Het is nu 23 aug 2017, 17:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 15:41 
Offline

Geregistreerd: 02 mei 2017, 12:21
Berichten: 22
Beste forumleden.

Ben aan het uitkijken voor een setje velgen voor op mijn trabi.
Graag had ik 15" gehad maar in de originele steek vind ik geen enkele velgenset.
Op verschillende online shops vindt ik adapters naar 4x100 of trommels met steek 4x100.

Wat is nu eigenlijk de beste oplossing? Of wat doen jullie?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 16:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 884
Woonplaats: Echt
je zal toch echt met adapters moeten gaan werken.

Een andere mogelijkheid is rondom over gaan op schijfremmen. Dan kun je makkelijk naar 4x100. Maar voor een normale trabant is dat echt overkill (zelfs met 5x zoveel pk is dat niet nodig op zo'n laag gewicht)

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 19:39 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3333
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Dromen houden je aan de gang, maar krijg hem eerst eens gewoon goed aan het rijden.
Je hebt hem nu net op kenteken, proficiat, maar de ervaring heeft ons geleerd dat na een lange stilstand de ontsteking, dynamo, startmotor, carburateur en wat er nog meer onder de klep te vinden is de komende maanden je aandacht zullen vragen (en niet perse in genoemde volgorde).
Maar met dergelijke panne rekening houden hoeft je inderdaad niet te weerhouden de mogelijkheden en alternatieven voor 4x100 af te zoeken.

Misschien dat Wilfred Bos in Heukelum je verder kan helpen, die verdient zijn brood met tuningspullen en heeft in Nederland qua Trabanten waarschijnlijk de meeste ombouw-ervaring.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 20:13 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2010, 13:23
Berichten: 3740
Woonplaats: Herten
Adapters zijn alleen mogelijk in combinatie met tripode aandrijfassen. Er zijn namelijk adapters waarbij het centergat te klein is voor bipode aandrijving. Verder kom je op ebay nog wel eens passende setjes lm-velgen tegen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 jun 2017, 07:03 
Offline

Geregistreerd: 07 mei 2013, 13:02
Berichten: 254
Woonplaats: Nieuwrode (Leuven), BE
Mijn ervaring is de beste oplossing vanvoor adapters en achter de omgebouwde trommel.

Zit nu op schijven vooraan maar het is eigzlijk te duur en te veel romslomp voor die oplossing want uiteindelijk moet je dan nog adapters steken omdat de schijven te diep komen.

_________________
Belgian Trabants


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 jun 2017, 09:18 
Offline

Geregistreerd: 30 sep 2016, 13:36
Berichten: 13
Het probleem met steekveranderende adapters is vaak dat ze te dik zijn. Je hebt tenslotte vlees nodig, waardoor ook je spoor verbreed wordt, maar tegelijkertijd de ruimte bij je wielkasten aan de buitenkant minder wordt. Als je de 1.1 remtrommels aan de achterzijde monteert, dan kun je dit beperken tot ongeveer 1 cm per kant, waar adapters al minimaal 2 cm ruimte kosten.
Je hebt dan per kant twee "Unterlegscheiben" (soort revetjes met een uitsparing) nodig, een 1.1 remtrommel en je moet de borging van de asmoer regelen door of een zelfborgende moer te gebruiken of door het "Sicherungsblech" te borgen in een zelf te slijpen sleuf in de remtrommel. De wielnaaf komt te vervallen bij gebruik van de 1.1 trommels. Verder nog 4 bouten voor in de trommel om je velg op te zetten.
Om dit te doen heb je wel cylindrische asstompjes nodig, dus als je een auto van voor 1984 (geloof ik) hebt, dan zou dat ook nog erbij kunnen komen.
Aan de voorzijde zul je of moeten ombouwen naar schijfremmetjes of een adapter moeten plaatsen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 jun 2017, 15:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 884
Woonplaats: Echt
Super5Devil schreef:
Het probleem met steekveranderende adapters is vaak dat ze te dik zijn. Je hebt tenslotte vlees nodig, waardoor ook je spoor verbreed wordt, maar tegelijkertijd de ruimte bij je wielkasten aan de buitenkant minder wordt. Als je de 1.1 remtrommels aan de achterzijde monteert, dan kun je dit beperken tot ongeveer 1 cm per kant, waar adapters al minimaal 2 cm ruimte kosten.
Je hebt dan per kant twee "Unterlegscheiben" (soort revetjes met een uitsparing) nodig, een 1.1 remtrommel en je moet de borging van de asmoer regelen door of een zelfborgende moer te gebruiken of door het "Sicherungsblech" te borgen in een zelf te slijpen sleuf in de remtrommel. De wielnaaf komt te vervallen bij gebruik van de 1.1 trommels. Verder nog 4 bouten voor in de trommel om je velg op te zetten.
Om dit te doen heb je wel cylindrische asstompjes nodig, dus als je een auto van voor 1984 (geloof ik) hebt, dan zou dat ook nog erbij kunnen komen.
Aan de voorzijde zul je of moeten ombouwen naar schijfremmetjes of een adapter moeten plaatsen.


Een 1.1 remtrommel is echter 4x98 en geen 4x100
En het nadeel is dat een trabant trommel geen naafcentrering heeft. Dus met schuifmoeren zal je wiel nooit 100% recht op de trommel zitten.

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 23 jun 2017, 08:05 
Offline

Geregistreerd: 30 sep 2016, 13:36
Berichten: 13
Je hebt helemaal gelijk Trabantenaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 jun 2017, 16:28 
Offline

Geregistreerd: 07 mei 2013, 13:02
Berichten: 254
Woonplaats: Nieuwrode (Leuven), BE
Ik heb achter de omgebouwde trommel van trabant welt zitten en wel tevreden van. Hier win je idd ook maar 1 cm op tov adaptor.

Ik zit vanvoor met schijven nu en achter met trommels en eigelijk, zou ik het nooit opnieuw doen denk ik gezien de prijs ze nu vragen.

Ik zou vooraan met de adaptors werken (met schijven heb je ze nog steeds nodig omdat het tever naar binnen gaat)

heb heel hard gesukkeld met de hoofdrempomp. en uiteindelijk steekt er bij mij nu een van een kever wat wel verbetering is.

_________________
Belgian Trabants


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 jun 2017, 03:53 
Offline

Geregistreerd: 30 sep 2016, 13:36
Berichten: 13
Ik heb mogelijk nog een set 4x100 trommels en unterlegscheiben liggen, nieuw en ongebruikt. Van Spaetbremser afkomstig. Tevens nog een set ATS Classics 13 inch uit 1980 die ik er daarmee onder wou zetten.
Mocht je er baat bij hebben, dan PB me maar.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling