Het is nu 17 dec 2018, 19:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 apr 2014, 23:29 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2010, 22:14
Berichten: 109
Woonplaats: Meensel-Kiezegem, Belgie
Beste forumleden,

Na een lange inactiviteit ben ik dus weer met mijn Trabant bezig.
Nu had ik toch nog een vraag over de mengverhouding...

Ik had reeds gelezen dat de oudere motoren 1:33 gemengd willen, de "nieuwere" 1:50.
Mijn Trabant is van 1969 en volgens de Kraftfahrzeugbrief (pagina 6) heeft deze 23PS.

Maar op pagina 9 (zie afbeelding onderaan) staat dat er blijkbaar een verandering aan de motor is geweest naar 26PS?
Is de motor geswapt? Of is hier iets aan de carbu veranderd?

groeten

Tim

Afbeelding

_________________
http://trabant601s.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 apr 2014, 02:26 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3914
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Carburateur staat los van de mengverhouding.
Op 28 mei 1982. heeft de auto volgens de brief een motor van het type P63 gekregen. Die leverde inderdaad 26 pk. Wat wel frappant is, is dat die motor vanaf december 1968 in serie ging en jouw auto is van 1969, dus waarom die aparte vermelding? Is de auto oorspronkelijk met een P60 of P61 motor uitgeleverd?

Enfin, voor de mengverhouding telt of de pistonpennen bronzen bussen (1:33) of naaldlagers (1:50) hebben.
Best kijk je even onder de motorklep boven de startmotor waar de motor aan de bak grenst. Welk nummer staat daar? Als daar 5B.... staat heb je een P65 motor, die zijn 1:50.
Als daar geen nummer staat, moet je even boven de carburateurflens kijken; tot jan '68 stond het motornummer daar. Het zal in dat geval hoogstwaarschijnlijk een 1:33 zijn.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 apr 2014, 10:34 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4177
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
Maar in hoeverre is een Trabant uit 1969 nog steeds een uit 1969.... denk dat de orginele motor inmiddels wel vervangen is door een nieuwere versie...

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 apr 2014, 00:56 
Offline

Geregistreerd: 03 feb 2011, 23:14
Berichten: 279
Woonplaats: Uden (Noord-Brabant)
Startmotor loshalen en in t gat kijken. Daar staat t bouwjaar en maand in t blok gegoten. In n cirkeltje.

_________________
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 apr 2014, 13:30 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2010, 22:14
Berichten: 109
Woonplaats: Meensel-Kiezegem, Belgie
Ok
Klink misschien raar, maar ik kan voor even niet bij mijn auto :lol:
Zodra ik mijn motornummer kan checken zal ik terug iets posten ;)

bedankt alvast!

Tim

_________________
http://trabant601s.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 01 mei 2014, 21:54 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2010, 22:14
Berichten: 109
Woonplaats: Meensel-Kiezegem, Belgie
Heb even het motornummer nageken, stond bij de versnellingsbak
Het begint dus met 60...
1:33 dus?

_________________
http://trabant601s.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 mei 2014, 06:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 nov 2010, 15:00
Berichten: 561
Woonplaats: Harderwijk
Ik persoonsoonlijk haal bij twijfel altijd een cylinder los en check of er daadwerkelijk naaldlagers inzitten. Heb al wel eens mee gemaakt dat er in een 5B/p65 bronzen bussen zaten.

_________________
Afbeelding
http://www.carrelation.nl/member.php?member=1324


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 mei 2014, 12:07 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3914
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Persóónsoonlijk, want er zijn twee cilinders. :D

Omdat alle markeringen op de carterhelften staan en dit iets is dat je er af en er aan kunt schroeven is dit de zekerste methode. Voordeel is ook dat je meteen even de toestand van de zuigerveren en wanden kunt inspecteren.
Je moet er alleen toe in staat zijn; er is wat speciaal gereedschap voor nodig, zie WHIMS.

Tot het zover is zekerheidshalve maar 1:33 smeren.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 mei 2014, 12:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 nov 2010, 15:00
Berichten: 561
Woonplaats: Harderwijk
ruton schreef:
Persóónsoonlijk, want er zijn twee cilinders. :D


eens beide is nog beter. ;)

_________________
Afbeelding
http://www.carrelation.nl/member.php?member=1324


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling