Specifieke RDW keuringseisen Trabant 601 (1987)

Hoe moet je nu een Trabant invoeren? Vraag het hier !
vriendendienst

Specifieke RDW keuringseisen Trabant 601 (1987)

Bericht door vriendendienst » 08 mar 2011, 23:10

Hallo,

ik zal me even voorstellen.
Mijn naam is William en namens 4 vrienden wil ik ons graag even voorstellen.
Wij zijn 4 vrienden als deel van een grotere vriendenclub, waarin 1 stelletje is die al jaren gek is van een Trabant. Dit is gekomen na een reis, ongeveer 15 jaar geleden naar het Oostblok waar ze verliefd zijn geworden op het type auto en als ze een Trabant zien moeten ze weer denken aan de leuke tijd die ze toen hadden.

1 jaar geleden heeft dit stelletje een Trabant gekocht die al 6-7 jaar stilstond bij iemand in Nederland, die hem alleen hier naar toe gehaald heeft vanuit Polen, maar nooit iets mee gedaan of RDW gekeurd. Gewoon neergezet en verder niks van gekomen.
Toen die 2 vrienden van ons deze auto, een Trabant 601 van 1987, hadden gekocht en helemaal in orde wilde maken, werden ze vrijwel direct getroffen door het noodlot, waarbij binnen een jaar o.a. ouders ongeneeslijk ziek werden. Hiermee omgaan is voor hen nu de dagelijkse praktijk en ook de 3 kinderen zorgen ervoor dat na een begin met opknappen, de Trabant in een stalling is gezet. Er is simpelweg geen tijd voor, met alle dagelijkse zorgen en beslommeringen.

Nu het goede nieuws.
De vriendenclub heeft stiekum de Trabant uit de stalling gehaald en zijn deze nu helemaal aan het opknappen, door rondom nieuwe remmen, banden etc. Alles wat nodig is, maar zonder dat zij dit weten dus. Gelukkig heeft deze nauwelijks roest en is niet zichtbaar aan gesleuteld, dus goede basis.
Het mooiste zou zijn als we de Trabant inclusief een RDW keuring met een grote strik er rond bij hen af kunnen leveren als verrassing, zodat ze er ook echt direct mee kunnen gaan rijden en wat ontspanning kunnen zoeken in deze moeilijke tijd.
Wij zijn motorheads, hebben allemaal diverse leuke auto's, dus het technisch gedeelte komt onder controle en ook hebben we wel eens een (amerikaanse) auto ingevoerd, maar hebben nul ervaring met Trabant.
De RDW keuring, daar gaat de vraag over..

Wij vragen ons af of iemand van dit forum ons kan wijzen op RDW eisen die specifiek voor een Trabant (601, 1987 is misschien ook van belang) gelden.
Kan iemand ons vertellen of we bijvoorbeeld rekening moeten houden met zaken op het gebied van :
- lampen/reflectoren/verlichting
- emissie-eisen
- gordels
- etc.
Zodat we dit vooraf in orde kunnen maken en niet onnodig een RDW afkeuring mee hoeven te maken..

Alvast bedankt!
William

Haiko
moderator

Re: Specifieke RDW keuringseisen Trabant 601 (1987)

Bericht door Haiko » 09 mar 2011, 00:18

Alle verlichting moet zo-wie-zo werken, gordels zijn verplicht met dat bouwjaar. Emissie-eisen meende van 2,5% CO, maar daar kom je pas achter bij de keuring zelf. Ik neem aan dat je al wel papieren bij de wagen hebt? Beetje zonde als je er bij de RDW achterkomt dat je er geen kenteken bij kunt krijgen als de auto is gerestaureerd.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

trabart
moderator
Contacteer:

Bericht door trabart » 09 mar 2011, 10:56

mijn trabant staat al 2 jaar stil .. niemand van mijn vrienden die hem weghaalt stiekem om op te knappen :P
Afbeelding

ruton
moderator

Bericht door ruton » 09 mar 2011, 12:23

Heel nobel allemaal, maar als een tweetakter van 1987 geen EU-papieren heeft, krijg je hem zo nooit de weg op.

vriendendienst

Bericht door vriendendienst » 09 mar 2011, 19:55

Sowieso bedankt voor de eerste reacties!
Ik heb nog wel een paar vragen hierover als dat mag..

Haiko zei:
Alle verlichting moet zo-wie-zo werken, gordels zijn verplicht met dat bouwjaar. Emissie-eisen meende van 2,5% CO, maar daar kom je pas achter bij de keuring zelf. Ik neem aan dat je al wel papieren bij de wagen hebt? Beetje zonde als je er bij de RDW achterkomt dat je er geen kenteken bij kunt krijgen als de auto is gerestaureerd.
Ok, dus er zijn geen speciale eisen aan de lampen/reflectors etc. Dat heb je namelijk soms uit bepaalde landen als een keurmerk mist..
Gordels snap ik en zitten er ook in, achter niet, maar dat is dan ook niet verplicht ?! Weet iemand dat ?

Ruton zei:
als een tweetakter van 1987 geen EU-papieren heeft, krijg je hem zo nooit de weg op.
Tja, we moeten de papieren nog te pakken krijgen via familie, maar wat bedoel je met EU papieren ?
Als de auto bv uit Polen is gekomen, toen het nog geen onderdeel was van de EU gaat het niet lukken en als ie bv uit Oost-Duitsland is gekomen wel ?
Weet je ook hoe de diverse documenten heten en/of eruit zien die we nodig hebben ?

Alvast bedankt,
William

trabart
moderator
Contacteer:

Bericht door trabart » 09 mar 2011, 19:57

gordels achterin zijn volgens mij pas verplicht geworden nadat ze zijn gestopt met productie van trabantjes, dus achterin is het hoe dan ook niet verplicht :)
Afbeelding

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 09 mar 2011, 20:27

Of de auto kan worden ingevoerd hangt af van de Poolse papieren. Als dat nog "geldige" papieren zijn, verwacht ik daar geen problemen mee. Als je twijfelt, kan je anders de auto nu al naar de RDW brengen om er een kenteken op te krijgen. De verplichte combinatie kenteken-apk bestaat niet meer. Vervolgens kan je de auto apk klaar maken en de auto bij de lokale apk-boer laten keuren. Op deze manier voorkom je veel teleurstelling op het moment dat er geen kenteken wordt verkregen.

vriendendienst

Bericht door vriendendienst » 09 mar 2011, 22:29

eeuwige_student zei:
Of de auto kan worden ingevoerd hangt af van de Poolse papieren. Als dat nog "geldige" papieren zijn, verwacht ik daar geen problemen mee. Als je twijfelt, kan je anders de auto nu al naar de RDW brengen om er een kenteken op te krijgen. De verplichte combinatie kenteken-apk bestaat niet meer. Vervolgens kan je de auto apk klaar maken en de auto bij de lokale apk-boer laten keuren. Op deze manier voorkom je veel teleurstelling op het moment dat er geen kenteken wordt verkregen.
Tjonge, dat is wel een heel erg goede tip!
Dat wist ik dus niet en lijkt me de perfecte oplossing om onnodige teleurstellingen te voorkomen.
Als de papieren erbij zijn en alle nummers te vinden en matchen, gaat ie dan sowieso een kenteken krijgen lijkt me als ik het allemaal goed begrijp en de APK kan dan later op het gemakje er achteraan.

Super bedankt,
William

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 09 mar 2011, 22:35

Geen dank! Ik zou zeggen zorg wel alvast dat de auto er bij de RDW netjes uitziet. De meeste medewerkers van de RDW zijn wel gevoelig voor nette en leuke oldtimers. In het geval dat er dan problemen zijn, zijn ze vaker wat soepeler.........

lexvanprooijen

Bericht door lexvanprooijen » 13 mar 2011, 14:29

Hallo!

Een auto zonder wat voor papieren dan ook kan ZEER ZEKER WEL op kenteken bij het RDW. ben er nu zelf mee bezig.

Wat ze doen:

Ze behandelen het als geheel nieuwe auto in de eu!
wat inhoudt:
Kentekenkeuring en apk keuring in 1! Dit wist ik ook niet, en staat ook nergens. Ze hebben bij mij de chassisnummer check gedaan, en daarna de apk keuring. Ik wist wel dat ie afgekeurd zou worden, dus heb een lijstje meegekregen wat er nog moest gebeuren. Hier stonden op o.a:

AANKOOPNOTA.
verlichting
remmen.
fusee's
dat soort dingen.

Dus geen CO meting oid. en lopen hoefde die ook niet.

Ik heb alle zaken. (zie mijn bericht bij electra) weer gedaan. en hij gaat woensdag voor de herkeuring bij de RDW. Als de apk dus goed is, krijgt hij kenteken en APK.

Succes.

Lex

Plaats reactie