Pagina 2 van 2

Re: Motorruimte onder handen nemen

Geplaatst: 28 nov 2010, 17:27
door trabantman1966
Ik gebruik graag zinkspray.

Re: Motorruimte onder handen nemen

Geplaatst: 28 nov 2010, 17:27
door exionman
ik geef alleen advies ben maar 40 jaar werkzaam in de verfbranche
dus doe wat je zelf denkt en ervaar het

Re: Motorruimte onder handen nemen

Geplaatst: 28 nov 2010, 18:27
door eeuwige_student
Mijn ervaringen met hammerite (zeker de spuitbussen) zijn niet zo goed. Voor onderdelen die echter niet kunnen vervormen en waar geen steenslag kan komen, zou je het kunnen gebruiken. Zelf ben ik een fan van owatrol. Ieder middel heeft echter zijn voor en nadelen. Dus het is uiteindelijk ook deels een kwestie van persoonlijke voorkeur!

Re: Motorruimte onder handen nemen

Geplaatst: 28 nov 2010, 18:34
door trabantman1966
Daar heb je gelijk in ;)

Re: Motorruimte onder handen nemen

Geplaatst: 28 nov 2010, 19:10
door exionman
owatrol is een goed middel om roestige plekken te behandelen
Tevens kun je het als toevoegingsmiddel in alkydharsverven gebruiken ter bevordering van vloeiing /droging
zelf zou ik als je het werk niet uit handen geeft gewoon de roestige plekken met owatrol behandelen daarna een goede roestwerende hechtprimer gebruiken en schilderen met een alkydharsverf
het is zeer doeltreffend, makkelijk en goedkoop
2k epoxyverf is veel minder elastisch en niet actief roestwerend, je sluit alleen de ondergrond af van de buitenwereld
het heeft geen penentrerende eigenschappen op roestige plekken , want dan zou je eerst een epoxy impregneer moeten gebruiken
waarvan de moluculaire samenstelling anders is dan de verf

Re: Motorruimte onder handen nemen

Geplaatst: 28 nov 2010, 23:00
door rainier
2802bartje schreef:Beste Rainier,

Welke epoxy gebruik jij? Bijvoorbeeld zoals bij: http://www.mrboat.nl/producten/epoxy/?

Hier heb ik namelijk een boel epoxy vandaan waar ik bijvoorbeeld mijn houten aanhanger van een eerste grondlaag heb voorzien. Hoe flexibel is epoxy eigenlijk op staal? Gaat dit na verloop van tijd niet schilferen?

Gr,
Arne
Ik haal 2K epoxy bij de poedercoater. Dit wordt normaal aangebracht na het stralen. Moet jaren voldoen volgens de coater. Heb nu ervaring van zo'n 14 maanden na aanbreng en het zit nog perfect!
exionman schreef:owatrol is een goed middel om roestige plekken te behandelen
Tevens kun je het als toevoegingsmiddel in alkydharsverven gebruiken ter bevordering van vloeiing /droging
zelf zou ik als je het werk niet uit handen geeft gewoon de roestige plekken met owatrol behandelen daarna een goede roestwerende hechtprimer gebruiken en schilderen met een alkydharsverf
het is zeer doeltreffend, makkelijk en goedkoop
2k epoxyverf is veel minder elastisch en niet actief roestwerend, je sluit alleen de ondergrond af van de buitenwereld
het heeft geen penentrerende eigenschappen op roestige plekken , want dan zou je eerst een epoxy impregneer moeten gebruiken
waarvan de moluculaire samenstelling anders is dan de verf
Epoxy is inderdaad "stug"! In de motorruimte hoeft het toch niet elastisch te zijn?! Smeer epoxy NIET over roest want dat rot rustig verder wegens bovenstaande redenen. Eerst met de staalborstel het metaal kaal maken, in de epoxy, wielkasten kitten, primer en een laklaagje (of meerdere).

Heb met hammerite geen ervaring. Karwei antiroest metaalverf na het kaal maken van metaal werkt naar mijn ervaring ook prima! Epoxy is sterker qua binding en beschadigd minder snel, dit heeft mijn voorkeur.

Rustbuster.nl biedt van Fertan 1K epoxy aan! Ik ga hier binnenkort mee aan de slag, ken het niet, maar in ieder geval geen gekloot met mengen en resten weggooien! Wil ook aan de slag met caprotech producten (Bodem in RAL kleur :D :D !)

Re: Motorruimte onder handen nemen

Geplaatst: 29 nov 2010, 11:41
door astratimd
rainier schreef: vergeet niet bij de wielkasten te kitten voordat je gaat lakken en de primer!

Moet ik dan gewoon de randen doen?

Re: Motorruimte onder handen nemen

Geplaatst: 29 nov 2010, 11:57
door ruton
rainier schreef: In de motorruimte hoeft het toch niet elastisch te zijn?!
Ik zou denken dat juist daar de trillingen het heftigst zijn.

Re: Motorruimte onder handen nemen

Geplaatst: 29 nov 2010, 13:21
door rainier
De overgang van de wielkasten naar het plaatmetaal waar de koplanpen aan bevestigd zitten "moeten" gekit worden...

De trillingen zullen daar het heftigst zijn (aanname), betwijfel of deze sterk genoeg zijn om de verbindingen tussen de onderlaag en het metaal en de werkelijke binding van het opgebrachte materiaal te breken...

Ooit een chassis van een austin healy (kromgetrokken door laswerkzaamheden) terug gebogen en daar hield de binding erg goed!

Re: Motorruimte onder handen nemen

Geplaatst: 30 nov 2010, 19:06
door astratimd
Ik denk toch dat ik voor de Owatrol CIP ga gaan...

Maar de gewone Owatrol Olie? Is dat kleurloos of zwart of wat moet ik me daar bij voorstellen?