[Sleuteltip] Ratelende KM teller verhelpen

Wil je een nieuw instrumentenpaneel? Andere zetels? Vraag het hier !
Plaats reactie
Bjorn Kusters

[Sleuteltip] Ratelende KM teller verhelpen

Bericht door Bjorn Kusters » 03 mar 2016, 23:00

Hallo,

Ik weet dat ik lang niet de eerste ben die hier iets over schrijft.
Maar het is relatief eenvoudig op te lossen.
In mijn geval gaat het over een teller met 2 meterstanden.
En tevens bevat het een waarschuwing voordat men het verkeerd aan pakt!

*KM teller demonteren
* Moer om km teller kabel zit tot het uiteinde schuiven en een paar cm naar beneden een tiewrap om de km teller kabel maken.
Hierdoor "valt" de moer niet steeds tegen het schutbord aan , waarna je hem "op kan vissen".
Dit deed ik ook bij de DSen , werkt een stuk makkelijker.
*Knopje voor nul stand verwijderen.
*sierrand voorzichtig , beetje bij beetje , met een kleine schroevendraaier openbuigen , daarna met een iets grotere schroevendraaier verder gaan , en daarna weer een stap groter.
Je doet dit zover tot de sierrand , glas , en binnenrand er af kan.
* Moer waar het binnenwerk mee vast zit loshalen en binnenwerk uit de behuizing nemen.
*Kapje van het aandrijfmechanisme los draaien en verwijderen.

Nu komt het deel waarbij men op moet gaan letten:

Er komen nu 4 asjes bloot te liggen

* aandrijfas met magneetschijf
*as tussen voorgenoemde en tellerwerk
*2 asjes die het tellerwerk aandrijven.

De as met de magneetschijf onmiddellijk contact laten maken met een stuk ijzer om te voorkomen dat er magnetisme verloren gaat!
Dit goed schoonmaken en opnieuw invetten met lagervet en de boel weer in elkaar zetten.
Ik neem aan dat duidelijk is dat er aan de magneetschijf zelf vetvrij moet zijn daar deze een contactloze overbrenging verzorgd tussen kabel en de snelheidsmeter.
Verder de snelheidsmeter ook niet demonteren of opnieuw invetten !!
Hierdoor is de kans groot dat de aanwijzing van de snelheidsmeter (nog meer) gaat afwijken!
Dus alleen delen , mechanisch gekoppeld , tussen kabel en KM teller smeren!

Hierna werkt de meter weer als vanouds , mits het mechanisme niet zo ver uitgelopen is dat de magneetschijf tegen de meenemer aan loopt.

Gr Bjorn

ruton
moderator

Re: [Sleuteltip] Ratelende KM teller verhelpen

Bericht door ruton » 03 mar 2016, 23:37

Hé, dat lijkt zo best wel overzichtelijk. Tegelijk kun je zo ook de zwarte rand van een tacho met dagteller vervangen door een chroomrand van een tacho zonder dagteller.

Ik heb de titel even aangepast, zodat duidelijk is dat het geen vraag is, maar dat de openingspost een oplossing biedt.
Je hebt niet toevallig foto's van zo'n operatie? Of van het binnenwerk van een tacho (liefst met dagteller)?

De vrees dat ik de rand zou vernaggelen, heeft mij tot dusver ervan weerhouden eens een tacho open te maken.

Bjorn Kusters

Bericht door Bjorn Kusters » 04 mar 2016, 09:34

De rand gewoon met een hele kleine schroevendraaiee beginnnen open te buigen.
Eerst bijvoorbeeld een halve mm open buigen.
Dan na het tweede rondje iets verder en zo lang steeds een beetje verder open buigen tot de rand er af kan.
Ik heb hem net iets meer dan de helft open gebogen en dan van de meter af geschoven.
Dit gaat ook wel goed , maar doe dit niet als je zoiets voor t eerst doet.
Een verkeerde beweging en de rand breekt.
Beter is het om de de rand rondom open te buigen.
Dus niet haasten , stap voor stap verder open buigen , en niet verder buigen dan zeg maar haaks op het glas.
Anders ga je het misschien aan de voorkant zien.

Gewoon aan beginnen en niet bang zijn , als je dat voorzichtig doet gaat er niks mis.
Van dingen durven en met verstand aanpakken zijn goede monteurs ontstaan!
Gr Bjorn

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 04 mar 2016, 12:43

Fijne uitleg. Maar moet het tellerwerk zelf niet worden gesmeerd? Bijvoorbeeld met grafietpoeder?

Heb ook wel eens een teller gehad (geen trabant) daar bleek de verbinding tussen dagteller en kilometerteller te zijn onderbroken waardoor ze beiden niet meer mee liepen. Tandwiel was van de as af geschoven terwijl die vast hoort te zitten. Dus ook ratelen. Net zoals een niet goed aangesloten kabel ook hetzelfde geratel kan veroorzaken.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Bjorn Kusters

Bericht door Bjorn Kusters » 04 mar 2016, 14:22

Je bedoelt de asjes van het tellerwerk?
Dit mag je zelf beoordelen.
Is het drooggelopen dan smeren natuurlijk.
Het is laag getoerd in vergelijking met de aandrijving.
De gevolgen hiervan zijn ook minder.

Ik heb me nog niet verdiept in hoe je deze snelheidsmeter kan ijken , maar dit ga ik in een later stadium nog eens onderzoeken.
Misschien heeft hier iemand anders al ervaring mee?
Ik adviseer in ieder geval als daar geen problemen mee zijn , dat deel in ieder geval in elkaar te laten zitten tot duidelijk is hoe en wat betreft ijken.

Ratelen kan ook van de kabel komen natuurlijk , maar ik neem aan dat men als eerste gaat onderzoeken waar de oorzaak van het geluid ligt.
Mijn teller ratelde niet alleen maar jankte ook nog eens verschrikkelijk.
De kabel had ik al snel uitgesloten , en aangezien het ook zo jankte moest het wel iets zijn dat relatief hoog getoerd was.
Gr Bjorn

ruton
moderator

Bericht door ruton » 04 mar 2016, 14:34

Met de iPhone van mijn petekind hebben we de afwijking van de tacho eens gevolgd. T/m 45kmh wijst de rode naald alles goed aan, maar als hij 50 aanwijst rij ik ± 58kmh en dat heeft me al drie keer een prent opgeleverd. Boven de zestig lijkt alles ook weer te kloppen. De afgelegde weg heb ik eens met een lange autobaanrit gecontroleerd aan de hand van de afstanden op de wegwijzers: dat wordt ook juist geteld.
Maar net in de boetekritieke zone blijft de naald dus even hangen...

ruton
moderator

Bericht door ruton » 04 mar 2016, 18:07

Trabantwelt heeft chromen tachoringen voor 20 euro. Neufertigung. Ook voor p50 (die heeft meer ribbels).
Of direct vom Hersteller: ebay

Plaats reactie