Het is nu 20 jul 2018, 16:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 20:52 
Offline

Geregistreerd: 25 feb 2014, 19:32
Berichten: 43
Woonplaats: West-vlaanderen belgie
hallo beste mensen.
Ik ben Maarten 20 jaar jong en sinds kort in het bezit van een 1987 Barkas b1000.
De wagen heeft 19 jaar buiten gestaan in iemand zijn tuin en na hem daar twee maanden geleden weg te slepen , ben ik nu de nieuwe eigenaar.
Er zijn echter wel heel wat probleempjes met de barkas...

Elektriciteit is een regelrechte ramp : zekeringdoos is vervangen door een moderne.
Iemand een gedetailleerde foto van hoe alle draden moeten aangesloten worden en met welke zekeringen?

De Barkas heeft 30 000 originele km's , dus ik verwacht niet teveel problemen met de motor.
Maar heeft iemand een onderhoudsschema? of wat er allemaal moet gebeuren bij het onderhoud van een barkas?
Ik ben al genoeg duitse site's tegengekomen maar ik kan geen woord duits.

Heb ook nog problemen met de ontsteking : Als ik een schroevendraaier tussen de contactpuntjes steek , vonken deze.
Maar aan de bougie's zelf heb ik geen vonken...
Iemand een idee wat dit kan zijn of waar het probleem zit?

Ik ben zelf redelijk bekend met oldtimers en techniek , maar tweetakt is toch een nieuw wereldje voor mij.

Ik hoop jullie mij kunnen helpen.

Mvg

_________________
-1987 Barkas b1000 => viewtopic.php?f=40&t=1936
-1979 Leyland Mini 1000
-1968 Volkswagen T2A
-1964 Chevrolet Impala Lowrider


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 21:32 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3726
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Hoi Maarten,
Welkom hier.
Vrijwel alle documentatie is in het Duits, dus graaf je oude schoolboeken toch maar weer op. Na twintig jaar wegroesten in een tuin moet je niet aan achterstallig onderhoud denken, maar aan een wederopbouw. Die afwezige vonk zullen volgeregende/geoxideerde bobines zijn, schat ik zo.
Elektrische schema's (Schaltplan) moeten nog wel op het web te vinden zijn. Anders eens kijken hoe ver je met dat van een Wartburg uit die periode komt.
Zet even in je profiel in welke hoek van ons taalgebied je zit. Zo uit het blote hoofd weet ik dat er Barkaspraktijk en -kennis zit in Friesland, Tilburg en St.Katelijne-Waver.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 21:52 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4166
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
welkom, uit welke regio kom je?

Oja, welke uitvoering? Heb je een bus of een open wagen (pritsche). Plaats eens een paar foto's

Ik heb zelf 2 B1000's... (bus en Pritsche) je bent van harte welkom eens langs te komen.

Na 19j buiten hebben gestaan... kun je lassen?

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 21:55 
Offline

Geregistreerd: 25 feb 2014, 19:32
Berichten: 43
Woonplaats: West-vlaanderen belgie
haha danku , ik heb inmiddels mijn woonplaats erbij gezet.
Laswerk en restauratie zijn geen probleem voor mij , is al mijn derde auto dat ik restaureer.
Enkel de vloerplaat van de passagier is doorgeroest , voor de rest is er absoluut geen laswerk aan de wagen.

Ik kan dus absoluut geen woord duits , dat is het moeilijke.
Vertalingen zijn dus zeker welkom.

mvg

_________________
-1987 Barkas b1000 => viewtopic.php?f=40&t=1936
-1979 Leyland Mini 1000
-1968 Volkswagen T2A
-1964 Chevrolet Impala Lowrider


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 feb 2014, 20:40 
Offline

Geregistreerd: 25 feb 2014, 19:32
Berichten: 43
Woonplaats: West-vlaanderen belgie
Het is een bestelwagen maar er zijn extra ramen in gezet door de vorige eigenaar.
Deze week onderdelen besteld in Duitsland dus binnen enkele dagen kunnen we volop aan de slag.

Hier wat foto's van de Barkas

Afbeelding

Zo stond hij dus 20 jaar buiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen we hem eenmaal los gekregen hadden ( wat niet zo makkelijk was omdat hij 20 jaar stilgestaan heeft met de handrem op ) konden we naar huis vertrekken.

Afbeelding

commentaar en tips zijn welkom !

Mvg

_________________
-1987 Barkas b1000 => viewtopic.php?f=40&t=1936
-1979 Leyland Mini 1000
-1968 Volkswagen T2A
-1964 Chevrolet Impala Lowrider


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 feb 2014, 22:19 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4166
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
Voor iets dat zo lang heeft buitengestaan ziet hij er nog goed uit. maak eens wat foto's van de bodemplaat etc, die willen nog wel eens doorrotten, net als de draagarmophangpunten.

Zit de motor los? Wat voor bak zit er in, een met hydraulische of mechanische koppeling?

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 28 feb 2014, 09:55 
Offline

Geregistreerd: 30 jul 2012, 21:35
Berichten: 76
Ziet er inderdaad nog heel goed uit voor 20 jaar buiten te hebben gestaan.

Mocht je op een of andere manier hulp nodig hebben izelf woor in Lichtervelde (west-vlaanderen)
veel succes met de restauratie.

Miguel


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 28 feb 2014, 20:32 
Offline

Geregistreerd: 25 feb 2014, 19:32
Berichten: 43
Woonplaats: West-vlaanderen belgie
Motor zat heel lichtjes vast , bij het duwen heb ik hem eens in versnelling gezet en hij kwam direct los.
De barkas is keihard behalve op twee kleine plaatsen.
Aan de kant passagier moet een nieuwe vloerplaat in. (Iemand een link waar je deze kan kopen?)
En naast de scheidingswand zit er een gat die gelast moet worden.
Behalve dat is de barkas keihard , ongeloofelijk na 20 jaar buiten te staan.
Op het chassis zelf zit nergens maar dan ook nergens roest.

Dit weekend ga ik meer foto's nemen.
De koppeling zit los maar heb nog niet gekeken welke deze is.

Ik zat te denken om een nieuw topic te maken van de restauratie , als hier genoeg interesse in is?

@Micky1593 : oooh ikzelf woon in Jabbeke , Lichtervelde is hier redelijk dichtbij.
Wat heb jij staan van wagen(s)?

Mvg

_________________
-1987 Barkas b1000 => viewtopic.php?f=40&t=1936
-1979 Leyland Mini 1000
-1968 Volkswagen T2A
-1964 Chevrolet Impala Lowrider


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 28 feb 2014, 21:10 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2010, 13:23
Berichten: 3902
Woonplaats: Herten
Maak maar een topic in de restauratie verhalen. Ik neen aan dat je ook weet dat je in belgie bij achiel olbrechts in sint katalijne waver onderdelen en sleuteladvies kan halen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 28 feb 2014, 22:02 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4166
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
En anders kun je hier proberen, Barkas plaatwerk is echter NIET goedkoop...

http://www.barkasteile.de/ersatzteile/b ... le-barkas/

Open maar een nieuw topic, dan hebben we 2 restauraties lopen van een B1000 bus... (de jouwe en de mijne)

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling