Umweltzone in Duitsland, hoe kom ik erin?

Hoe moet je nu een Trabant invoeren? Vraag het hier !
Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Umweltzone in Duitsland, hoe kom ik erin?

Bericht door Haiko » 04 mar 2011, 18:40

Hier even een infosite over hoe je met je oldimers toch de Umweltzones in Duitsland in kunt komen:

http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Umweltplakette.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

(1 van de voorwaarden: auto is toegelaten VOOR 1978)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
p60k
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 nov 2010, 15:00
Locatie: Harderwijk

Re: Umweltzone in Duitsland, hoe kom ik erin?

Bericht door p60k » 05 mar 2011, 00:22

Ben voor 1,5 jaar met trabant in Berlijn geweest ivm oldtimer van 1965 geen enkel probleem.

Gebruikersavatar
2802bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
Locatie: Venlo

Re: Umweltzone in Duitsland, hoe kom ik erin?

Bericht door 2802bartje » 05 mar 2011, 10:01

Ik ben twee weken geleden nog bij de Dekra geweest in Duitsland (Duitse TüV). Dat is voor mij 10 minuten rijden :). En daar kost een Plakette maar 5 euro.

Old-timers hoeven geen umweltplakette te hebben. De tip van de keurmeester: Leg wel even een kopie van je kentekenbewijs (eerste toelatingsdatum) achter je voorruit als je de auto parkeert, omdat niet alle agenten old-timers goed herkennen/inschatten

Gr, Arne
Trabant 601 Limousine "Charlotte"

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4226
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Umweltzone in Duitsland, hoe kom ik erin?

Bericht door eeuwige_student » 05 mar 2011, 12:35

De volgende keer dat ik dus in het roergebied rij, laat ik de milieuvriendelijke Volvo zonder sticker dus staan en ga ik wel met de trabant rijden die er dus wel in mag :-)

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Umweltzone in Duitsland, hoe kom ik erin?

Bericht door Evan_s » 05 mar 2011, 14:45

Welke sticker krijgt een 601 eigenlijk?

Heb iig deze nog voor m'n Trabi liggen:
Afbeelding
:)

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Umweltzone in Duitsland, hoe kom ik erin?

Bericht door Haiko » 05 mar 2011, 16:33

Evan_s schreef:Welke sticker krijgt een 601 eigenlijk?

Heb iig deze nog voor m'n Trabi liggen:
Afbeelding
:)
Yep, die heb ik ook... een 601 krijgt geen sticker... zeker geen groene... alleen een 1.1 met KATALYSATOR zou er evt eentje kunnen krijgen. Zo'n zwarte is wel stoer, een statement tegen de onzin.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4419
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Umweltzone in Duitsland, hoe kom ik erin?

Bericht door ruton » 05 mar 2011, 22:13

Los van het feit dat verreweg de grootste milieubelasting van een auto bij de bouw en de sloop plaatsvinden, hebben die moffen iets met kleurcodes...
Afbeelding

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4226
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Umweltzone in Duitsland, hoe kom ik erin?

Bericht door eeuwige_student » 06 mar 2011, 10:41

De trabant van voor 78 krijgt dus geen sticker, maar mag wel overal rijden!

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4419
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Umweltzone in Duitsland, hoe kom ik erin?

Bericht door ruton » 19 nov 2016, 15:34

Wie op paragrafen geilt:
In Deutschland sind Oldtimer mit H-Kennzeichen oder roter "07-Nummer" nach bundesgesetzlichen Regelungen vom Fahrverbot ausgenommen und dürfen auch ohne grüne Plakette in der Umweltzone fahren (siehe in 35. Bundesimmissionsschutzverordnung (BImSchV), Anhang 3 zu § 2 Absatz 3, Ziffer 10.).

Grundsätzlich gilt diese Ausnahme auch für ausländische Oldtimer, wenn sie laut 35. BImSchV "gleichwertige Anforderungen" erfüllen. Gleichwertig bedeutet, dass sie eine Oltimeranerkennung nach den gesetzlichen Auflagen ihres Heimatlandes haben müssen. In den Niederlanden werden Kraftfahrzeuge als Oldtimer anerkannt, wenn sie ein Mindestalter von 40 Jahren haben, in Belgien ist die Grenze inzwischen auf ein Mindestalter von 30 Jahren angehoben worden.

Bei Fahrzeugen mit einem belgischen Kennzeichen ist ein „O“ der eigentlichen Kennziffer auf dem Schild vorangestellt, in den Niederlanden sind Oldtimer-Kennzeichen häufig in schwarz gehalten.
En die tekst kun je samen met een kopie van Deel 1 (of een kopie van de voorzijde van het nieuwe kentekenbewijs) achter je voorruit leggen. (zie ook ander draadje)

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 1680
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Umweltzone in Duitsland, hoe kom ik erin?

Bericht door Trabantenaar » 19 nov 2016, 15:40

maar wel met de nederlandse regelgeving dus minstens 40 jaar oud voor zover ik zie?

Ik heb trouwens wel een groene sticker :mrgreen:
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie