Oldtimer en Umweltzone

Hoe moet je nu een Trabant invoeren? Vraag het hier !
Haiko
moderator

Re: Oldtimer en Umweltzone

Bericht door Haiko » 06 aug 2011, 22:26

gelukkig heb ik daar geen last van, ik kom elke umweltone nog steeds in met beide auto's...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

trabantcabrio

Bericht door trabantcabrio » 28 aug 2011, 13:26

eeuwige_student schreef:Hier in het roergebied zijn anders ook verschillende gebieden waar de 2 takter niet meer welkom is.
Als ie aan de regels voor klassiekers voldoet Mag je er overal mee rijden..

Vervelden is dat in de regels zoals die bij de TÜV te vinden zijn moeten ze je toelaten Dus ook tweetakters ouder als 30 jaar. Voor mijn VW bus uit 1982 betekend dat dat ik in DLD volgend jaar met blauwe platen moet gaan rijden (mag ivm het bouwjaar niet in NL) om de milieuzone in te mogen... Heeft trouwens ook een voordeel... Als je geflitst wordt in DLD ga je met blauwe platen vaak vrijuit... Dit weet ik uit eigen ervaring..

Groeten,

Michael

Kübelfahrer

Bericht door Kübelfahrer » 28 jan 2012, 11:53

In Leipzig zijn er geen Trabant-Safaris toegestaan. Wat in Dordrecht mogelijk is, is in Lepzig niet welkom.

http://www.spiegel.de/panorama/0,1518,811784,00.html" onclick="window.open(this.href);return false;

wido-foto
Contacteer:

Bericht door wido-foto » 29 jan 2012, 00:20

Over het Ruhrgebied gesproken... Laatst in Duisburg geweest daar staat ook zo'n bord met Umweltzone :( Ik mag dus niet mooie Urbexlocaties (grote vieze fabrieken bezoeken met mijn keurige Trabi met weinig uitstoot.... :(
Oude liefde roest niet!!!

Evan_s

Bericht door Evan_s » 01 aug 2012, 14:52

Owjeej, nu gaan ook de nitwits in Het Haagse zich ermee bemoeien: http://www.nu.nl/politiek/2872594/oldti ... iling.html.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 01 aug 2012, 16:02

Atsma cs. vinden volgens dat persbericht alles ouder dan tien jaar al een oldtimer. Erg kortzichtig en erg stemmingmakend. Alsof oude auto's de pedofielen van de weg zijn. Ik weet niet wat het is met die CDA-ers, maar ze denken dat ze eenmaal demissionair per decreet kunnen regeren. Die vorige club had er ook al een handje van. Ze zullen het toegestane fijnstof nodig hebben om hun aannemersvriendjes aan hun omzet te krijgen, dus dan maar autootje pesten.

Want waar praten we over: 95% van de luchtverontreiniging in Nederland komt van de landbouw (ammoniak) en industrie (verbrandingsovens, vuurwerk, oplosmiddelen etc). Volgens het persbericht komt vijf procent van de autovervuiling door die oldtimers. Even daargelaten hoe hij daar aan komt: Dat is dus 5% van 5%. Een twintigste van een twintigste. Oftewel 0,025%. Een vierhonderdste.
Toe maar. Wat een stoere jongen.

En dat terwijl er toch veel grotere en concretere milieurisico's actueel zijn. Zie dit veel minder sexy bericht: De Adviesraad Gevaarlijke Stoffen is -op aangeven van de Onderzoeksraad voor Veiligheid- opgeheven en met een nog paar andere raden opgegaan in de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli). Dat klinkt als bureaucratieverminderend, maar die knuppels zijn wel 'vergeten' om iemand met kennis van gevaarlijke stoffen (die dingen zal zeggen die die stropdasssen eigenlijk niet willen horen) in die Rli te zetten.
Of zijn die demissionaire CDA-ers aan het anticiperen op de verkiezingsuitslag en zoeken ze naarstig een baantje buiten de politiek? Dan moet je die sectoren natuurlijk wel even gunstig stemmen.

edit: Het rapport (pdf)

ruton
moderator

Bericht door ruton » 19 nov 2016, 15:05

Onlangs bij een Duitse Kfz-Werkstatt (Plum in Süsterseel) binnengewipt voor Umweltplaketten. Daarbij ook aangedrongen op plaketten voor de beide Trabi's (1964 en 1971), want vrijstelling of niet; ik heb natuurlijk geen zin in elke keer allerlei uitleggedoe en/of correspondentie met de Behörden omdat er voor buitenlandse oldtimers verwezen wordt naar (buitenlandse) regels die de diender op straat lang niet altijd kent.

De garagist was zo aardig e.e.a. eens voor mij uit te zoeken, en hij kwam tot de conclusie dat een buitenlandse oldtimer
  • geen Umwelt-Plakette krijgt;
  • de eigenaar van die oldtimer het beste zelf even de regels achter zijn voorruit kan leggen.
De hele stad Aken is sinds 1 februari 2016 ook Umweltzone (pdf) en in de gemeentelijke faq biedt Aken is een overzichtelijk stukje tekst dat je geprint en geplastificeerd in je handschoenenvak c.q. samen met een kopie van je Kentekenbewijs Deel 1 achter de voorruit kunt leggen. Het gaat er tenslotte om dat je die paragrafenneukers naar paragrafen kunt verwijzen:
Welche Regeln gelten für Oldtimer, welche für ausländische Oldtimer ohne H-Kennzeichen (z.B. H-Kennzeichen statt grüner Plakette)?

In Deutschland sind Oldtimer mit H-Kennzeichen oder roter "07-Nummer" nach bundesgesetzlichen Regelungen vom Fahrverbot ausgenommen und dürfen auch ohne grüne Plakette in der Umweltzone fahren (siehe in 35. Bundesimmissionsschutzverordnung (BImSchV), Anhang 3 zu § 2 Absatz 3, Ziffer 10.).

Grundsätzlich gilt diese Ausnahme auch für ausländische Oldtimer, wenn sie laut 35. BImSchV "gleichwertige Anforderungen" erfüllen. Gleichwertig bedeutet, dass sie eine Oltimeranerkennung nach den gesetzlichen Auflagen ihres Heimatlandes haben müssen. In den Niederlanden werden Kraftfahrzeuge als Oldtimer anerkannt, wenn sie ein Mindestalter von 40 Jahren haben, in Belgien ist die Grenze inzwischen auf ein Mindestalter von 30 Jahren angehoben worden.

Bei Fahrzeugen mit einem belgischen Kennzeichen ist ein „O“ der eigentlichen Kennziffer auf dem Schild vorangestellt, in den Niederlanden sind Oldtimer-Kennzeichen häufig in schwarz gehalten.
Vrij vertaald:
Duitse oldtimers met een H-kenteken of een rood 07-kenteken mogen zonder plakette de umweltzone inrijden en buitenlandse oldtimers die aan 'gelijkwaardige eisen' voldoen mogen dat ook. Nederlandse oldtimers zijn minimaal 40 jaar oud, Belgische 30.
Belgische oldtimerkentekens beginnen met een O, en Nederlandse oldtimerkentekens zijn doorgaans "zwart".

Plaats reactie