Even voorstellen

Vertel hier alles wat je wilt over jezelf, en je trabi('s). Houd je topic duidelijk.
MrTrabi

Even voorstellen

Bericht door MrTrabi » 20 jan 2015, 19:19

Hallo allemaal,

Ik had me nog niet voorgesteld dus laat ik dat maar even doen dan.
Ik beschik sinds december vorig jaar over een eigen trabant.
Hij loopt alleen nog niet!
In een ander topic had ruton gezegd dat ik maar even foto's moet plaatsen van bepaalde onderdelen.
ruton schreef:Zolang de foto's niet breder zijn dan 800 pixels, anders stop je ze achter een link.
Hang de grille eens los en post eens wat foto's van
de carburateur (typenummer staat op de zijkant van de vlotterkamer),
dynamo, edit, reeds geplaatst
evt zwart doosje naast de bobines,
HBZ (hoofdremcilinder),
Anlasser (startmotor)
bougies zonder kap,
Dashboard,
en die grote (maat 32 of 26) wielmoer in het midden van de voorwielen.
Uiteraard ook een plaatje van het hele voertuig voordat je het ontmanteld hebt.
Bij deze zijn hier dan de foto's:

De carburateur (het typenummer is: 28HB2-):
Afbeelding

Afbeelding

Het zwarte doosje naast de bobines:
Afbeelding

Afbeelding

De bougies (de 2 die apart liggen zaten in de motor, de rest heb ik her en der verstrooid in de auto gevonden):
Afbeelding

Grote wielmoer in het midden van de voorwielen:
Afbeelding

Afbeelding

En uiteraard een foto van het voertuig + het dashboard:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien ook leuk om even te melden dat er een aanhanger bij zat toen ik hem kocht.
Het gaat om een HP 301.01/51. Iemand enig idee wat dit allemaal betekend?

Groeten,
MrTrabi

ruton
moderator

Re: Even voorstellen

Bericht door ruton » 20 jan 2015, 20:34

Afbeelding
MrTrabi schreef:De carburateur (het typenummer is: 28HB2-):
Blockvergaser, dit is een qua opbouw simpel model dat lekker trekt. Die koperen stelschroef achter de choke-toren is de stationairstelschroef. Als je een weerstand voelt halverwege het choke-hendeltje: dat hoort.
Het zwarte doosje naast de bobines:
Je hebt een EBZA: Elektronische BatterieZündAnlage. Geen puntjes maar elektronische ontsteking. Als dat doosje er niet zit (of niet is aangesloten) heb je puntjes.
De bougies (de 2 die apart liggen zaten in de motor, de rest heb ik her en der verstrooid in de auto gevonden):
Gewone isolator M14 (de oudere bougies hebben M18 draad) Van een van die kapotte bougies kun je een adapter maken voor een klokje om de voorontsteking t.o.v. OT (Oberen Totpunkt) vast te stellen.
Grote wielmoer in het midden van de voorwielen:
Maat 32 kraagmoer. Dat betekent dat je de (modernere) tripode-aandrijfassen met Gleichlaufgelenkwelle hebt. Theoretisch zou je de voornaven zonder naaftrekker eraf moeten kunnen krijgen. Theoretisch.
En uiteraard een foto van het voertuig + het dashboard:
Moderne Instrumententafel mit Hartphaserplast-Abdeckung. Dat kleine klokje rechts naast de tacho is de KMVA (KraftstoffMomentanVerbrauchsAnzeiger, ook wel Mäusekino genoemd. Staat in verbinding met dat ronde ding in de benzineleiding dat op de wielkast gemonteerd zit. Het vertelt je wat ieder kind je kan vertellen: hoe meer gas je geeft, hoe meer benzine er door de leiding stroomt. Maar als de motor stokt en je ziet hier niets stromen, betekent het dat je op reserve moet. Ga er met die kilometerstand maar wel van uit dat de auto minstens één keer het klokje rond is geweest.
Misschien ook leuk om even te melden dat er een aanhanger bij zat toen ik hem kocht.
Het gaat om een HP 301.01/51.
De HP301 is het standaard DDR-aanhangertje, waar zeker een markt is, mocht je er vanaf willen.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 20 jan 2015, 21:08

Daar heb ik weinig aan toe te voegen.

MrTrabi

Bericht door MrTrabi » 20 jan 2015, 21:22

ruton schreef: Blockvergaser, dit is een qua opbouw simpel model dat lekker trekt. Die koperen stelschroef achter de choke-toren is de stationairstelschroef. Als je een weerstand voelt halverwege het choke-hendeltje: dat hoort.

Je hebt een EBZA: Elektronische BatterieZündAnlage. Geen puntjes maar elektronische ontsteking. Als dat doosje er niet zit (of niet is aangesloten) heb je puntjes.

Gewone isolator M14 (de oudere bougies hebben M18 draad) Van een van die kapotte bougies kun je een adapter maken voor een klokje om de voorontsteking t.o.v. OT (Oberen Totpunkt) vast te stellen.

Maat 32 kraagmoer. Dat betekent dat je de (modernere) tripode-aandrijfassen met Gleichlaufgelenkwelle hebt. Theoretisch zou je de voornaven zonder naaftrekker eraf moeten kunnen krijgen. Theoretisch.

Moderne Instrumententafel mit Hartphaserplast-Abdeckung[/i]. Dat kleine klokje rechts naast de tacho is de KMVA (KraftstoffMomentanVerbrauchsAnzeiger, ook wel Mäusekino genoemd. Staat in verbinding met dat ronde ding in de benzineleiding dat op de wielkast gemonteerd zit. Het vertelt je wat ieder kind je kan vertellen: hoe meer gas je geeft, hoe meer benzine er door de leiding stroomt. Maar als de motor stokt en je ziet hier niets stromen, betekent het dat je op reserve moet. Ga er met die kilometerstand maar wel van uit dat de auto minstens één keer het klokje rond is geweest.

De HP301 is het standaard DDR-aanhangertje, waar zeker een markt is, mocht je er vanaf willen.
Ik zit dus met deze 'Blockvergaser' goed?
Dat ik EBZA heb, was ik inmiddels al wel achter. Had het in een ander topic al gelezen.

Wat bedoel je met Moderne Instrumententafel mit Hartphaserplast-Abdeckung? Waren er verschillende types dashboards?
Ik wil momenteel niet van de aanhanger af, ik vindt m namelijk wel handig!
Ik heb er momenteel spullen uit de kofferbak in liggen (o.a verbanddoos, reservewiel, gereedschapskist etc.) want de matten daarvan waren helemaal doorweekt toen ik de auto kocht, dus heb die even uitgepakt zodat het daar niet verder gaat roesten o.i.d.

Ik heb nog even een vraagje betreft de alarmlichtschakelaar, ik kan m niet vinden namelijk. Op vele plaatjes die ik ben tegengekomen op het forum en het net zie ik van die Kippschalters. Mijne heeft dit niet.
Laatst gewijzigd door MrTrabi op 22 jan 2015, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 20 jan 2015, 21:33

Wat dacht je van het rode knopje indrukken links naast de kilometerteller?

MrTrabi

Bericht door MrTrabi » 20 jan 2015, 21:35

eeuwige_student schreef:Wat dacht je van het rode knopje indrukken links naast de kilometerteller?
Ooo, had ik nog niet eens gezien (hij lijkt namelijk oranje).
Ik dacht dat het een controlelampje was voor iets. Ik wist niet eens dat je m in kon drukken.
Ik vind zo'n Kippschalter mooier. Maarja, dat is mijn mening.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 20 jan 2015, 21:37

Die zijn net iets moderner.

Wat is het bouwjaar?

En als ik de bumper zou zie, vraag ik me af welk deel er stuk is. Meestal is de ophanging kapot.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 20 jan 2015, 22:04

Er is al een nieuwe ophanging besteld.

Dit is het laatste type standaard dashboard. De naam is mooier dan het ding zelf. Voor de andere soorten dashboard zie http://www.original-trabant.de/

MrTrabi

Bericht door MrTrabi » 20 jan 2015, 22:06

eeuwige_student schreef:Die zijn net iets moderner.

Wat is het bouwjaar?

En als ik de bumper zou zie, vraag ik me af welk deel er stuk is. Meestal is de ophanging kapot.
1987
De bumpersteunen zijn al besteld.
ruton schreef:Er is al een nieuwe ophanging besteld.
Weet iemand wat dat oranje lamp links naast de knop van de achterruit verwarming?
Er lag ook ergens in de auto zo'n zelfde soort lampje, maar dan in het blauw. Is niet aangesloten.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 20 jan 2015, 22:11

MrTrabi schreef:1987
Had dat meteen in je openingspost verteld en we hadden ons een boel gevraag kunnen besparen.

Dat oranje lampje zal wel een controlelampje van het een of ander zijn. Loop de draden eens na, en kijk wat je vindt. Die losliggende blauwe lamp kan een ex-mistlampcontrolelampje zijn. Of iets van de trekhaakelektriek. Of god weet wat voor zelfbouwrestant.

Plaats reactie