koud he smorgens

Wil je een nieuw instrumentenpaneel? Andere zetels? Vraag het hier !
heinkeltje

koud he smorgens

Bericht door heinkeltje » 03 dec 2010, 23:12

hoe kan ik meer warmte genereren in de cabine nu het zo koud is in de winter
alleen nuttige tips aub
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

trabart
moderator
Contacteer:

Re: koud he smorgens

Bericht door trabart » 03 dec 2010, 23:17

als je je verwarming goed werkend hebt (alle rubbers etc goed) en je vind het nog te koud, kun je volgens mij slechts een electrisch kacheltje inbouwen (niet aan te raden, zijn stroomvreters) of anders moet je op zoek gaan naar een standkachel (opstarten al voor je uberhaupt instapt, lekker warm rijden dan)

Ik verplaats je topic even als je het niet erg vindt ! :) (ook als je dat wel vindt :P)
Afbeelding

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 03 dec 2010, 23:20

aan de voorzijde hoort toch zoon klepje voor de koude luchtbuis te zitten
en zou het niet helpen als je de banaan isoleert aan de buitenzijde
welk rubber bedoel je
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 03 dec 2010, 23:22

Misschien handig om je even voor te stellen, zodat we ook weten wat voor type auto je heb en wat voor type verwarming erin zit!

Bij de late 601-tjes (met dikke rubberen verwarmingsbuizen) kan je er een aanjager tussen zetten, zodat de verwarming het ook bij lage toeren doet. Bij de oude is deze optie er niet.

In beide modellen kan je een standkachel inbouwen als het echt warmer moet worden. Verder kan het werken om de verwarming na te lopen. Een oude voordemper warmt meestal minder goed. Daarnaast kan je kijken of het rubber tussen de ventilator en het koelblik er nog zit. Heeft je auto al spuitstukverwarming? Zo ja, zit het rubber dan goed?

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 03 dec 2010, 23:36

601 1989 station model
inderdaad heb een slecht uitziende maar dichte oude voordemper
rubber zit er nog maar was zeer lastig te monteren(hierin lijkt van origine in knik te behoren te zitten)
ja ik heb spruitstukverwarming
wat misschien ook veel zou helpen is om een rubber om de handrem te plaatsen (indien nog verkrijgbaar)of een andere oplassing
pluggen in de carrosserie plaatsen? is nu allemaal open.

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 07 dec 2010, 20:39

Vandaag het begin gemaakt om een aantal kleine aanpassingen te doen aan het in mijn geval slechte verwarmingssysteem.
Eergisteren een nieuwe voordemper besteld.
Gisteren een reserve uitlaatspruitstuk dat nog op de zolder lag schoongestraald.
En vandaag na afloop van het werk de ommanteling daarvan goed beoordeeld en bekeken en helemaal dichtgeklopt en ook helemaal dicht gelast.
Dus gewoon een rupsje co2 op de gehele naad gelegd.
Spettert wel een beetje want het was elektrolytisch verzinkt.
Voordat dit gebeurd was, kon je aan de inlaatzijde van de koellucht heel hard blazen maar je voelde aan de andere zijde nauwelijks iets eruit komen omdat alles kierde. Het zat voorheen alleen maar gepuntlast.
Het gietijzeren spruitstuk moet wel kunnen uitzetten en krimpen maar dat gaat nog wel lukken, denk ik.

Nu zal ik nog wel iets moeten bedenken zodat het niet zo snel meer gaat roesten.
ik denk dat ik kies voor kachelpoets.
Dit brandt er lekker in en is zo weer een keer opnieuw gedaan.
Al het andere zal er, denk ik, snel weer afbranden.
Ik schat in dat ik zeker 25 procent of meer verdiend heb met deze maatregel.

Nu moet ik nog bedenken hoe ik de slang die van de koelmantel afkomt beter (lees makkelijker) op het uitlaatspruitstuk aan ga laten sluiten.
Ik weet niet zo uit mijn hoofd of de aansluiting van het spruitstuk nu te ver naar voren (rijrichting) zit of te ver naar achteren zit.
Misschien hebben jullie wel een idee daarover.
Het is mij te koud buiten.
Ik weet dat het ongeveer 10mm (inschatting) verspringt.
Dus er gaat een nieuw verspringend pijpje op de spruitstuk-ommantelling gelast worden.
Eerst inkorten natuurlijk en dan het nieuwe pijpje erop, anders wordt het geheel te lang.
Of is het misschien makkelijker om de aansluiting op de cilinder-ommanteling te verplaatsen (indien mogelijk).
Graag hoor ik hierover van jullie ik heb namelijk dit niet los op de zolder liggen.

Heeft er nog iemand een tip over wat voor rubberen pijp ik het beste kan gebruiken om de aansluiting te maken.
Zijn deze nog origineel te koop en zo ja passen deze dan goed of zeggen jullie "nee, ze passen net zo slecht als elke andere slang die je in de handel kunt verkrijgen"?
Is de originele slang voorzien van een knik of zo?
Ook heb ik er over nagedacht om de aansluiting van de lucht ergens anders te plaatsen. Misschien veel hoger op de koelmantel, daar lijkt het me wat warmer.
Een kleine trechtervorm aan de binnenzijde van de koelmantel moet eventueel ook voor wat extra doorgang zorgen.
Ik ga nu echt mierenneuken,omdat ik het warmer wil hebben 's morgens.

Zo nu zijn mijn vingers moe van het tikken (Scheidegger tweevingersysteem) blind nog wel
Dat was 30 jaar geleden wel gelukt maar nu niet meer.

Jammer dat ik niet weet hoe een foto te plaatsen hier. Dan hadden jullie het kunnen zien.
Dit was het voor vandaag, ik ga volgende week verder.
Marcel

ruton
moderator

explosietekeningen heizung

Bericht door ruton » 08 dec 2010, 14:19

Hele lap tekst, ja.
Voor de duidelijkheid link ik hier even een paar explosietekeningen:
K58 - Heizung (WE, weiterentwickelt)
Afbeelding
Kopexrohr K58-3 (links) gaat van het ommantelde uitlaatspruitstuk in het 'middelste' gat van de voordemper F55-1.

K60 - Heizung oud
Afbeelding
Het uitlaatspruitstuk staat op tekening M2-32 (Auspuffkrummer mit Ummantlung)

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 08 dec 2010, 23:54

Oke jongens heb vanavond even gekeken naar het rubberen inlaat pijpje wat aan moet sluiten op de ommanteling van het uitlaatspruitstuk.
De uitlaatspruituk ingang blijkt dus ongeveer zoon 10mm te laag te zitten ten opzichte van het pijpje
het zit dus niet te ver naar voren of naar achteren zoals ik eerst dacht
ruimte genoeg om het hoger te plaatsen.
Word morgen een nieuw pijpje op gelast 10 mm hoger maar beslist niet langer diameter 45x2mm klemmetje eromheen klaar.
De uitgangspijp van de ommanteling van het uitlaat spruitstuk blijkt 3mm te klein voor de kopex pijp
En hier treed bij mij wel het meeste warmte verlies op denk ik.
wordt morgen een nieuw pijpje aan gelast 1 1/2 '' 48mm uitwendig dus (past exact in de kopex pijp)
klemmetje er omheen klaar.
Een plastic zak tussen de rubberen pijp,koude lucht ingang en de gril geplaatst zodat de koude lucht invloed in de mengkamer verminderd wordt.
klepje staat wel dicht maar heeft wel invloed ivm koude overdracht.
dit is natuurlijk ook zo weer snel te verwijderen .
morgen eerst uitvoeren daarna gaat de discussie over de verbeteringen verder.

marcel

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 11 dec 2010, 16:09

oke het verniewde uitlaatspruitstuk is geheel klaar
nieuwe ingang en een nieuwe uitgang er op gestroomlijnd uiteraard
was veel werk (en dit voor iemand die dagelijks met metaal werkt en last)
maar ziet er echt super uit al zeg ik het zelf
ingesmeerd met kachelpoets
de resterende openingen die het gietijzeren spruitstuk zelf omsluiten heb ik dichtgemaakt met kachelkit
dit is gemalen speksteen versterkt met glasvezel en het zit in een kitspuit
hard volledig uit bij 150 graden
kan tot temperaturen van 1500 graden
lijkt me genoeg
de lucht die je er in blaast komt er nu ook voor de volle 100 procent aan de andere zijde weer uit.
dit moet echt zeker verbetering brengen omdat je veel meer lucht gaat verplaatsen en hij zal ook zeker veel warmer worden en blijven dan voorheen het geval was.
kan iemand me tippen hoe een foto te plaatsen hier.
ik weet inmiddels wel hoe te plaatsen maar het bestand is te groot wat nu gedaan
moet ik iets veranderen in mijn camera.
zodat jullie het resultaat kunnen bekijken en beoordelen
alvast bedankt
trabbi forum 005.JPG
(34.97 KiB) Nog niet gedownload
trabbi forum 006.JPG
(44.8 KiB) Nog niet gedownload
trabbi forum 006.JPG
trabbi forum 013.JPG
(37.96 KiB) Nog niet gedownload
trabbi forum 006.JPG
trabbi forum 006.JPG
trabbi forum 005.JPG
(34.97 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door heinkeltje op 12 dec 2010, 20:41, 10 keer totaal gewijzigd.

trabart
moderator
Contacteer:

Bericht door trabart » 11 dec 2010, 19:49

foto 's met fotobewerkingsprogramma verkleinen, dan kun je uploaden :)

ben benieuwd naar je werk hoor !
Afbeelding

Plaats reactie