Pagina 1 van 3

DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?

Geplaatst: 06 jul 2014, 17:31
door Trabantenaar
Genoeg topics al over te vinden, maar de informatie is alweer een tijdje oud. En niet altijd volledig.
Dus, voor de volledigheid:

Hoe moet dat nou, een Trabantje invoeren als deze nog een DDR kenteken heeft?

- Keuring bij RDW?
- Kosten (wat en hoeveel)?
- Papierwerk, wat moet je hebben bij de auto?
- Verschil in bouwjaren? (voor 1973?)
- Controle voor aankoop: erzatskarosse?, Motor? Hoe herken je wat?

Ben benieuwd. Want goedkope Trabantjes binnen Nederland zijn nauwelijks te vinden.

Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?

Geplaatst: 06 jul 2014, 19:10
door eeuwige_student
De actuele situatie ken ik ook niet. Maar het aanbod in Nederland is op dit moment volgens mij zeer betaalbaar. In Duitsland kan je zeker goedkope trabanten vinden, maar een goed exemplaar met TUV is daar ook niet meer voor een paar tientjes te krijgen. Auto's met DDr papieren staan ondertussen minimaal 24 jaar stil. Op enkele uitzonderingen na, hebben deze meestal veel werk. De uitzonderingen zijn de trabanten met weinig kilometers op de teller die na enkele jaren dienst na de wende gelijk in de stalling zijn gegaan. Maar bij deze moet je ook al rekening houden met een remrevisie, nieuwe banden, nieuwe accu etc.

Een ersatzkarosse maakt voor de RDW niet uit. Die kijken naar de papieren. Een ersatzkarosse uit de DDr tijd is in de meeste gevallen te herkennen aan een chassisnummer beginnend met een E.

Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?

Geplaatst: 06 jul 2014, 19:58
door Trabantenaar
eeuwige_student schreef:De actuele situatie ken ik ook niet. Maar het aanbod in Nederland is op dit moment volgens mij zeer betaalbaar. In Duitsland kan je zeker goedkope trabanten vinden, maar een goed exemplaar met TUV is daar ook niet meer voor een paar tientjes te krijgen. Auto's met DDr papieren staan ondertussen minimaal 24 jaar stil. Op enkele uitzonderingen na, hebben deze meestal veel werk. De uitzonderingen zijn de trabanten met weinig kilometers op de teller die na enkele jaren dienst na de wende gelijk in de stalling zijn gegaan. Maar bij deze moet je ook al rekening houden met een remrevisie, nieuwe banden, nieuwe accu etc.

Een ersatzkarosse maakt voor de RDW niet uit. Die kijken naar de papieren. Een ersatzkarosse uit de DDr tijd is in de meeste gevallen te herkennen aan een chassisnummer beginnend met een E.
Nou ik ben ook al nederlandse trabanten tegen gekomen met een kenteken van een vroege trabant (68) terwijl ze de nieuwere bumpers en dash erin hadden. Omgekat of ersatzkarosse? Dat is dus alleen te herkennen aan het chassisnummer?

Werk is op zich niet erg. Maar wat me opvalt is dat men voor een enigszins goeie vaak de hoofdprijs vraagt, vandaar dat ik het zoekgebied wat wil vergroten.

Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?

Geplaatst: 06 jul 2014, 20:26
door eeuwige_student
Bumpers, velgen, technische installatie zijn allemaal te vervangen en geven daarom onbetrouwbare info over het bouwjaar. In de ddr werd gebruik gemaakt an hetgeen voorhanden was. Het chassisnummer was daar veel minder heilig dan hier. Een f9, die is omgebouwd naar een 311 om vervolgens een 353 te worden en zijn leven te eindigen als 1.3. Dit was in de ddr mogelijk en legaal. Dan heb je uiteindelijk een 1.3 met papieren uit de 50er jaren. Zo ken ik ook een trabant 1.1 uit de 60er jaren. Het is dus allemaal niet zo zwart-wit als tegenwoordig!

Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?

Geplaatst: 06 jul 2014, 20:54
door Haiko
Bel even of rij even naar de RDW... die kunnen je haarfijn uitleggen hoe en wat.

Zou persoonlijk een met NL of BRD kenteken nemen.. scheelt je veel tijd en geld.

Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?

Geplaatst: 07 jul 2014, 11:48
door Trabantenaar
eeuwige_student schreef:Bumpers, velgen, technische installatie zijn allemaal te vervangen en geven daarom onbetrouwbare info over het bouwjaar. In de ddr werd gebruik gemaakt an hetgeen voorhanden was. Het chassisnummer was daar veel minder heilig dan hier. Een f9, die is omgebouwd naar een 311 om vervolgens een 353 te worden en zijn leven te eindigen als 1.3. Dit was in de ddr mogelijk en legaal. Dan heb je uiteindelijk een 1.3 met papieren uit de 50er jaren. Zo ken ik ook een trabant 1.1 uit de 60er jaren. Het is dus allemaal niet zo zwart-wit als tegenwoordig!
Nuttige info, dank!
Dit kan dus niet bij een origineel nederlands kenteken neem ik aan?

Wel interessant zeg dat het omkatten van een auto daar gewoon kon indertijd. RDW zal wel raar opkijken bij zoiets lijkt me.

Kan wel langs de rdw rijden of ze contacteren (zal ik sowieso doen) maar als je dezelfde vraag 2x stelt krijg je verschillende antwoorden. Niet echt handig zegmaar.

Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?

Geplaatst: 07 jul 2014, 12:22
door ruton
Dan neem je het antwoord dat je het beste uitkomt.

Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?

Geplaatst: 07 jul 2014, 20:35
door eeuwige_student
De rdw ziet het niet / maakt het niet veel uit. Bij origineel nederlandse auto's zou dit niet moeten kunnen. In de ddr was dit zeker geen omkatten. Bij een verroeste auto werd o.a. door staatsbedrijven het grootste onderdeel vervangen. Volgens mij was de gedachte dat de overige delen dan weer op de auto kwamen. In de praktijk was dat volgens mij niet altijd het geval.

Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?

Geplaatst: 08 jul 2014, 00:08
door tanisha
Van 1972 en ouder komt met DDR papieren op Nederlands kenteken.
De twist zit hem er in wanneer die stilgelegd is voor de wende wordt de auto gekeurd als van buiten Europa.
Stillegging van na de wende geld de DDR brief als normale Duitse brief

Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?

Geplaatst: 08 jul 2014, 10:11
door eeuwige_student
Volgens mij is dit achterhaald. Zo was het in het verleden. Ik heb berichten gelezen dat het nu ruimer is.