Roest

Hoeveel keer moet je nu je remmen nakijken? Hoe smeer je een Trabant? Vraag het hier !
ruton
moderator

Roest

Bericht door ruton » 13 nov 2010, 01:49

Een van de belangrijkste draadjes op het oude forum, in 2006 gepost door Eeuwige_Student:
De grote roesttest uit de Duitse Autobild.
De bron.
En voor de mensen die het ingescande artikel willen lezen, die klikken:
hier,
en dan hier,
vervolgens hier,
dan nog een keer hier,
en als laatste hier.

Uiteraard heeft Marco nog iets zinnigs te zeggen:
Even voor de duidelijkheid. Voor het inwendig tectyleren zijn speciale producten te verkrijgen. Het is dan een intercoating met een groot kruipend vermogen (penetreert tussen naden van dubbele plaatdelen).
Je hebt idd. die oude koffiebruine vloeistof, maar er zijn ook wax-producten te krijgen.

Belangrijk is te weten dat een trabant ook van binnen getectyleerd moet worden (dus vanuit het interieur!) Raadpleeg hiervoor het tectyleerschema in de welbekende handboeken van o.a. 'Whims'.

Daarbij is het belangrijk dat je dit op een mooie warme zomerdag doet. De tectyl vloeit dan beter. Daarbij heeft de auto de gelegenheid gehad om te drogen (inwendig). Daarbij trekt het warme plaatwerk ook geen vocht aan, wat het op een koude dag natuurlijk wel doet. (condens)

Blaas voordat je begint de kokers, het gewei, de achterpoten etc. goed schoon/leeg met een luchtspuit en compressor. (wel natuurlijk overal de dopjes uithalen!) Daarna onder de kokers, de dopjes weer insteken en aan de slag. Wil je het grondig doen, dan gaat er wel een liter of 6-7 in de inwendige delen van een trabant!!

Blaas ook niet alle tectyl of wax in één keer leeg in de koker, maar herhaal met tussenposen de behandeling. Zo krijgt het middel een betere hechting en egale dikke laag op het inwendige plaatwerk. Doe je dit niet, krijg je een dikke pap onder in de kokers en bovenin een dun laagje. Geef het product de tijd om in te dikken. Een dag wachten kan geen kwaad, vooral niet wanneer je de ruimte hebt!

mel

Re: Roest

Bericht door mel » 13 dec 2010, 10:34

Wat een hoop mensen zich niet goed realiseren is dat roest de grootste vijand is van de Trabant....

Gemaakt van het allerslechtste ijzer en ook absoluut niet bestand tegen pekel......

Vraag: Heb JIJ dit jaar al iets gedaan tegen de roest ?

trabart
Beheerder
Contacteer:

Bericht door trabart » 13 dec 2010, 10:36

ik niet.. maar mijn trabant staat ook al twee jaar stil :P
Afbeelding

mel

Bericht door mel » 13 dec 2010, 11:04

trabart schreef:ik niet.. maar mijn trabant staat ook al twee jaar stil :P
Vergis je niet: ook dan roesten ze lekker verder....

trabart
Beheerder
Contacteer:

Bericht door trabart » 13 dec 2010, 13:14

maar niet als gevolg van pekel :)
Afbeelding

Andries
moderator
Contacteer:

Bericht door Andries » 13 dec 2010, 13:29

Maar ja, tectyl over een laag roest heen blazen zet geen zoden aan de dijk. Het roesten gaat gewoon door, maar is onzichtbaar geworden door de laag smurrie.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

TrabiFreak
moderator
Contacteer:

Bericht door TrabiFreak » 13 dec 2010, 14:02

yup, al heel wat gedaan dit jaar tegen roest! En dat nog wel voor een auto die al jaren niet meer buiten heeft gestaan, en ook een jaar niet buiten zal komen te staan LOL

Zie HIER: viewtopic.php?f=40&t=55 wat ik allemaal al heb gedaan tegen roest ;-)

grtz, JJ
Afbeelding

ruton
moderator

Bericht door ruton » 13 dec 2010, 14:51

mel schreef:Wat een hoop mensen zich niet goed realiseren is dat roest de grootste vijand is van de Trabant....
Hoewel we nog moesten opkomen voor de dienstplicht kwam er op mijn middelbare school eens een oudere officier voorlichting geven over het leger. Type gestileerde krulsnor uit de Krimoorlog. Hij had vast geen drillverleden want hij sprak nogal binnensmonds en had het er maar over dat Krozië de ergste vijand van het leger was.
Nieuwsgierig gemaakt zochten wij in de atlas op waar Krozië lag en bespraken de kans op winnen in geval van oorlog.
Een andere klas had akoestisch meer geluk. Daar verstond de docent wel dat de officier het over corrosie had. :D

mel

Bericht door mel » 13 dec 2010, 18:15

Ook jij Joost hebt vele Trabanten moeten afstaan aan de schrootboer door de door mij bedoelde roest, toch...?

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 13 dec 2010, 18:55

mel schreef:Wat een hoop mensen zich niet goed realiseren is dat roest de grootste vijand is van de Trabant....

Gemaakt van het allerslechtste ijzer en ook absoluut niet bestand tegen pekel......

Vraag: Heb JIJ dit jaar al iets gedaan tegen de roest ?
Zelfde geldt voor de Wartburg... die heb ik inmiddels van diverse laagjes Donitrol-zooi voorzien. Gelukkig waren de spatborden (buiten/binnen) als nieuw (orig. verf zat er op, verder geen conservering). Nu zijn de behandeld tegen roest.
Als afwerking een mooie laag Dinitrol-UBS er overheen. Eens kijken hoelang dat goed gaat...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Plaats reactie