Het is nu 21 nov 2018, 00:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 okt 2012, 16:56 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3893
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Onderstaande even uit het oude forum opgevist. Eigenlijk omdat ik deze klus weer eens moet doen en ik mezelf moet motiveren.
Afbeelding
------
Vorige week, met een bijna lege tank, stotterde e.e.a. aardig omdat door het vuil tegen het gaasbuisje de doorstroming in het gedrang kwam. En zoveel vuil heb ik er eigenlijk niet eens uit gehaald.

Bij de klus ontdekt dat het Top Craft werkbankje van de Aldi eigenlijk ideaal is om een lektest-opstelling te maken (of een schoonspoeltoren bij een fase die daaraan vooraf gaat). Met die bijgeleverde plasticblokjes in de juiste gaten, zet je de tank mooi aan de hoeken klem.
Afbeelding
Op de plaats van de tankdop zit een trechter geschroefd met een koffiefilter erin en een pantykous eroverheen. Het is zo'n speciaal gereedschapje dat in geen enkele catalogus staat en verrekte handig is als de jerrycan geen schenktuit heeft.
Afbeelding
Het kraantje wordt van boven/onderaf gezien in een hoek van 45º vast gezet, dan past later de Fernbedienung perfect en hoef je niet in de motorruimte te hannesen.
De beide klemschroeven door het gebogen plaatje dat het Druckstück für Kraftstoffhahnfernbedienung tegen het kurkje (F51-19) duwt, heb ik in dit geval elk met 18 halve slagen vast gedraaid. Dat bleek een mooie compromis tussen niet lekken en toch de kraan kunnen draaien.

Vooraf de handen insmeren met 'onzichtbare handschoen' heeft de benzinelucht dusdanig geweerd, dat ik zelfs heb kunnen genieten van mijn eten. (En nee, het was geen gerecht met Riesling)
Mel schreef:
Kan je als verdere info voor de lezers nog iets schrijven over het reinigen van het kraangaatje en
de 2 filtertjes en het kurkje, het vaak ontbrekende ringetje ?
In een rijdende auto zit het vuil doorgaans niet muurvast.
Rustig losschroeven, schoonvegen, doorblazen en uitspoelen. Vergeet de bodem van de waterzak (F51-14) niet. Daar verzamelt zich altijd droesem.

Aan de voet van het gaasbuisje zit ab Werk een Preßstoffdichting F51-10 (pakkingsringetje van persmateriaal, lijkt op karton). Die overleeft de demontage doorgaans niet en je kunt hem vervangen door een koperen ringetje A10x13,5.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 20 okt 2012, 18:05 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4176
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
Tip: vervang bij een lekkende waterzak deze door een alu versie. Met de huidige agressieve E-brandstoffen wil deze wel eens gaan lekken. Bakje wordt week en sluit niet meer goed af.

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 20 okt 2012, 19:30 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2010, 13:23
Berichten: 3964
Woonplaats: Herten
Het vervangen van de rubberen pakking wordt meestal vergeten......

Verder kan het vervangen van het kurkje ook geen kwaad. De laatste problemen met de brandstoftoevoer had ik doordat het kurkje was vervormd, waardoor de gaten bijna dichtzaten!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 20 okt 2012, 21:49 
Offline

Geregistreerd: 18 nov 2010, 19:07
Berichten: 1566
Woonplaats: Enschede
Haiko schreef:
Tip: vervang bij een lekkende waterzak deze door een alu versie. Met de huidige agressieve E-brandstoffen wil deze wel eens gaan lekken. Bakje wordt week en sluit niet meer goed af.


Ik heb er laatst ook een alu waterzak op geschroefd. Een nieuwe plastic waterzak is bij mij in een jaar tijd al gaan lekken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 20 okt 2012, 22:01 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2010, 13:23
Berichten: 3964
Woonplaats: Herten
En had je de pakking wel van te voren vervangen? De alu versie kan je harder aandraaien, dus ook bij een oude pakking kan je het dan nog wel dicht draaien. Een plastic variant gaat dan op den duur stuk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 20 okt 2012, 23:03 
Offline

Geregistreerd: 18 nov 2010, 19:07
Berichten: 1566
Woonplaats: Enschede
Pakking idd ook vervangen. Bij het lekken nog geprobeerd wat harder aan te draaien maar op den duur ging dit plastic ding kapot.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 okt 2012, 14:28 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2010, 22:45
Berichten: 158
Woonplaats: Zeeland
En waar kun je die alluminium versie van die waterzak dan verkrijgen.
De nieuwe rubberen pakkingen lijken me te dik(hoogte) daardoor kun je de draad moeilijk te pakken krijgen, en komt er te veel kracht op de eerste gangen van de draad te staan .
En wordt de draad snel dol gedraaid.
De draad zelf is fijne draad en lijkt me ook goed te passen op het huis.
Ik heb hier dacht ik wel wat verstand van (ben van origine draaier/frezer van beroep)
Heb nu als alternatief zelf een waterkraanpakking pas gedraaid op de draaibank.
Maar ik vind het idee dat je rondrijd met een tank voorin en een kraantje dat snel losschiet geen prettig idee om rond te rijden,moet ik zeggen.
Is een kraan van mz hetzelfde of heb ik dat mis.
Ik hoor graag waar ik zoon allu bezinkbakje kan bestellen.
Gegroet marcel

_________________
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 okt 2012, 14:40 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4176
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
Dacht dat T-teile ze wel had, of anders misschien LDM. De IFA vereniging heeft ze in elk geval dacht ik.

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 12 nov 2012, 17:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 dec 2010, 20:22
Berichten: 1007
Fotootje van zo'n ding; ken ze niet .. ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 12 nov 2012, 19:04 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4176
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
Afbeelding

http://trabiteile.de/product_info.php/c ... ts_id/2197

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling