Het is nu 21 nov 2018, 00:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 jul 2014, 17:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 1304
Woonplaats: Echt
Genoeg topics al over te vinden, maar de informatie is alweer een tijdje oud. En niet altijd volledig.
Dus, voor de volledigheid:

Hoe moet dat nou, een Trabantje invoeren als deze nog een DDR kenteken heeft?

- Keuring bij RDW?
- Kosten (wat en hoeveel)?
- Papierwerk, wat moet je hebben bij de auto?
- Verschil in bouwjaren? (voor 1973?)
- Controle voor aankoop: erzatskarosse?, Motor? Hoe herken je wat?

Ben benieuwd. Want goedkope Trabantjes binnen Nederland zijn nauwelijks te vinden.

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 jul 2014, 19:10 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2010, 13:23
Berichten: 3964
Woonplaats: Herten
De actuele situatie ken ik ook niet. Maar het aanbod in Nederland is op dit moment volgens mij zeer betaalbaar. In Duitsland kan je zeker goedkope trabanten vinden, maar een goed exemplaar met TUV is daar ook niet meer voor een paar tientjes te krijgen. Auto's met DDr papieren staan ondertussen minimaal 24 jaar stil. Op enkele uitzonderingen na, hebben deze meestal veel werk. De uitzonderingen zijn de trabanten met weinig kilometers op de teller die na enkele jaren dienst na de wende gelijk in de stalling zijn gegaan. Maar bij deze moet je ook al rekening houden met een remrevisie, nieuwe banden, nieuwe accu etc.

Een ersatzkarosse maakt voor de RDW niet uit. Die kijken naar de papieren. Een ersatzkarosse uit de DDr tijd is in de meeste gevallen te herkennen aan een chassisnummer beginnend met een E.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 jul 2014, 19:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 1304
Woonplaats: Echt
eeuwige_student schreef:
De actuele situatie ken ik ook niet. Maar het aanbod in Nederland is op dit moment volgens mij zeer betaalbaar. In Duitsland kan je zeker goedkope trabanten vinden, maar een goed exemplaar met TUV is daar ook niet meer voor een paar tientjes te krijgen. Auto's met DDr papieren staan ondertussen minimaal 24 jaar stil. Op enkele uitzonderingen na, hebben deze meestal veel werk. De uitzonderingen zijn de trabanten met weinig kilometers op de teller die na enkele jaren dienst na de wende gelijk in de stalling zijn gegaan. Maar bij deze moet je ook al rekening houden met een remrevisie, nieuwe banden, nieuwe accu etc.

Een ersatzkarosse maakt voor de RDW niet uit. Die kijken naar de papieren. Een ersatzkarosse uit de DDr tijd is in de meeste gevallen te herkennen aan een chassisnummer beginnend met een E.


Nou ik ben ook al nederlandse trabanten tegen gekomen met een kenteken van een vroege trabant (68) terwijl ze de nieuwere bumpers en dash erin hadden. Omgekat of ersatzkarosse? Dat is dus alleen te herkennen aan het chassisnummer?

Werk is op zich niet erg. Maar wat me opvalt is dat men voor een enigszins goeie vaak de hoofdprijs vraagt, vandaar dat ik het zoekgebied wat wil vergroten.

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 jul 2014, 20:26 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2010, 13:23
Berichten: 3964
Woonplaats: Herten
Bumpers, velgen, technische installatie zijn allemaal te vervangen en geven daarom onbetrouwbare info over het bouwjaar. In de ddr werd gebruik gemaakt an hetgeen voorhanden was. Het chassisnummer was daar veel minder heilig dan hier. Een f9, die is omgebouwd naar een 311 om vervolgens een 353 te worden en zijn leven te eindigen als 1.3. Dit was in de ddr mogelijk en legaal. Dan heb je uiteindelijk een 1.3 met papieren uit de 50er jaren. Zo ken ik ook een trabant 1.1 uit de 60er jaren. Het is dus allemaal niet zo zwart-wit als tegenwoordig!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 jul 2014, 20:54 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4176
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
Bel even of rij even naar de RDW... die kunnen je haarfijn uitleggen hoe en wat.

Zou persoonlijk een met NL of BRD kenteken nemen.. scheelt je veel tijd en geld.

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 jul 2014, 11:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 1304
Woonplaats: Echt
eeuwige_student schreef:
Bumpers, velgen, technische installatie zijn allemaal te vervangen en geven daarom onbetrouwbare info over het bouwjaar. In de ddr werd gebruik gemaakt an hetgeen voorhanden was. Het chassisnummer was daar veel minder heilig dan hier. Een f9, die is omgebouwd naar een 311 om vervolgens een 353 te worden en zijn leven te eindigen als 1.3. Dit was in de ddr mogelijk en legaal. Dan heb je uiteindelijk een 1.3 met papieren uit de 50er jaren. Zo ken ik ook een trabant 1.1 uit de 60er jaren. Het is dus allemaal niet zo zwart-wit als tegenwoordig!


Nuttige info, dank!
Dit kan dus niet bij een origineel nederlands kenteken neem ik aan?

Wel interessant zeg dat het omkatten van een auto daar gewoon kon indertijd. RDW zal wel raar opkijken bij zoiets lijkt me.

Kan wel langs de rdw rijden of ze contacteren (zal ik sowieso doen) maar als je dezelfde vraag 2x stelt krijg je verschillende antwoorden. Niet echt handig zegmaar.

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 jul 2014, 12:22 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3893
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Dan neem je het antwoord dat je het beste uitkomt.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 jul 2014, 20:35 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2010, 13:23
Berichten: 3964
Woonplaats: Herten
De rdw ziet het niet / maakt het niet veel uit. Bij origineel nederlandse auto's zou dit niet moeten kunnen. In de ddr was dit zeker geen omkatten. Bij een verroeste auto werd o.a. door staatsbedrijven het grootste onderdeel vervangen. Volgens mij was de gedachte dat de overige delen dan weer op de auto kwamen. In de praktijk was dat volgens mij niet altijd het geval.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 jul 2014, 00:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 maart 2014, 01:03
Berichten: 64
Woonplaats: lemmer
Van 1972 en ouder komt met DDR papieren op Nederlands kenteken.
De twist zit hem er in wanneer die stilgelegd is voor de wende wordt de auto gekeurd als van buiten Europa.
Stillegging van na de wende geld de DDR brief als normale Duitse brief


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 jul 2014, 10:11 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2010, 13:23
Berichten: 3964
Woonplaats: Herten
Volgens mij is dit achterhaald. Zo was het in het verleden. Ik heb berichten gelezen dat het nu ruimer is.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling