Het is nu 20 nov 2018, 23:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rem en bak olie.
BerichtGeplaatst: 31 aug 2016, 11:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 apr 2016, 18:38
Berichten: 346
Woonplaats: Groninger Veenkoloniën
Voor de remmerij leek me een dot 4 goed maar begin te twijfelen of dot 3 toch niet beter is, wie geeft me zekerheid.
Nou de bak, hoe ik erbij kom weet ik zo even niet meer maar het lag me voor de geest dat hier een ep 80 in moest, nu lees ik hier op het forum dat het een HLP-68 moet zijn. Dit zou bij landbouw mechanisatie berijven te koop zijn, lijkt me geen probleem er eentje te vinden.
Maaaaaar, ik had nog een busje 80w90 staan en een beetje ep 80, beide net voldoende om het bakje te vullen, dit er maar in gekieperd onder het motto, beter iets dan niets.
Is het verstandig om met dit brouwsel door te rijden of moet er toch echt die HLP 68 in en waarom ?
Over de tweetakt smering wil ik niet eens beginnen, hier heb ik in de racerij al tot vervelens toe al over geouwehoerd, wil alleen weten wat jullie zoal gebruiken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rem en bak olie.
BerichtGeplaatst: 31 aug 2016, 13:00 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3893
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Rem:
Dot 4. Lang zitten heen en weren en tuttebellen of een niet-hygroscopische oldtimerolie (dot5) niet een beter idee was, maar tenzij je àlles vervangt kun je beter bij DOT4 blijven. Dot4 is superieur aan dot3.

Bak:
HLP-68 wordt ook gebruikt bij dingen als de brug in de garage, dus in die zin moeten die er ook aan kunnen komen. Maar ik heb jaren rondgereden met een transmissieolie uit een gele kan en er staat me iets van het getal W80 of 80W bij. Een kneepje uit een tubetje HPLS erbij en rijden maar.
Intussen heb ik dankzij Jelle wel wat HPL68 kunnen krijgen. Die is wel aanzienlijk dunner dan die vorige olie van Kroon.

Tweetaktolie:
Wat er voor mijn voeten komt. Ooit op aanraden van coureur Albert Westerhuis (TRTW) een hele doos van 24 literflesjes helderrode Denicol gekocht en daar heb ik er nog een stel van. Een collega vond in zijn schuur nog een vaatje met tien liter donkergroene* tweetaktolie van een Jawa die hij al tien jaar niet meer had en dat ben ik nu aan het opmaken met een snelheid van anderhalf à twee liter per jaar... Die baan heb ik ook al vijftien jaar niet meer, bedenk ik me net. Maar 't is minerale olie, die heeft miljoenen jaren onder de grond gezeten. :geek:
Wat ik in elk geval niet gebruik zijn die peperdure flesjes van de tankstations langs de snelweg. Zo geavanceerd en gevoelig is de gewone Trabantmotor niet.
Mengverhouding:
Nadat ik op reserve ga, zoek ik een Belgisch tankstation op, giet ongeveer** een halve liter olie erin en tank de 26L tank dan tot de rand vol. Dat resulteert in een mengsel van 1:40 tot -als ik hem vrijwel leeg heb gereden- 1:50.

En op mijn brood smeer ik roomboter. ;)

*Niet dat troebelgroene dat Olbrechts me ooit heeft verkocht.
**Er is een tijd geweest dat ik aan de pomp met maatbekers stond te hannesen en te rekenen, maar dat heb ik snel afgeleerd.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rem en bak olie.
BerichtGeplaatst: 31 aug 2016, 17:56 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4176
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
dat zeg ik, 2t olie van de Action... 3,99 de liter... rij er al heeeeeeeel wat km mee

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rem en bak olie.
BerichtGeplaatst: 31 aug 2016, 18:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 apr 2016, 18:38
Berichten: 346
Woonplaats: Groninger Veenkoloniën
Zo moeilijk is het dus allemaal niet, nu weet ik in elk geval waar ik aan toe ben.
Al mijn eenvoudige twee taktjes lopen op olie van de Action en in de bakjes heb ik voor de twee wielers ATF.
De Trabbi zal dus eerstvoorlopig op het 8ow90 GL-4 met Ep 80 blijven lopen en jahoor, voor de mengsmering zal het inderdaad Action olie worden.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling