Het is nu 11 dec 2018, 22:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Luchtgereedschap
BerichtGeplaatst: 09 feb 2017, 21:26 
moderator

Wie het oude forum uit zijn hoofd kent, weet dat ik een mobiel compressortje heb (200L/min, 20L tank en 10 Bar). Ooit in huis gehaald als veredelde bandenpomp en toen er een blaaspistooltje bij kwam zijn ook daar de mogelijkheden dankbaar van gebruikt. (o.a. achter de boekenkast en de koeling van een laptop).
Ik zit nu toch te denken aan een luchtsleutel / slagmoersleutel / tol erbij.

Twee weken terug bood iemand hier in het dorp een optisch behoorlijk afgeragde CP734H aan en die was voor €75,- erg snel weg. Afbeelding Ik heb me eens in die tol verdiept, en begrepen dat het in zijn soort echt geen verkeerde is. Ik heb een winkel in de buurt gevonden die hem nieuw voor €120,- incl BTW aanbiedt. Soms kom ik hem op MP tegen, maar dan niet naast de deur of een verkoper die niet zo hard loopt.
Waarom specifiek dit ding? Nou, het is een mooie meid, die ook nog eens goed kan koken. Ze zou ook voor een lange levensduur zijn ontworpen, en dan ben ik snel je vriend. Vergeleken met andere apparaten heeft deze een dubbel zo groot moment tegen hetzelfde luchtgebruik.

Maar toch: Dit is natuurlijk niet de enige goede en mooie luchtsleutel op de markt.
En zou ik in mijn omstandigheden met een bouwmarktdingetje van dertig euro niet net zo goed bediend zijn?
Wat zijn de valkuilen bij dit soort dingen tweedehands kopen?
Ik heb me bijvoorbeeld ook nog niet het hoofd gebroken over de vraag in hoeverre je bij onze Trabanten met een hele korte tol beter uit bent.

Deel jullie ervaringen en kennis! Schiet los!

Profiel  

Berichttitel: Re: Luchtgereedschap
BerichtGeplaatst: 09 feb 2017, 22:31 

Wat ik uit de gegevens haal is dat deze 7,1l per seconde aan lucht verbruikt. Dat is per minuut c.a. 426l lucht
Gemiddeld 1,8l per seconde is 108l per minuut
Betekend dat jou compressor niet voldoende oplevert om deze luchtsleutel op volle kracht te laten werken.

Valt me op dat er geen luchtdruk staat vermeld.
Gelukkig staat er wel iets vermeld bij de fabrikant:
http://www.cp.com/en/whatwedo/powertool ... p734h.aspx
Max torque @90PSI. c.a. 6,5 bar dus

Wat me nog meer opvalt is dat de fabrikant niet vermeld dat het luchtverbruik zo hoog kan zijn. Maar wellicht staat dat wel in een datablad bij de handleiding ofzo.

Afijn dan de bouwmarktdingetjes:
komt meer in de buurt van wat jou compressor aan kan. Maar kunnen ook minder goed kracht zetten om die reden.
Wel een voordeel is dat ze goedkoop zijn en vaak een doppenset erbij hebben. Wel zo handig.

Zo'n kleine compressor is simpelweg niet geschikt voor een slagmoersleutel, vanwege de lage luchtopbrengst en erg kleine tank.
Wil je echt goed gebruik kunnen maken van een slagmoersleutel zit je aan een compressor die een veel hogere luchtopbrengst heeft. Maar dan praat je over compressors van boven de 500 euro.

Dat wilt niet zeggen dat een kleintje niet bruikbaar is. Maar als je na elke bout/moer weer moet wachten tot de tank vol zit... Of dat je je bout/moer niet loskrijgt omdat de druk te snel wegvalt...
Met een beetje geluk werkt het verder wel. Maar die ene bout of moer die wel heel erg goed vast zit (ik noem bijvoorbeeld asmoeren) krijg je dan alsnog niet los.
Hou er ook rekening mee dat elke verlenging die je erop zet extra kracht vereist.

Ik zou voor een bouwmarkt luchtsleutel gaan.
Of je koopt een goeie en gaat vervolgens sparen voor een flinke compressor die het kan bijbenen ;) (en alvast ruimte vrijmaken in je schuur, want die dingen zijn tamelijk groot)

2e hands, net zoals met alle andere dingen die je 2e hands koopt: je weet het nooit tot je het gebruikt.

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 feb 2017, 01:52 
moderator

Citaat:
Wat ik uit de gegevens haal is dat deze 7,1l per seconde aan lucht verbruikt. Dat is per minuut c.a. 426l lucht
Gemiddeld 1,8l per seconde is 108l per minuut
Betekent dat jouw compressor niet voldoende oplevert om deze luchtsleutel op volle kracht te laten werken.
Volgens de info levert mijn compressor 200L/min en op het motortje staat Piston Displacement: 183L/min 6,5 CFM. Of is dat de aanzuigcapaciteit en ligt de geleverde luchtdruk er flink onder?
Als je werkt, heb je zo'n tol toch niet continue draaien, het gaat juist om de korte krachtstoten. Vier is genoeg. Zodoende dacht ik dat de compressor dat wel aankan.
Kijk je naar deze HBM voor €30,-: die verbruikt ± 230L/min, dat is nog steeds een stuk hoger dan de gemiddelde 108 L/min van de CP, die (linksom wel 576Nm haalt tegen de 340 Nm van de HBM). Ik lees dat als bijna twee keer zo krachtig met de helft van de lucht. Dus àls ik op mijn huidige compressor ga slagmoersleutelen, hoef ik bij die CP niet zo vaak op lucht te wachten. Je zou dus juist denken dat je bij een kleine compressor meer plezier hebt van een zuiniger sleutel.
Die dan inderdaad wel drie tot vier keer zoveel kost.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 feb 2017, 22:00 

Bij HBM staat ook niet vermeld of dat het gemiddeld verbruik is of het maximale. Daar zit een enorm verschil in. Ik denk persoonlijk dat hbm het maximale vermeld, maar dat zou je moeten navragen.

Als op het motortje 183l/min staat is dat de maximale opbrengst van het motortje. Bij een volle tank heb je dan idd rond de 200l/min Alleen met zo'n klein tankje houd ie dat natuurlijk niet lang vol en gaat ie weer bijpompen. (je merkt dan vaak dat de druk afneemt)

Trouwens, als je dan voor de goedkoopste van HBM gaat. Kun je beter bij hbm zelf bestellen. Daar is het iets duurdere model nu net zo duur. En die heeft wel een redelijk fatsoenlijk luchtverbruik voor die 30 euro. Oke dan nog steeds beperkte nm wat die kan leveren. Maar wel efficienter.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... nm-model-2
Maar wellicht kan toolmania ook wel wat voor je betekenen als je ze dat even meld.

Als een bout/moer echt vast zit, heb je trouwens echt niks aan een luchtsleutel van goeie of slechte kwaliteit, als de compressor het niet kan bijhouden.

Overigens wil ik je even een vergelijking geven: die ontluchter van mij gebruikt 180l/min Compressor stond constant aan. Al is dat wel continuverbruik.

Ik zou in jou geval kiezen voor een electrische slagmoersleutel. Dan ben je niet afhankelijk van je compressor of een luchttankje.
http://www.toolmania.nl/nl/silverline-s ... eutel.html

En als je dan een duurdere pakt, weet je wel zeker dat die ook levert wat je ervan verwacht.
https://www.gereedschappelijk.nl/dewalt ... eutel.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 feb 2017, 23:32 
moderator

Het idee was eigenlijk dat ik nu wat weinig toepassingen heb voor die compressor, een bandenpomp en een blaaspistooltje.
Voor serieuze verfklussen is de tank inderdaad te klein, dus daar heb ik bewust geen spullen voor (die setjes worden naar mijn idee vooral veel aangeboden omdat de productie weinig kost en ze de koper het idee van 'veel' geven. Of het echt bruikbaar is, is een andere vraag - net als het gros van de troep in de bouwmarktfolder).

Een tol voor de wielbouten en wat verder ter tafel komt leek me dan wel een leuk extraatje. Met de kennis die ik nu rijker ben, is de haast er voor een tolweer even af. ;)
Voor de wekelijkse boodschappenronde is een fiets met krantetassen immers beter geschikt dan een ferrari of een vrachtauto.
Wat niet wegneemt, dat ik wel toepassingen zie voor dit straalsetje en eens wil weten waarin een ratel nu van een tol verschilt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 feb 2017, 01:52 

Zo'n straalsetje acht ik eigenlijk net zo bruikbaar als een verfpistool. Anderzijds kan het wel handig wezen als je een klein plaatje ergens moet inlassen en zo dus zeer lokaal het oppervlak even schoon kan stralen. Even een mailtje doen hoeveel liter lucht die verbruikt? ;)

Op zich kan een verfpistool wel degelijk werken op jou compressor. Zolang de benodigde lucht maar binnen de marge valt. Voor zo'n kleine compressor heeft ie namelijk wel een behoorlijke opbrengst.
Je zou trouwens er ook voor kunnen kiezen ooit een losse luchttank te kopen en dan die aan te sluiten op je huidige compressor. Kun je in elk geval langer ermee uit de voeten.

Een luchtratel heeft geen slagkracht zoals een slagmoersleutel.
Ratel werkt hetzelfde als een normale ratel. Je hoeft alleen niet meer zelf te ratelen.
Als je, zoals ik, rsi achtige klachten hebt in de handen en polsen, kan dat een uitkomst zijn.
Zie het als de accuschroefboormachine. Scheelt ook een hoop kracht zetten zoals je dat normaal met een schroevendraaier zou doen.
In principe heb je met een boormachine met doppenhouder hetzelfde, behalve wat betreft werkruimte.
https://www.sybshop.nl/webshop/verloops ... -4-3-8-1-2

Slagmoersleutel slaat inwendig tegen de bout. Alsof je dus een wringijzer op de bout zet en daar dan met een hamer ettelijke honderden keren per minuut tegenaan slaat.
Slomo met uitleg:
https://youtu.be/f0gSJa3L_7c?t=2m15s

Eigenlijk is het een soort slippende moersleutel, waarbij het slippen in een mechanisme gebeurt, zodat de bout of moer enkel de klappen krijgt op het moment dat er "grip" is en niet het slippen zelf. Waardoor die dus netjes blijft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 feb 2017, 11:07 

ruton schreef:
Wie het oude forum uit zijn hoofd kent, weet dat ik een mobiel compressortje heb (200L/min, 20L tank en 10 Bar). Ooit in huis gehaald als veredelde bandenpomp en toen er een blaaspistooltje bij kwam zijn ook daar de mogelijkheden dankbaar van gebruikt. (o.a. achter de boekenkast en de koeling van een laptop).
Ik zit nu toch te denken aan een luchtsleutel / slagmoersleutel / tol erbij.

Twee weken terug bood iemand hier in het dorp een optisch behoorlijk afgeragde CP734H aan en die was voor €75,- erg snel weg. Afbeelding Ik heb me eens in die tol verdiept, en begrepen dat het in zijn soort echt geen verkeerde is. Ik heb een winkel in de buurt gevonden die hem nieuw voor €120,- incl BTW aanbiedt. Soms kom ik hem op MP tegen, maar dan niet naast de deur of een verkoper die niet zo hard loopt.
Waarom specifiek dit ding? Nou, het is een mooie meid, die ook nog eens goed kan koken. Ze zou ook voor een lange levensduur zijn ontworpen, en dan ben ik snel je vriend. Vergeleken met andere apparaten heeft deze een dubbel zo groot moment tegen hetzelfde luchtgebruik.

Maar toch: Dit is natuurlijk niet de enige goede en mooie luchtsleutel op de markt.
En zou ik in mijn omstandigheden met een bouwmarktdingetje van dertig euro niet net zo goed bediend zijn?
Wat zijn de valkuilen bij dit soort dingen tweedehands kopen?
Ik heb me bijvoorbeeld ook nog niet het hoofd gebroken over de vraag in hoeverre je bij onze Trabanten met een hele korte tol beter uit bent.

Deel jullie ervaringen en kennis! Schiet los!

Joost, wij gebruiken dit merk ook op het werk en die dingen gaan echt heel lang mee! Ik heb ook eens een goedkope gehad van de bouwmarkt maar dat kun je niet vergelijken daar kreeg ik bijna niks mee los, ik denk dat de techniek die in de sleutel zit ook een hele belangrijke rol speelt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 feb 2017, 18:43 

oldschool schreef:
Joost, wij gebruiken dit merk ook op het werk en die dingen gaan echt heel lang mee! Ik heb ook eens een goedkope gehad van de bouwmarkt maar dat kun je niet vergelijken daar kreeg ik bijna niks mee los, ik denk dat de techniek die in de sleutel zit ook een hele belangrijke rol speelt.

Neem aan dat jullie op het werk ook met een iets grotere compressor werken?
Heb je die bouwmarktdingen al eens geprobeerd op die compressor? Doen ze het ineens ook stukken beter (maar het blijft prutkwaliteit, dat ben ik volledig eens)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 feb 2017, 18:57 
moderator

Dus als ik met mijn compressorrette iets los wil krijgen, dan mogelijk wel met een CP, maar niet met een bouwmarkttolletje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 feb 2017, 00:10 

ruton schreef:
Dus als ik met mijn compressorrette iets los wil krijgen, dan mogelijk wel met een CP, maar niet met een bouwmarkttolletje.

De kans is dan vele malen groter, met een grotere compressor werkt het nog beter :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]