Kapotte lager? Help...

Alles over motorisch tunen van trabi's, wegligging verbeteren etc.
AJE

Kapotte lager? Help...

Bericht door AJE » 29 nov 2013, 18:56

Volgens een luisterend oor maakte mijn motor meer lawaai dan normaal.
Een technisch oog stelde dat de lager ( bijna helemaal)stuk was. ( Niet genoeg olie gemengd?)
Aangezien deze meneer met het technische oog, geen uitvoerige kennis heeft van een Trabant 601 S de luxe ( 1988), probeer ik nu te verwoorden wat we graag willen weten. Aangezien het voor mij abracadabra is, hoop ik dat 1 van jullie hier een samenhangend relaas van kan maken...;

Kan je een nieuwe zuiger in de cylinder monteren, de bronsen bus in de drijfstang moet ook vervangen worden, kan de piston pin er zonder beschadigen door?

Wie heeft tips en een goed adres om onderdelen te bestellen? Wat is het beste plan van aanpak?
Bedankt alvast voor het meedenken!

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Kapotte lager? Help...

Bericht door eeuwige_student » 29 nov 2013, 19:28

Een nieuwe zuiger kan je in de cilinder monteren nadat de cilinder is gehoond. Zorg dan voor de juiste overmaat zuiger met bijpassende zuigerveren.

De pistonpen is te verwijderen door de borgpennen uit de zuiger te halen.

Het bronze lager heb ik nog nooit vervangen. Bronze lagers komen alleen in oude blokjes voor. Dus vraag ik me wel af of het zin heeft er nog veel energie in te stoppen. Maar gelet op je bouwjaar zouden daar naaldlagers moeten zitten. Deze zijn weer makkelijk te vervangen.

De vraag is nu: je verhaal begint met een kapot lager en gaat vervolgens over de zuigers. Dus welk lager is kapot?

Verder is dit geen tuningsonderwerp, dus verschuif ik het topic binnenkort naar de goede map.

AJE

Bericht door AJE » 29 nov 2013, 20:18

Oke, ik speel je reactie door.
Waar hoort mijn vraag wel?
Bedankt :)

ruton
moderator

Bericht door ruton » 29 nov 2013, 20:25

Woon je nog steeds in Sappemeer? Op het gevaar af dat ik iemand -al dan niet dichterbij- vergeet te noemen, zou in dat geval zou een ontmoeting met een van de Friezen (Andries, Haiko, Maurits) wel eens zinvol kunnen zijn.

Als het is wat ik denk dat het is, dan kan wat speciaal gereedschap van pas komen en die drie hebben dat wel, ne als de handigheid om er mee om te gaan.
Zuigers en cilinders vormen stelletjes, en je kunt niet zomaar een willekeurige zuiger in een cilinder schuiven. De juiste maat is micrometerwerk.

mel

Bericht door mel » 06 dec 2013, 10:53

Gewoon een ander blokje halen ... mail Theo in Soest (PB ... of trabi.service@gmail.com)

trabant601

Bericht door trabant601 » 06 dec 2013, 23:28

die word niet veel gebruikt die email beter is trabant@ziggo.nl die word meestal gebruikt .
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .

http://gros-trabant-service.webnode.nl/

https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/

AJE

Bericht door AJE » 08 dec 2013, 16:43

Wauw.... ik moet nog even wennen aan de site, bedankt voor de reacties. Ik was al bang dat ik een en ander verkeerd had geformuleerd en dat blijkt ook zo te zijn. Bedankt voor het meedenken. Ja, ik zit nog steeds in het mooie Sappemeer :D , maar de Trabant staat inmiddels in de boerenschuur van Gesinus te Borgercompagnie. Hij zegt oa het volgende; ( ben benieuwd of het nu wel klopt.)...
"De lager is niet kapot,; de piston pen in de ....(weet ik niet meer).... is versleten en zit helemaal los.
Kan dit onderdeel los vervangen worden op moet het samen met de bus vervangen worden die dan in de drijfstang geplaatst wordt?" :shock: Oke, of je vindt het vreselijk dat ik dit niet beter kan omschrijven, of moet er hartelijk om lachen... ik hoop 't laatste. Met Gesinus heb ik afgesproken dat ik m'n neus ook gauw even onder de motorkap steek, zodat ik kan zien waar het omgaat. Volgens mij heeft Haiko mij al eens een site geadviseerd waar ik lid kan worden om onderdelen te bestellen.... welke site/ plaats is het beste? En hoe heet zo'n onderdeel dan? Alle adviezen zijn welkom, ik hoop straks rond de kerst er echt even mee aan de slag te kunnen... Tot horens!

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 08 dec 2013, 17:27

stuur maar even een PBtje
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Evan_s

Bericht door Evan_s » 08 dec 2013, 17:31

Bij de Trabantmotor kun je tamelijk snel en eenvoudig de cilinder van de motor halen en de zuiger+drijfstang bekijken. Koelblik los, uitlaatspruitstuk los, bougie eruit; 4 moertjes aan de cilindervoet los draaien en de cilinder van het blok tillen. Dan kan een deskundige ook een betere diagnose stellen.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 08 dec 2013, 17:35

precies, motor in de kofferbak van je Daily en gewoon ff deze kan op komen...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Plaats reactie