Het is nu 26 mei 2018, 17:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Tectyleren
BerichtGeplaatst: 12 jan 2014, 21:14 

Ik heb ook 5 liter gebruikt voor de holle ruimtes! Niet van mike maar van turbo!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 apr 2018, 01:08 

Ik ga ook op een liter of 4 a 5 uitkomen. Beter wat onnodig dik erop, dan iets gemist. Het loopt er toch wel weer ergens uit als het teveel was.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 apr 2018, 01:09 

Wow... wat een mega kick heb ik dat topic gegeven zojuist! 8-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 apr 2018, 02:18 

Hoeveel tectyl je er ook in blaft. Super lang zal het zich ook niet houden. Beetje een nadeel van dat spul omdat het vloeibaar is en blijft, vooral als het net ff te warm wordt.

Tis dat ik het mijn Trabant niet waard vind (dan moet ie eerst weer volledig uit elkaar en in orde gemaakt worden vanaf 0). Maar Mike Sanders vet vind ik de beste optie voor het behoud van je auto.

Aanbrengen gebeurt heet en dus vloeibaar. Maar bij normale buitentemperaturen is het spul nog enigszins flexibel en scheurt het dus niet.
Het stol/smeltpunt ligt tussen de 45 en 65 graden dus het smelt ook niet zo snel weg als het een keer warm wordt.

Als je trouwens je kokerbalken volledig dicht zou lassen en er vervolgens een heleboel olie in zou laten lopen vanaf de bovenzijde (een afsluitbaar gat) hou je de boel (in elk geval vanaf de binnenzijde) ook volledig roestvrij.
Maar dat gaat natuurlijk wel gepaard met wat extra gewicht en mogelijk wat klotsgeluiden bij het remmen en optrekken :mrgreen:
Voordeel is wel dat je het nooit meer hoeft te herhalen.
Nadeel is dat bij een Trabant dat niet de enige delen zijn die roesten... Maar je kunt de holle ruimten er grotendeels wel mee beschermen.

In elk geval is een vetproduct dat niet als vloeibaar wordt opgebracht en tegen enige warmte kan het beste.
Alles wat vloeibaar is op kamertemperatuur zal nooit lang houden omdat het blijft lopen en zeker bij hogere temperaturen.
Spul met oplosmiddelen zou ik niet willen gebruiken, meestal is dat bij het uitharden ook niet flexibel meer.

Het kost wel een paar duiten extra, zo'n speciale vetbehandeling. maar als je voor een flesje ML tectyl al 15 euro betaald zit je met 5l al aan de 75 euro. En ter vergelijking kost Mike Sanders vet voor c.a. 4kg (in principe ruim voldoende voor een gemiddelde personenauto dus al helemaal voor een trabant) 52 euro.
Alleen het verwerken kost een paar centen als je het niet zelf kan (met een kringlooppannetje en een oude verfspuit met een spuitlans kom je al een heel eind trouwens)

Overigens een van de vele roest-preventie testen is deze (uitgebreide test die meermaals herhaald is, vandaar meerdere pdfjes) Waarbij men 5 jaar getest heeft onder behoorlijk extreme omstandigheden (tot zoutbaden aan toe)
https://www.oldtimer-markt.de/www/otm/f ... teil_1.pdf
https://www.oldtimer-markt.de/www/otm/f ... il_2_1.pdf
https://www.oldtimer-markt.de/www/otm/f ... teil_3.pdf

Als je dan een goedkopere roestpreventie wil kun je gaan voor dinitrol (niet de ML variant, dat is een voorbehandeling bij dinitrol en heeft een andere werking als ML Tectyl).
Dat houdt zich langer dan ML tectyl en kost ongeveer hetzelfde. Ook die behandeling kun je uitbesteden overigens. Denk niet dat je dan zoveel goedkoper uit bent als met mike sanders vet trouwens.

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]