Schone Motor

Hoeveel keer moet je nu je remmen nakijken? Hoe smeer je een Trabant? Vraag het hier !
Renier

Schone Motor

Bericht door Renier » 09 okt 2013, 16:57

Soms zie ik plaatjes van zulke smetloze ruimtes onder de motorkap.. nou ben ik bij mij de roest weg aan het poetsen maar het word er alleen maar kaal van (de lak gaat eraf, begrijpelijk), is dat bij hun dan een kwestie van toch goed oppoetsen en daarna weer ovetspuiten of zo iets? Of komt er heel wat anders bij kijken?
Afbeelding
Bedankt voor de mooie auto, DDR.

Haiko
moderator

Re: Schone Motor

Bericht door Haiko » 09 okt 2013, 18:11

ik denk dat er fanatieke lui zijn die hun hele karosserie laten stralen en opnieuw spuiten...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

oldschool

Bericht door oldschool » 09 okt 2013, 18:47

Haiko schreef:ik denk dat er fanatieke lui zijn die hun hele karosserie laten stralen en opnieuw spuiten...
dan is het nog een kunst om het zo te houden! en je mag er niet mee rijden. Ik vind dat een trabant is om te rijden en niet om te poetsen.

Maurits

Bericht door Maurits » 09 okt 2013, 19:01

Al het plaatwerk goed schoonmaken en ontroesten. Daarna opnieuw spuiten en niet vergeten eerst een heel goede basislaag (grondverf) aan te brengen. Dan blijft het het langst mooi.
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 09 okt 2013, 20:17

maar eigenlijk is een Trabant met wat öuderdomsverschijnselen aan de lak wel de mooiste. Een museumexemplaar hoort in een museum en niet op de weg... Hoe denk je dat ze vroeger in de DDR rondreden, die nieuwstaat was er snel af bij de meeste en een gebruikte auto heeft wel zo zijn charme.

Maar een Trabant goed conserveren zodat ie niet verder roest, daar is niets op tegen.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Renier

Bericht door Renier » 09 okt 2013, 22:01

Ik denk dat ik hem gewoon helemaal op ga poetsen en daarna verf met de hand, onder de kap dan wel te verstaan, en misschien voor de sier met chromespray erover heen, misschien. Zit namelijk vrij wat roest, veel kleine plekjes, die wil ik er liever gewoon uit hebben dat ook als de klep omhoog gaat het er mooi uit ziet.

Overigens weet ik niet goed raad met hoe ik de rand boven de voorruit goed schoon kan krijgen, iemand ideeen? Een bepaalde spul gebruiken bijv.? Goed schrobben? Zit nogal wat vuil onder, weet ook niet of het zwart hoorde te zijn of niet, dat het wat afgebrokkeld is, maar het lijkt me niet.. voor de rest is de auto nu zeer schoon aan de buiten kant, behalve dat stukje.
Afbeelding

oldschool

Bericht door oldschool » 10 okt 2013, 19:31

je poetst veel te hard, voorzichtig met de trabi! de accukabel is ook al stuk :D :D

Moderatorwijziging: onnodig citaat weggehaald.

Renier

Bericht door Renier » 10 okt 2013, 21:09

Ik zal voorzichtig doen, Oldschool ;]
En denk dat ik er een nieuwe klem op ga zetten voor de minpool, spijtig genoeg minder origineel DDR.

Verder, heb je misschien nog tips bij het schoonmaken en ontroesten, Maurits (of iemand anders)?
Afbeelding

ruton
moderator

Bericht door ruton » 11 okt 2013, 12:36

Renier schreef:Ik zal voorzichtig doen, Oldschool ;]
En denk dat ik er een nieuwe klem op ga zetten voor de minpool, spijtig genoeg minder origineel DDR.
Je hebt de wildste fantasieën over andere motoren, bladveren eruit en nu mauw je ineens over de originaliteit van een accuklem? :?

Renier

Bericht door Renier » 11 okt 2013, 16:51

Het blijft natuurlijk pijnlijk om goede stukjes DDR historie te verliezen zonder dat het gerecycled kan worden zoals de motor.

Edit: Het liefste heb ik ook een originele DDR Wartburg motor maar die zuipen helaas zo veel als ze opgevoerd worden. Verder vind ik wel dat alle oude troep die op mijn huidige Trabant gemoderniseerd kan worden zoals dat met de remmen is gedaan wel gemoderniseerd mag worden. Maar zo'n (goed) klemmetje is natuutlijk gewoon erge zonde.
Afbeelding

Plaats reactie