rondjerijder schreef:Zojuist even in het stekas gat van het bakje in de schuur zitten kijken en dat lijkt me een bipodebak toe. Er zitten namelijk twee verhogingen in, een tri bak heeft er drie ?
Hoe kan ik dit van de buitenkant aan de bak zien die nu in de Trabi ligt ?
Aan je wielnaven.
Bipode-assen hebben een uitstekende naaf met kraag voor de trekker en een platte moer 36 op de conische asstomp.
Tripode-assen (Gleichlaufgelenkwellen) hebben een kraagmoer 32 in een kommetje zitten en een cilindrische assstomp.
rondjerijder schreef:Als ik het goed begrijp zou ik dus in eerste instantie best de bipode bak kunnen laten zitten?
Beide bakken hebben dezelfde bevestiging aan koppelingszijde. Maar als je de bak vervangt moet wel de motor ook 'even' opzij (Lees: eruit).
Ik ben dus gezegend met twee bipode bakken, één blijft er [eerstvoorlopig] inzitten met het nog aan te schaffen Wartburg blokje en de ander heb ik dan op reserve.
Rest me nu nog de vraag wat ik met de koppeling aan moet, past koppeling gedeelte van een Wartburg of moet ik speciaal gefabriceerde "Wabant" delen hebben ?
Of kan ik het af met het samenstellen van Trabant en Wartburg delen ?
Als je naar tripode zou overgaan, moet je ook de assen, lagers en naven vervangen.
Onder het kopje "Wabant" vind je naast die adapterplaat ook een aangepaste koppeling, vliegwiel etc.
Je zou de artikel of bestelnummers eens kunnen vergelijken, en ik kan me iets herinneren dat ik een week of wat geleden op een Duitstalig forum een Wabant-subforum zag staan.