje hadden gemaakt voor een portie Hohlraumkonservierung. Dan werd het daar van onderaf dicht gespoten met een tectylachtig spul.

Als we van de zomer weer een hittegolf hebben mag je in mijn 601 eens door een wasstraat rijden. Dan zul je merken dat vocht door die sierlijstgaatjes niet echt het probleem was...

Mja er zijn nog wel meer lekkagepunten natuurlijk. O.a de dakranden :mrgreen:
Al zit er bij mij sowieso ook nog een lek waardoor ik in de achterbak water krijg (dit was al zo voor de lijsten eraf gingen, en ik heb geen flauw idee waar het vandaan kan komen, tis alleen links achter) en het voorruitrubber nog steeds.
Dus een zeiltje is sowieso wel nodig.

Morgen of vrijdag of anders het weekend maar eens bij goed weer de lijsten terug er op zetten en kijken of het oude zeiltje nog wat waard is.
Gelijk maar alle matten uit het interieur. Mocht er vocht in komen zuigt zich dat zo vol natuurlijk.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]