Het is nu 20 jul 2018, 16:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 26 jan 2017, 21:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 1151
Woonplaats: Echt
Niet alleen bij de 500/600/601 zijn lekke of vastzittende remcilinders wel eens een probleem. Bij een 1.1 gebeurt het ook.

De achterste remmen zijn vrijwel gelijk. En dus ook qua onderhoud en problemen. Bij een 1.1 zitten de grotere 19mm cilinders gemonteerd, in plaats van de meer gebruikelijke 16mm.
Het is echter niet direct een probleem als je de kleinere versie monteert. De remwerking is dan minder maar valt wel binnen de wettelijke eisen.
Je dient dan wel aan beide kanten dezelfde maat te gebruiken, anders zorg je voor een duidelijk remverschil.
Wel een enorm verschil is dat bij een 1.1 geen losse naaf is gemonteerd maar de trommel dient tevens als houder voor de wielstuds(draadeinden)
Voor zover ik weet is er ook geen speciaal gereedschap nodig om deze te demonteren. Je wiellagers blijven ook ongemoeid.

Een 1.1 heeft schijfremmen aan de voorzijde. Deze hebben minder onderhoud nodig dan duplex trommelremmen die we op de oudere Trabanten kennen.
Bij weinig gebruik en problemen met de stofhoesjes (en het niet tijdig opmerken of verwaarlozen daarvan), kunnen er toch problemen ontstaan zoals lekkage, of ze gaan vastzitten.

Naast een jaarlijks servicebeurtje (controle + smeren) is het daarom verstandig om het controlelampje van de remvloeistof in de gaten te houden.
Mocht deze gaan branden, kan dat eigenlijk maar 2 dingen betekenen, remvloeistof lekkage of versleten remblokken.
In tegenstelling tot modernere auto's is de handrem niet op dit lampje aangesloten! Al is dit met een simpele schakelaar wel te realiseren.
Een sterk verminderde remwerking of vasthangende rem zijn ook symptomen die niet genegeerd mogen worden.

Mocht je een vasthangende remklauw of een lekkende remklauw hebben. Zijn er een aantal oplossingen mogelijk.
1. Nieuwe(gereviseerde): niet goedkoop met c.a.150+ per stuk
2. Revisie laten doen: bijna even duur als "nieuwe" maar onhandig als je auto rijdend moet blijven of als je maar 1 auto hebt.
3. Gebruikte: lastig te vinden(want schaars) en dienen tevens gereviseerd te worden voor montage, omdat je de staat niet weet.
4. Revisie zelf doen: c.a. 20 euro aan materiaal en hopen dat de zuigers vrij zijn van putroest.
5. remsysteem moderniseren: Helaas is bij een 1.1 die optie niet als eenvoudige kant en klaar oplossing beschikbaar zolang je de originele velgen wilt behouden. Daarbij is dit de duurste oplossing met 300 - 500 euro aan materiaal.

Blokken moet je 9 van de 10x ook mee vervangen. Bij lekkage kunnen deze verzadigd zijn met remvloeistof. Bij vastzittende remmen zijn de blokken vaak zeer ver versleten.

Het reviseren van remklauwen gaat als volgt:
Stap 1: Demonteren
1. Gebruik WD40 of gelijkwaardig product om de schuifbouten en remslang bij de remklauw los te weken.
2. remslang afklemmen en remklauw demonteren. Neem gelijk de blokken mee ter controle. Draai de remslang niet, je dient de remklauw van de slang af te draaien, niet andersom.
3. zuiger boven een bak terugdrukken. Dit is controle voor de gangbaarheid. Let op hierbij komt remvloeistof uit de klauw! Mocht het niet lukken laat zoveel mogelijk vloeistof in de klauw.
Afbeelding

4. klauw op zijn rug leggen en een blokje hout bij de zuiger leggen die niet al te dik is (zuiger moet voldoende ruimte hebben)
5. met perslucht druk op de opening waar de remslang zat zetten. De zuiger zal dan naar buiten komen. (let op je vingers!!!) Hierbij kan er wat remvloeistof mee komen (zeker als er nog wat vloeistof in zat)
Mocht dat niet werken, is er nog een mogelijkheid om met een vetspuit de rem via dezelfde opening te vullen met vet. Dit omdat vet niet comprimeerbaar is, terwijl lucht dat wel is. Je kunt dus meer druk opbouwen. Wel is raadzaam om dan de zuiger onder de stofhoes in te vetten met WD40 of gelijkwaardig product en een nacht te laten staan zodat het goed kan inwerken.
Afbeelding

6. Na het verwijderen van de zuiger en de ontluchtingsnippel kun je de beide rubbers demonteren. Het binnenste, vierkante rubber kan met een kleine schroevendraaier eruit worden gewipt. let op dat je hierbij niets beschadigd. De stofhoes kan met de hand eruit gehaald worden.
Eventueel demonteer je hierbij ook de rubbers van de geleidpennen door deze aan 1 kant in te knijpen en ze eruit te trekken. Deze zijn echter vaak nog in goede staat.
Afbeelding

7. Controleer of de oude rubbers overeen komen met de nieuwe. De maatvoering is zeer belangrijk en dan vooral bij het binnenste rubber. Er mag geen afwijking zijn. Iets kleiner (binnendiameter) kan wel als de originele rubbers zijn opgezwollen. Daarbij is het mogelijk dat de nieuwe stofhoezen een smallere opening hebben voor de zuiger. Dit is een verbeterde versie.

Stap 2: Reinigen
8. Reinig de remklauw zeer grondig met remmenreiniger, een messing borstel en een tandenborstel. Gebruik geen staalborstel in de cilinder, omdat deze krassen kan veroorzaken. Lichte roest kan wel met een staalborstel worden verwijderd. Doe dit wel voorzichtig. Putroest is geen probleem, zolang de randen van de rubbers maar goed schoon en roestvrij zijn.
9. Reinig de zuiger op dezelfde manier. Zorg ook hier dat de rand goed schoon is.
10. Schuur de zuiger licht met een fijne korrel (1000/1500) en reinig hem met remmenreiniger. Vervolgens kun je eventueel nog een metaalpolijstmiddel gebruiken. Ook dan weer reinigen met remmenreiniger.
Mocht er putroest over blijven, vervang dan de zuiger! Putroest is een oneffen oppervlak. Dit kan ervoor zorgen dat het binnenste rubber beschadigd raakt of niet afdicht. Hergebruik van zuigers met putroest is geen duurzame reparatie!

Stap 3: Assembleren
11. Monteer de ontluchtingsnippel, deze hoeft niet volledig vast te zitten. Let hierbij op de positie. Op de auto moet de ontluchter bovenaan zitten. Bij een Trabant 1.1. zijn de remklauwen aan beide kanten gelijk, je kunt dit dus makkelijk fout doen.
12. Zet de remklauw vast in een bankschroef met de cilinderopening omhoog gericht. Dit werkt het makkelijkste.
13. vet de binnenkant van de klauw in met remcilindervet. Gebruik geen andere producten, deze kunnen de remwerking verminderen of de verse rubbers aantasten.
14. Monteer het binnenste, vierkante rubber met remcilindervet. Let op dat deze netjes in de rand zit die ervoor bedoeld is. Hij kan bij het monteren namelijk gedraaid terecht komen, dat is niet juist.
15. Vet de stofhoes lichtelijk in en monteer deze in de rand van de zuiger. En rek deze vervolgens naar beneden. Hij zal dan weer uit de rand komen, maar dit is nodig. Zorg dat de onderrand een stukje onder de zuiger uit komt, zodat je straks ruimte hebt om te monteren.
16. positioneer de zuiger met de stofhoes boven de cilinderopening.
17. Nu begint het pielen, de stofhoes moet in de bovenste rand van de cilinder terecht komen. Hou hiervoor de zuiger met je ene hand vast. En probeer met je andere hand de stofhoes op de goede plaats te krijgen. Mocht het niet gelijk lukken (stofhoes gaat graag van de zuiger af) begin dan gewoon volledig opnieuw.
18. Controleer of de stofhoes goed zit door de cilinder lichtelijk omhoog te trekken en te kantelen naar meerdere kanten. Pas op dat je hierbij de zuiger niet uit de stofhoes trekt.
19. Duw de zuiger recht naar beneden. Hier zal enige weerstand zitten, maar bij voldoende invetten kan dit zeer soepel gaan (te soepel is niet goed)
20. Om te controleren of het 2e rubber goed genoeg afsluit probeer je de cilinder met de hand eruit te trekken. Dit mag niet te eenvoudig gaan.
21. Leg een dikker blokje in de remklauw. Vervolgens doe je met een klein pufje perslucht de zuiger weer een klein beetje naar buiten laten komen. Nu kun je controleren of de stofhoes in de rand zit van de zuiger. De stofhoes moet uitrekken. Indien dit niet het geval is duw je de zuiger terug en herhaal je deze controle. Als je blokje te dun is kan het zijn dat de zuiger weer volledig uit de klauw komt. Het kan zijn dat de stofhoes wel uitrekt, maar los raakt uit de zuiger. Dit komt door het invetten. Monteer eventueel de nieuwe rubbers voor de geleidebouten. Dit werkt precies andersom als de demontage ervan.

Stap 4: Montage
24. Nadat je eventueel nieuwe remblokken hebt gemonteerd kun je de remklauw weer monteren.
25. Draai de de ontluchtingsnippel open (als deze al niet vast zat, is dat hetzelfde)
26. Haal nu de klem van de remslang af en wacht tot er remvloeistof uit de ontluchtingsnippel komt. Draai deze vervolgens dicht.
27. Vervolgens herhaal je stap 1 t/m 26 aan de andere remklauw.

Stap 5: Ontluchten
28. Ontlucht de remmen op de normale manier. Je hoeft niet het hele systeem af, alleen de voorste. Uitzondering hierop is als er achter ook gewerkt is, of wanneer de remvloeistof geheel vervangen moet worden. Monteer daarna de stofkapjes op de ontluchtingsnippels. Eventueel kun je ze invetten met remcilindervet of kopervet zodat ze niet gaan roesten (nieuwe ontluchters zijn vaak van betere kwaliteit dus het is niet echt nodig normaal gezien) Dit kan trouwens ook preventief met de uiteinden van de remslangen. Zorg echter dat er geen vet in de opening komt.
28. Maak een proefrit en controleer vervolgens of er geen lekkage is. Als het werk goed is uitgevoerd zal er geen lekkage optreden.

Advies is om je ankerplaten grondig schoon te maken met remmenreiniger en een doek. Remvloeistof werkt als verfafbijt. Daarbij is bij een schone ankerplaat veel duidelijker lekkage te zien. Mocht de verf zijn weggebeten zorg dan dat je de ankerplaten weer voorziet van een verse laag antiroest/owatrol/lak om te voorkomen dat ze gaan roesten.
Controleer bij demontage van je remklauwen ook gelijk of je remslangen nog in orde zijn. Als deze poreus zijn of wanneer er ernstige roest aan de koppelingen is, is het nu het beste moment om ze mee te vervangen. Je hebt immers alles toch al los. Daarbij kan het een afkeurpunt zijn op je APK.

Deze howto is overigens toepasbaar voor vele typen remklauwen. Er kan echter wel verschil zijn in de manier van montage van de rubbers. Zoek dit vooraf goed uit.

Vragen en opmerkingen zijn welkom! Uitgebreidere foto's heb ik helaas niet. Deze zijn wel te vinden via google.
Ik hoop dat deze informatie nuttig is voor mede 1.1 rijders :idea:

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 28 jan 2017, 11:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2010, 21:17
Berichten: 1137
Woonplaats: bocholtz
Bedankt voor het de delen! Zeer interessant om te lezen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 28 jan 2017, 21:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 1151
Woonplaats: Echt
Ik ben ondertussen ook bezig met onderzoek om optie 5 met behoud van originele velgen te kunnen doen en voor een niet al te groot budget.

Sowieso ben ik van plan meer van dit soort informatie en upgrademogelijkheden te plaatsen met betrekking tot de 1.1.

[edit: dit blijkt het 666 bericht te zijn wat ik plaats... Alsof ge ut over dn duvel het :lol: ]

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling