Het is nu 20 aug 2018, 02:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 17:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 1205
Woonplaats: Echt
Citaat:
Uitgesteld: snelle tractoren en APK-vrijstelling oudere voertuigen

In de nieuwe regelgeving is nog niets geregeld voor snelle tractoren. Ook het voorstel om historische voertuigen (van 50 jaar en ouder) uit te zonderen voor de APK-plicht, gaat voorlopig niet door.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil deze twee aanpassingen namelijk tegelijk opnemen en verwerken in de regelgeving.

NOG GEEN DUIDELIJKHEID VOOR SNELLE TRACTOREN (APK3)
Het is onduidelijk wat er gaat gebeuren met de APK-keuring van snelle tractoren met een constructiesnelheid van meer dan 40 km/u. Het was de bedoeling dat de keuring vanaf 20 mei 2018 ingevoerd zou worden. Dit gaat niet door, aangezien de wetgeving voor de kentekening van de tractoren niet is aangenomen in de Tweede Kamer. De politiek zoekt nog naar een oplossing voor het keuren van deze voertuigen.

UITSTEL VRIJSTELLING APK-PLICHT VOERTUIGEN VAN 50 JAAR EN OUDER
De vrijstelling blijft voorlopig ongewijzigd en geldt alleen voor voertuigen met een datum eerste toelating (DET) vóór 01-01-1960. De vrijstelling voor de keuringsplicht van oudere voertuigen wordt voorlopig niet aangepast. In eerdere publicaties hebben we gemeld dat er een advies is gegeven om voertuigen van 50 jaar en ouder uit te zonderen van de APK-plicht.

Bron: Vakblad APK Keurmeester nr. 80, Pagina 5, Maart 2018 Linkje naar het blad (pdf)

Dus helaas nog even geduld en toch nog keuren voor de mensen met een Trabant of ander ifa voertuig van 50+ :roll:

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 18:37 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3777
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Nou, dat dominoot dus lekker door. Omdat de formatie veel te lang duurde, is ook e.e.a. niet aan bod gekomen. Nederland kan dan van Europa een boete tegemoet zien omdat de wet per 20 mei 2017 geïmplementeerd en per 20 mei 2018 toegepast had moeten zijn.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 20 apr 2018, 01:06 
Offline

Geregistreerd: 30 sep 2016, 13:36
Berichten: 22
En aangezien Nederland moet betalen, betalen wij als Nederlanders dus. Dus èn geen aanpassing van de wet, waar we nog enig voordeel mee zouden halen, èn een boete eroverheen, omdat ze in Den Haag liggen te pitten...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 16:27 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3777
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
"Vers" nieuws van de KNAC: Nog geen APK-vrijstelling voor auto's ouder dan 50 jaar
Citaat:
13 juni 2018

De aangekondigde vrijstelling voor voertuigen ouder dan 50 jaar (DET) gaat nog niet in. U moet uw voertuig met een bouwjaar vanaf 1960 blijven keuren totdat de vrijstelling ingaat. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer de vrijstelling ingaat omdat het wetsvoorstel nog niet door de Tweede Kamer is goedgekeurd.

De volgende zaken zijn per 20 mei wel gewijzigd met betrekking tot de APK-keuring:

1. Overmatige lekkage en de werking van controlesystemen

Er zal gecontroleerd gaan worden op overmatige lekkage van vloeistoffen (uitgezonderd water) en de werking van controlesystemen voor airbags, gordelspanners, bandenspanning (TPMS), elektronische stuurbekrachtiging en –remsystemen en stabiliteit- en antiblokkeersystemen. Bij auto’s met een kentekendatum vanaf 2018 betekent dit dat het voertuig wordt afgekeurd als bijvoorbeeld een controlelampje voor de airbag blijft branden, wat tot extra kosten kan leiden. Bij auto’s met een kentekendatum tot en met 31 december 2017 resulteert dit in een reparatieadviespunt. Dat betekent dat de auto wel goedgekeurd wordt, maar dat er een aantekening op het APK rapport komt.

Punt 2 betreft roetfilters voor diesels. Zie daarvoor de link.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 21:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 1205
Woonplaats: Echt
Wat een enorm beknopte beschrijving van alle veranderde punten.
Mistlampen (die een hoop mensen op hun trabant hebben zitten) moeten ook afgesteld zijn tegenwoordig. Gelukkig zijn ze bij een trabant makkelijk af te stellen.
het lichtbeeld moet gelijk aan of onder de horizontaallijn zijn.

Voor zover ik weet is het nog steeds geen afkeur als ze gewoon niet aan kunnen.

Daarnaast is het belangrijk dat alle glazen van alle verlichting heel zijn. Dit was al een regel, Maar er wordt nu strenger op gelet. Bij een trabant minder van toepassing, maar je hebt verlichting waarbij er 2 kappen over de lamp zelf heen zit (bijvoorbeeld bij zijknipperlichten) Voorheen werd het nog wel eens goedgekeurd als het binnenste kapje nog oke was, maar het buitenkapje niet.
Nu is dat allemaal afkeur.

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling