(zelf) remcylinders reviseren

Heb je een gouden restauratie tip, deel ze hier met ons !
Plaats reactie
Haiko
moderator

(zelf) remcylinders reviseren

Bericht door Haiko » 20 apr 2013, 17:37

Ik heb even wat remcylinders bij elkaar gezocht die ik zelf ga reviseren. Ik zal wel even wat foto's maken met tekst en uitleg.

Afbeelding
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

heinkeltje

Re: (zelf) remcylinders reviseren

Bericht door heinkeltje » 20 apr 2013, 23:18

Heb er wel eens over nagedacht om de zuigers van een andere materaalsoort te maken die niet zo oxide gevoelig is als slaal
De cillinders zijn van gietstaal of gietijzer dit heeft uitstekende loopeigenschappen.
De zuigers moeten dus aangepast worden.
Zou dit een eventuele oplossing zijn voor de nogal snel vastzittende remmen van de trabant zijn.
Rijst er gelijk weer een vraag?
Welk materiaal is goed bestand tegen remolie?
Roestvast staal.
Graag reaktie
Marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 21 apr 2013, 09:24

Nogal vast zittende remmen? Zelfs na maanden stilstand zitten die niet vast. Met nieuwe onderdelen kan je jaren probleemloos rijden.

Maurits

Bericht door Maurits » 21 apr 2013, 09:33

Het is niet de remolie zelf maar het water dat de remolie aantrekt (hygroscopische eigenschap van remolie) wat zorgt voor de oxidatie. Je kan DOT 5 gaan gebruiken, dat is geheel op siliconenbasis. Níet verwarren met DOT 5.1 wat wel weer water aantrekt, net als DOT 3 en 4! Als je dan kiest voor DOT 5, zul je alle delen waar de gewone remvloeistof mee in aanraking is geweest moeten vervangen want DOT 3/4/5.1 en DOT 5 verdragen elkaar niet.
Als je echter voor het monteren de remzuigers & cilinders goed met ATE-vet insmeert en je remvloeistof tijdig ververst, gaan die remmen echt niet zo snel vastzitten. Als je dan om het jaar de boel weer even loshaalt en opnieuw invet (preventief en goede check-up!), blijft het heel lang goed en gaat het echt niet vastzitten. Ik rij zelf op deze manier al 7 jaar met dezelfde cilinders die nog allemaal even goed zijn. Goed preventief onderhoud is m.i. de enige en voordeligste manier om vastzitten door oxidatie te voorkomen.
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 21 apr 2013, 11:33

De cilinders van de 500/600 hadden aluminium zuigers. Zonder dit scheikundig gecontroleerd te hebben, werkte dit volgens mij als opofferingsmetaal. De aluminium zuigers hadden dus wel corrosie, maar de cilinders hadden dat niet. Volgens mij werd dit in het verleden met meerdere auto's zo gedaan.

Het werken met remvet is volgens mij een van de belangrijkste zaken voor goed onderhoud.

Verder ben ik uit ervaring geheel geen voorstander van het honen van lekkende cilinders om ze vervolgens met nieuwe cupjes weer te plaatsen. De diameter van de cilinders wordt een fractie groter, waardoor de kans op lekkage toeneemt. Verder blijft er in kleine putjes altijd een beetje roest achter (de putjes kunnen zo klein zijn dat je ze met het oog niet ziet). Hierdoor zijn de cilinders gevoeliger om opnieuw te roesten, waardoor eerder lekkage optreed. En dan ben ik er nog vanuit gegaan dat het goed wordt gedaan, terwijl er een heel groot aantal mensen niet eens weten hoe het goed moet worden gedaan.

Mijn ervaring is dat nieuwe cilinders, die goed zijn ingevet, zeker een jaar of 5 zonder onderhoud kunnen. Deze gaan niet vast zitten, niet scheeftrekken etc.

Ik kan me dan ook alleen maar voorstellen dat het preventief honen van niet lekkende cilinders en vervangen van de cupjes wel helpt. Dan hoeft er korter te worden gehoond, waardoor de diameter beter blijft en zit er meestal nog geen roest in.

Maar ja, volgens mij is deze discussie er al eens eerder geweest.

Plaats reactie