Pagina 17 van 18

Re: De Belg met zijn trabantjes :) En nog eentje extra :)

Geplaatst: 25 aug 2018, 11:53
door ruton
Vier uurtjes voor erin en eruit zijn zeker netjes. Met mij erbij had het vijf uur geduurd, omdat ik eerst het blok en de dynamo weer schoon zou hebben geboend...

Re: De Belg met zijn trabantjes :) En nog eentje extra :)

Geplaatst: 25 aug 2018, 12:48
door Trabantenaar
Dat is ook nog deels gedaan. Maar met beperkte middelen en daglicht en de wetenschap dat het volgend jaar nog eens goed gaat gebeuren, is het kiezen.
Ook een extra probleem is opgelost. De moer van de achterste motorsteun was bijna geheel losgetrild. Na het vast draaien daarvan stond het blokje weer een stuk steviger in de motorruimte.
Er zijn ook gelijk een setje nieuwe bougies (edit: nee niet boegies) in gedraaid.

Re: De Belg met zijn trabantjes :) En nog eentje extra :)

Geplaatst: 25 aug 2018, 13:23
door ruton
Boegies zijn altijd goed!

Re: De Belg met zijn trabantjes :) En nog eentje extra :)

Geplaatst: 25 aug 2018, 23:03
door gvhoey
Trabantenaar schreef:Nee, rond 22.45 waren we eigenlijk (op het opruimen na) geheel klaar inc 2 proefritjes en nog de chokekabel op de juiste plek zetten (want die trok de pook uit de versnelling bij de eerste testrit). En het voor de proefritjes nog invetten van de smeerpunten.

Probleem (plakkende koppeling, koppeling deed niks) bleek in de geveerde koppelingsplaat te zitten. Deze had 2 of 3 veren aan de achterkant er uit gespuugd. Waardoor de plaat niet meer los kon komen.
Vervangen voor een vaste plaat (want die had de meeste voering, plus kan niks meer gebeuren met de veren) en na een klein beetje schoonmaken van het blok (en wat andere issues zoals een (bijna) lege benzinetank..) kon er een proefritje gemaakt worden.

Afgezien van de lawaaiige uitlaat (want weinig echt uitlaatpijp meer na de voordemper) liep het blokje weer redelijk netjes en schakelde de trabant weer.

Pic's or it didn't happen: Helaas alleen eentje gemaakt toen we na ongeveer 1,5 uur het blok op de workmate hadden staan en de oude koppeling gedemonteerd hadden.
Afbeelding

Voor 2 mensen die nooit samengewerkt hadden en beide geen ervaring met deze klus, vind ik dat we het in totaal ongeveer 4 uurtjes tijd, nog best snel gedaan hebben inc proefritjes.
Natuurlijk tussendoor af en toe een slok cola of water en de handen schoonmaken (want erg vies blok) en soms een taalbarrière (Vlaams is toch net even anders dan Nederlands :P).

Ik had zelf ongeveer 3 uur ingeschat. Maar een ongeordende doppendoos is best wel onhandig. Net zoals een kabeltje vergeten los te maken en daar pas achter komen als je het blok al uit bijna uit de auto hebt.

Oja, er werd zichtbaar genoten van de proefritjes :mrgreen:
Ondanks alles inderdaad vlotter gegaan als gedacht. Tegen volgende werken zou ik toch graag terug in de schuur zitten en daar zal ik voor gesorteerd gerief zorgen :p

Vandaag nog +- 50km gereden, de wandelstok moet nog beetje versteld worden rest geen problemen ondervonden.

Re: De Belg met zijn trabantjes :) En nog eentje extra :)

Geplaatst: 27 aug 2018, 12:48
door eeuwige_student
Mooi! Waarom is de voordemper er eigenlijk onderuit geweest? Ik maak hem altijd alleen aan het spruitstuk los en laat hem dan hangen!

Re: De Belg met zijn trabantjes :) En nog eentje extra :)

Geplaatst: 27 aug 2018, 20:06
door Trabantenaar
Geen plek voor de inbussleutel om de bout van de startmotor los te krijgen (en die zat flink vast)

Daarnaast zit er hier alleen een klein dempertje na de voordemper die gelijk achter de bumper eindigt. En die kant zit met 1 bout vast.
Dus het is makkelijker om gewoon die hele demper er af te halen. Werkruimte en niet veel extra moeite.

Re: De Belg met zijn trabantjes :) En nog eentje extra :)

Geplaatst: 27 aug 2018, 20:41
door eeuwige_student
Ok, door de imbus te verlengen met een sleutel kan je meer kracht zetten en het in de beperte ruimte wel loskrijgen. Maar verder snap ik het.

Re: De Belg met zijn trabantjes :) En nog eentje extra :)

Geplaatst: 27 aug 2018, 20:49
door Trabantenaar
eeuwige_student schreef:Ok, door de imbus te verlengen met een sleutel kan je meer kracht zetten en het in de beperte ruimte wel loskrijgen. Maar verder snap ik het.
We hebben die demper er daarom ook pas volledig afgehaald doordat ook dat niet lukte. Uiteindelijk was het voetenwerk om die bout los te krijgen.

Re: De Belg met zijn trabantjes :) En nog eentje extra :)

Geplaatst: 04 sep 2018, 13:32
door gvhoey
ondertussen heeft hij toch al een 150km achter de kiezen, en ik ben er terug volledig verliefd op.

Nu nog terug mooie velgjes eronder en dan stilletjes sparen voor grotere werken.

Re: De Belg met zijn trabantjes :) En nog eentje extra :)

Geplaatst: 04 sep 2018, 19:37
door Trabantenaar
Waar is de like button? :mrgreen: :mrgreen: 8-)