Pagina 2 van 4

Re: Chassis Trabant P50

Geplaatst: 20 mar 2017, 23:09
door ruton
Vergeet deze kokertjes niet als je de oorspronkelijke niet kunt of wilt hergebruiken. En laat het P50/60 spiegelglas van trabantwelt voor wat het is.

Trabantwelt levert snel en het geld van de retourzending had ik ook rap terug op de PayPal-rekening. Maar de produktinformatie op de webstek is wat summier en als je een vraag stelt moet je niet verwachten dat het antwoord even ter zake of kundig is (voorbeeld). Dan moet je gewoon even beleefd en geduldig doorvragen, uitleggen wat je bedoelt en dan krijg je vroeg of laat de chef wel aan de mail.

Zo'n gewei kan een 'sperrig' artikel zijn in de verzending. Als het een dure palletzending wordt, kun je overwegen om meteen ook een setje 5.20/13 Heidenau P36 diagonaalbanden mee te laten sturen. Dat is het profiel dat je er nu ook op had zitten, maar dan nieuw. De prijs van die Heidenau P36-banden kan behoorlijk variëren, ze zijn bijvoorbeeld in NL snel een stuk duurder en met zijn €54,90 steekt Trabantwelt helemaal niet slecht af.

Re: Chassis Trabant P50

Geplaatst: 21 mar 2017, 18:37
door Haiko
Roeselare... je werkt toevallig niet ook bij VDL Bus & Coach daar?

Re: Chassis Trabant P50

Geplaatst: 25 jun 2017, 19:34
door Sabre
Hallo, hier ben ik terug. Ik heb de chassisbalken eens bekeken, die zijn duidelijk gepuntlast langs de "buitenzijde" van het chassis, langs de "binnenzijde" kan je niets zien van lasnaad of puntlaskenmerken. Iemand enig idee hoe ik het gemakkelijkst de balken afhaal, boren of afschijven?

Nee, ik werk helemaal niet in de autosector. :)

Re: Chassis Trabant P50

Geplaatst: 26 jun 2017, 00:19
door Trabantenaar
Al met een staalborstel overheen geweest? Dan zal er wat meer zichtbaar worden. Ik zie trouwens op de fotos aan de binnenzijde van het gewei wel een rand lopen waar het normaal gezien gepuntlast is ;)

Re: Chassis Trabant P50

Geplaatst: 28 jun 2017, 22:15
door Sabre
Ja, ik weet wat je bedoelt :), maar mijn probleem ligt er eerder bij, dat ik nergens kan zien of voelen waar de puntlassen zijn. Ik zal morgen eens proberen wat foto's te maken, als het voldoende zichtbaar zal zijn natuurlijk.. alvast bedankt om mee te denken!

Re: Chassis Trabant P50

Geplaatst: 29 jun 2017, 23:25
door Trabantenaar
Sabre schreef:Ja, ik weet wat je bedoelt :), maar mijn probleem ligt er eerder bij, dat ik nergens kan zien of voelen waar de puntlassen zijn. Ik zal morgen eens proberen wat foto's te maken, als het voldoende zichtbaar zal zijn natuurlijk.. alvast bedankt om mee te denken!
Je zal het eerst kaal moeten hebben om die enigszins goed te kunnen zien of voelen. Voordeel van puntlassen is dat ze maar een heel kleine oneffenheid achterlaten en goedkoop zijn. Echter is het grote nadeel ervan dat die oneffenheden lastig te vinden zijn.
Als het allemaal nog in de bodembescherming zit zal het dus erg lastig worden die oneffenheden te vinden. Beste is om het oppervlak wit te hebben en er met een lamp op te schijnen. Dan zie je de imperfecties meestal wel.

Re: Chassis Trabant P50

Geplaatst: 30 jun 2017, 09:29
door Sabre
Trabantenaar schreef:
Sabre schreef:Ja, ik weet wat je bedoelt :), maar mijn probleem ligt er eerder bij, dat ik nergens kan zien of voelen waar de puntlassen zijn. Ik zal morgen eens proberen wat foto's te maken, als het voldoende zichtbaar zal zijn natuurlijk.. alvast bedankt om mee te denken!
Je zal het eerst kaal moeten hebben om die enigszins goed te kunnen zien of voelen. Voordeel van puntlassen is dat ze maar een heel kleine oneffenheid achterlaten en goedkoop zijn. Echter is het grote nadeel ervan dat die oneffenheden lastig te vinden zijn.
Als het allemaal nog in de bodembescherming zit zal het dus erg lastig worden die oneffenheden te vinden. Beste is om het oppervlak wit te hebben en er met een lamp op te schijnen. Dan zie je de imperfecties meestal wel.
Ok bedankt! ik zal het eens proberen!

Re: Chassis Trabant P50

Geplaatst: 30 jun 2017, 09:50
door ruton
Als je het maar niet opvat om over de tectyl en de troep nog een laag witkalk aan te brengen. Afbeelding
Eerst kaal maken. Dan kom je bij het liefdevolle afsteken met een plamourmes al heel wat puntlassen tegen.

Uiteindelijk komt er inderdaad ook een staalborstel aan te pas. Al dan niet op een slijptol. Zorg dat je -naast een veiligheidsbril- ook een sterke magneet voorhanden hebt om de borstelharen bijeen te vegen, dat voorkomt later pijnlijke verrassingen.

Re: Chassis Trabant P50

Geplaatst: 30 jun 2017, 12:16
door Sabre
ruton schreef:Als je het maar niet opvat om over de tectyl en de troep nog een laag witkalk aan te brengen. Afbeelding
Eerst kaal maken. Dan kom je bij het liefdevolle afsteken met een plamourmes al heel wat puntlassen tegen.

Uiteindelijk komt er inderdaad ook een staalborstel aan te pas. Al dan niet op een slijptol. Zorg dat je -naast een veiligheidsbril- ook een sterke magneet voorhanden hebt om de borstelharen bijeen te vegen, dat voorkomt later pijnlijke verrassingen.
het is al helemaal kaal gezet, hels en vuil karweitje maar toch voldoening als het klaar is :) zal de naden nog wat straffer doen om alles zichtbaar te maken
bedankt voor de tip met magneet, ik zou nog nooit zover denken!

Re: Chassis Trabant P50

Geplaatst: 30 jun 2017, 14:21
door Trabantenaar
Aan te raden is zelfs een volledig gezichtsmasker.
Genoeg plaatjes en verhalen te vinden van mensen die dat niet hadden.
Naast het feit dat die borstelharen graag loskomen, en alle kanten uit vliegen (niet alleen richting je ogen) Is het ook nog zo dat je borstel vast kan slaan of loskomen.
Dit geld trouwens ook bij het gebruik van slijpschijven.


Maar idd geen witte laag over de tectyl, dat heeft geen enkele zin ;)
Wat betreft die witte laag: dun lak. het beste zelfs eerst wit, en als dat droog is dun zwart, wat je er gelijk weer af veegt met iets dat vlak blijft. Hierdoor blijft de zwarte lak in de oneffenheden van de puntlassen zitten en zijn ze eigenlijk bijna niet te missen.
Gebruik dit echter wel als allerlaatste hulpmiddel. Want je moet het daarna ook weer kaal maken.

En hou die sterke magneet niet naast je belangrijke pasjes ;)