Pagina 1 van 28

Wabant

Geplaatst: 25 jan 2012, 17:33
door Evan_s
Het plan om de 2-takt Trabantmotor op te voeren is van de baan. Salco en ik gaan er een Wabant van maken! Vanmiddag hebben we de ombouw besproken.

Wat ik ermee wil bereiken is dat ik comfortabel 100km/u kan cruisen, snel optrekken bij een stoplicht en voldoende koppel om eens iemand in te halen.

Met een langere 4 zou ik de 100 nog naar 120 kunnen trekken, maar dat wil ik niet zonder er schijfremmen op te hebben.

Zoals het er nu naar uitziet wordt het (financieel gezien) een 2-maandenplan.

Re: Wabant

Geplaatst: 25 jan 2012, 18:01
door oldschool
Ik ben benieuwd!! Mooi plan!!

Re: Wabant

Geplaatst: 25 jan 2012, 18:24
door mel
Heb je HIER al eens gevraagd hoe dat moet ... ?

Of er al iemand zoiets zelf al heeft gemaakt ?

Zo van: met een Jikov carburateur of juist niet, hoe shuin staat het blok bij jou, welke verbeterde voorremmen ....

Hoe zet ik die op kenteken ...(ook in Dld niet ZO maar geregeld hoor ).....

Heb je een plan en een bijbehorend financieel plaatje en oh ja, ook een tijdplaatje ?

Re: Wabant

Geplaatst: 25 jan 2012, 18:35
door Evan_s
Met Salco een financieel plaatje opzet, moet zeggen dat het erg meevalt. Pappenforum, Trabiteile etc zijn vrij duidelijk over de opbouw en verstevigen. Finetunen, zoals je noemt met de carb en stand, moet ik me nog verder in verdiepen, evenals kenteken.

Zoals het er nu naar uitziet kan ik over 2 maanden de spullen compleet hebben (veelal Trabiteile). Salco gaat op zoek naar een goede motor, aangezien hij beter dan ik de staat ervan kan beoordelen en samen bouwen we het in.

Erik, jij had toch ook een Wabant? Ook zelf opgebouwd?

Re: Wabant

Geplaatst: 25 jan 2012, 19:14
door mel
Erik is nu idd sinds een paar weken eigenaar .... maar niet de bouwer !

Ben wel benieuwd, voor welk bedrag denk je deze Wabant te gaan bouwen ?

Re: Wabant

Geplaatst: 25 jan 2012, 20:20
door Evan_s
Adapterplaat (30mm): 250,- (Trabiteile, maar kan goedkoper bemachtigd worden (rechtstreeks van de maker))
Uitlaatspruitstuk Barkas: 50,- (Trabiteile), of sloop
Koppelingsplaat: 150,- (Sachs, Trabiteile)
Vliegwiel (lichter en aangepast voor Wabant): 80,- (Trabiteile)
Motor Wartburg 353: +/- 250,-
Druklager (kogelgelagerd): Heb ik al

Zit ik zo al op 780,- euro.

Verder:
Voortrein verstevigen en aanpassen op motorsteunen (laswerk, arbeid)
Motor bewerken voor startmotor (arbeid)
Wielkast bewerken (arbeid)
Vorschalldämpfer: +/- 80,-
Koeling: nieuw, sloop of nog origineel bij de motor (mits goed)
Pomp (brandstof, koeling): nieuw, of nog origineel bij de motor (mits goed)
Bobines + slangen/buizen + kabels

Zo gauw even het lijstje wat we opgesteld hebben.

Bewerkingen aan de vbak moet ik nog uitzoeken.

Re: Wabant

Geplaatst: 26 jan 2012, 09:54
door gravety
de grootste kosten zullen zitten in de typegoedkeuring etc bij de rdw.

schrik niet maar zal me niets verbazen dat je voor het totaal plaatje al snel richting de €3000,- gaat.

Re: Wabant

Geplaatst: 26 jan 2012, 11:00
door Andries
Inderdaad. Zo ben ik 10 jaar terug in het bezit gekomen van de Bedford bus. De vorige eigenaar had 2 Bedfords. Hij wilde de motor van mijn bus inbouwen in zijn ambulance, waar een dieselmotor in lag. Ook hij kwam er toen achter dat hij naar de RDW moest voor een individuele type-goedkeuring en dit kostte toen ongeveer 2500 gulden. Dat werd hem toch te gortig. Dus bezint eer gij begint, zou sneu geld zijn!

Re: Wabant

Geplaatst: 26 jan 2012, 11:31
door mel
Nou, je gaat het daar ECHT niet voor redden hoor... dat wordt zeker 2 keer zoveel geld sparen .... ;)

Hoe ga je bijvoorbeeld de verwarming in de auto regelen ? (ontwaseming voorruit = APK)

Je moet o.a. ook aangepaste schijfremmen voor monteren en het belangrijkste is de Voll-TUEV in Dld.

Daarna is de RDW keuring slechts een formaliteit.

Re: Wabant

Geplaatst: 26 jan 2012, 12:51
door Haiko
Moeten er dan verplicht schijfremmen op? Zou de versie van de Wartburgtrommelremmen niet volstaan?
(okay, gelieve geen discussie of de schijfremmen beter zijn)