koud he smorgens

Wil je een nieuw instrumentenpaneel? Andere zetels? Vraag het hier !
exionman

Re: koud he smorgens

Bericht door exionman » 17 dec 2010, 19:53

aanvoer voor de verbranding en de afvoer gaan dwars door de vloer onder de auto
De lucht die verwarmt wordt bevindt zich dus buiten de verbrandingskamer
heb zelf een K en N filter op de aanzuigkant geplaatst zodat stofdeeltjes niet in de kachel kunnen komen
de uitblaastemperatuur is toch gemiddeld 60 graden

mel

Bericht door mel » 19 dec 2010, 16:46

Zo'n kleine B1L van Eberspacher is een perfecte oplossing voor het koude probleem. (B1L = benzinekachel, D11L = diesel uitvoering)

Zie plaatje: via V komt schone verbrandingslucht in de brander, via de A gaat het uitlaatgas er weer uit.

Via F komt de lucht uit de auto in de kachel en via de W komt de verwarmde lucht bij de bestuurder.

Natuurlijk kost zo'n kachtje geld; reken op een € 100 - 150.

Maar als je een betrouwbare DDR Sirokko denkt te kopen voor minder.... wishfull thinking dus.

In de zomermaanden zijn deze Eberspachers natuurlijk volop te koop via MP en Ebay.de; nu zijn ze gevraagd en dus... duurder.

Inbouwen is simpel; als je er zelf eentje in de auto hebt weet je dat echt te waarderen !
Bijlagen
B1L.jpg

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 30 dec 2010, 23:28

oke jongens vandaag mijn nieuwe verbeterde spruitstuk gemonteerd.
en ook gelijk mijn nieuwe en geheel door mijzelf afgelaste uitlaat gemonteerd.
was een heel karwei je kent het wel cillinders los pakkingen gelijk verniewd.
spruitstuk monteren, spruitstuk los, cillinders aantrekken, spruitstuk weer monteren,
de rubberen aansluitslang zit nu recht voor het spruitstuk en gaat er bijna vanzelf op.
maar wat een verbetering .
blaast veel harder en veel warmer als eerst.
met alle respect maar ik kan het wel zonder sirocco of eberspacher stellen .
nog nooit een trabi verwarming gevoeld die zo hard en warm blies.
deze topic kan wat mij betreft gesloten worden ik ben uitermate tevreden over mijn verbeterde spruitstukje.
als er belangstelling bestaat hoe dit te realiseren wil ik ten allen tijde advies of hulp aanbieden.
zodat we er allemaal warmpjes bij kunnen zitten.
ook tijdes de wat kortere ritjes
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 31 dec 2010, 03:32

heinkeltje schreef:als er belangstelling bestaat hoe dit te realiseren wil ik ten allen tijde advies of hulp aanbieden.
En daarom houden we dit draadje open.

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 02 jan 2011, 00:34

na een paar ritjes heb ik nu mijn eindconclusie wel zoon beetje klaar.
ik schat in dat ik ongeveer twee maal zo veel warmte genereer doordat ik de ommanteling van het spruitstuk helemaal afgedicht heb.
de veel warmere lucht komt ook sneller in de cabine en verliest ook minder warmte doordat er veel minder koude lucht door de van origine aanwezige spleten in de spruitstukommanteling aangezogen wordt.
voorheen duurde het zoon 3 a 4 km voordat er ook maar een beetje warme lucht uit de waaiers kwam.
ik moet smorgens namelijk eerst zoon 3 a 4 km door het centrum van mijn dorp voordat ik ook maar een beetje toeren kan maken.
eerste stuk van 3km 30km gemiddeld.
met een max snelheid van 50km per uur tussen de 3de en 4de km
daarna van de 4de km tot aan de 8ste km gaat het zoon beetje 80km per uur.
voorheen begon het pas een beetje behaaglijk te worden als ik op mijn eindbestemming aangekomen was.
nu heb ik al de eerste warme lucht uit de waaiers na 500meters.
ook is de warme lucht opbrengst erg veel verbeterd doordat ik de net nieuwe en voorheen slecht afgelaste uitlaatommanteling in zijn geheel afgelast heb.
nieuw gekocht dus en gaapte aan alle kanten.
zodat je daadwerkelijk voor het eerst kunt spreken van een beetje drukopbouw qua luchtopbrengst die door de waaier gegenereerd wordt.
en die waaier verzet echt veel lucht,die voldoet prima,
eerst de verf of lak verwijderen op de plaatsen waar te lassen.
daarna het openstaande en gapende materiaal dichtkloppen en daarna geheel aflassen.
1/2 uurtje werk voor een geoefende lasser en max 1 uur voor de hobbyist.
en daarna opnieuw behandeld om oxideren te voorkomen.
ik durf nu te beweren dat,nu ik deze maatregelen getroffen heb,mijn warme lucht opbrengst qua volume net zo hoog, zo niet hoger is als dat van mijn koude lucht bij elk willekeurig toerental.
het volume van de warme lucht stijgt namelijk met het toerental,zoals jullie weten.
en dit geld ook voor de koude lucht.
ik ben echt super tevreden over de maatregelen die ik getroffen heb.
en ik kan een ieder ook aanbevelen om deze maatregelen ook te treffen.
wel wil ik nog de opmerking plaatsen dat ik gemerkt heb dat zodra je een van de twee raampjes opend of het dakluik,er opeens veel meer lucht gegenereerd wordt.
zowel koude als de warme.
dat heeft als conclusie,dat de ontluchting aan de achterstijlen te klein is en hier zou ook nog een eventuele regelbare verbetering mogelijk zou zijn.
schuifroosterjes had ik zo gedacht,met daarachter een grotere doorlaat.
misschien eens kijken naar die doorlaat hiervan,ik weet niet zo 1 2 3 wat er zich ook alweer achter de roostertjes bevind.
maar misschien is dit ook weer niet zo verstandig de lucht moet als het koud is ook de tijd krijgen om op temperatuur te geraken natuurlijk.
suuuuuuuuuuuuuuuuper tevreden.
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 02 jan 2011, 01:08

De koude luchttoevoer is toch snelheidsafhankelijk? Dat is gewoon een rubberen regenpijp van de grille naar de cabine. 's Zomers in de file stik je de moord.
Niettemin is jouw WE-Heizungsoptimalisatie een nijverheid die navolging verdient.

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 02 jan 2011, 15:00

ook de warme luchttoevoer is snelheidsafhankelijk,als het toerental stijgt draait de waaier ook harder rond!
kun je toch ook een extra ventilator in de koude luchttoevoer bouwen.
die zal er in ieder geval geen last van hebben dat de ventilator kapot gaat omdat hij te warm wordt, zoals wel gebeurd als je er een inbouwd in de warme lucht toevoer.
wel kan hij stuklopen op het eventuele stof dat opgevangen wordt.
of een ventilatortje met zuignap is een eventuele oplossing.
ik heb ook trouwens ook dit weekeinde een ander (groter) 12v stopcontact geplaatst zodat ik mijn ventilator en of tomtom kan gebruiken.
heb nu nog zoon originele kleine 12v stopcontact over!
iemand geinterresseerd hierin! (originaliteitsfreaks) niks mis mee hoor.
luxe kun je ook zelf creeren.
het blijft een beetje spartaans zoon trabbi maar wel leuk toch die kleine en subtiele aanpassingen die je zomaar zelf met een beetje handigheid kunt bewerkstelligen.
zo leer je ook weer de luxe te waarderen die je in een moderner ontwerp auto zo maar kado krijgt, toch!
mmmmmm, file wat was dat ook alweer?
gelukkig geen last van.
marcel

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 02 jan 2011, 18:17

Zonde om die ouderwetse (al zijn ze nog steeds in gebruik in bijv. boten en caravans) er uit te halen. Hiervoor zijn ook adapters te koop die in zowel de "oude" als nieuwe plug passen. Ik gebruik zelf ook zo'n adapter, kan ik in de fiat van mijn vrouwtje en in mijn Wartburg of Trabant ook de navigatie gebruiken.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 10 jan 2011, 18:53

oke oke haiko dit hoort dus hier thuis en niet bij cillinderkop natrekken
mijn andere aanpassing om meer lucht te genereren
trabant koelkap 001.JPG
trabant koelkap 002.JPG
trabant koelkap 003.JPG
trechter in de koelkap gemaakt om nog meer warme lucht op de ruiten te laten blazen.
marcel.

Plaats reactie