Eindelijk een Trabant!

Vertel hier alles wat je wilt over jezelf, en je trabi('s). Houd je topic duidelijk.
Trabantenaar
Contacteer:

Eindelijk een Trabant!

Bericht door Trabantenaar » 19 feb 2016, 17:27

Na bijna 10 jaar hier al op het forum rondgezworven te hebben is het vanaf vandaag zover:

Ik ben eindelijk in bezit van een Trabant!! 8-)
Niet helemaal een echte, want het is een 1.1 maar dat mag de pret niet drukken!

Ik heb de 1.1 Kombi van Eeuwige_Student overgenomen.
Na een paar klusavonden en nog even wat gemorrel met apk en 10L euro 98 er in heeft deze na ongeveer 6 jaar stilstand nu weer een nieuwe APK en een nieuwe eigenaar.

Ik vind het niet erg dat er een 1.1 motor in zit. Ik rij inmiddels al een aantal jaren vw polo. En die motorblokken zijn nagenoeg gelijk aan elkaar. Dus qua techniek is het me allemaal erg bekend.

Wat ik ermee ga doen? Technisch in orde maken en vooral rijden. Uiteraard word het tzt ook nog 1 kleur ipv de toverbal die het nu is.

Verdere ideën: Ombouw naar injectie(stukje betrouwbaarheid en milieusticker) en over een aantal jaren wellicht een nog pittiger motorblokje.
sowieso cosmetische ombouw naar 601 uiterlijk voortzetten, voor zover mogelijk. Betekend dus ook bijvoorbeeld het dashboard.

Foto's van vandaag.
Eerste keer daglicht:
Afbeelding

Bij de APK:
Afbeelding

Stilstand geeft roest aan de uitlaat, maar gelukkig is de rest nog netjes! Tank lijkt ook redelijk roestvrij te zijn van de binnenkant, geen directe rommel nog tegengekomen in het benzinefilter en hij rijdt goed!
Afbeelding

En samen met zijn jongere metgezel:
Afbeelding

Nog even een soort van afscheidsfoto, tesamen met de limo van Frank.:
Afbeelding

Binnenkort staat de schuur dus weer vol met "nieuwe" onderdelen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Trabantenaar op 20 feb 2016, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Anton

Re: Eindelijk een Trabant!

Bericht door Anton » 19 feb 2016, 18:03

Hoi,

Mooi he....

Groet Anton
Groet Anton

Kwestie van gas geven....

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 19 feb 2016, 18:57

Heel veel succes en plezier ermee. Je hoeft je voorlopig niet te vervelen. Ik vind het vooral leuk dat hij weer een nieuw leven krijgt. Deze auto lijkt wel een kat met 9 levens. Anders was die al lang bij de hoogovers omgesmolten.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 20 feb 2016, 00:49

Dankje. Hij staat inmiddels thuis na een ritje richting zuid Limburg en even via Duitsland weer terug. Echt genieten :)

Enja vervelen... Iets met deuren en sleuteltjes en rammeltjes enzo. :D
Kleine dingetjes.

Helaas moet die nu wel buiten staan voorlopig. Maar hij staat netjes onder een zeiltje.

Schuur is inmiddels afgeladen vol... :mrgreen:
Dubbel zo taktisch...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 21 feb 2016, 01:50

Vandaag even weer wat gereden, helaas niet op tijd terug dus staat ie nu zonder zeil, anders kan het vocht niet weg.

Paar dingetjes ontdekt:
- Tijdens het rijden lekte het rubber van de voorruit. Gek genoeg doet ie dit bij stilstand niet. Zijruiten waren vochtig, dus mogelijk ook iets lek.
- Vanavond bleek dat er flink wat water in de bestuurdersdeur staat. Dus daar ga ik morgen direct naar kijken waarom dat zo is en gelijk wat aan doen. En uiteraard ook de bijrijdersdeur controleren.
- Koud loopt ie op 3 poten te pruttelen na het starten, 1x gasgeven en dat is weg. (keertje ontstekingsdelen vernieuwen) Hoewel het wel grappig klinkt, net een echte trabant :mrgreen:
- Choke wilt niet altijd werken dus dat geeft wel eens startproblemen (alleen starten met gas bijgeven)
- Achterklep gaat ineens niet meer open, mogelijk wat krom gerammeld door het gebrek aan een rubber. Slot gaat ook zeer stroef.
- Raam bestuurdersdeur gaat soms scheef zitten dus lastig dicht te maken tijdens het rijden.

Al met al, kleine dingetjes die vrij simpel op te lossen zijn.
Aanvulling op de lijst dus ;)
Vind het niet zo erg. Tis een hobby projectje voor mij, dus elk mankementje vormt weer een nieuwe uitdaging!

Oja Inmiddels al meer gereden dan in het laatste jaar voor de schorsing 8-)
Dubbel zo taktisch...

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 21 feb 2016, 15:29

Tja, volgens mij had ik ook niet voor niks ooit geschreven dat slopen een reële optie was. :-)
Maar wat betreft het water: Sinds 2006 heeft die geen regenbui gezien. Ik kan er weinig over vertellen. De bedoeling was ooit dat hij voor het spuiten gedemonteerd ging worden. Dit was het uitgangspunt bij het monteren van de rubbers. Ik heb dus ook niet mijn best gedaan om het waterdicht te krijgen.
Het water in de deur, zou kunnen liggen aan het feit dat de deurplaat opnieuw is gemonteerd. Ik kan me zo voorstellen dat de ontwateringsgaten gewoon dichtgekit zitten.
Voor het raam, heb je 1 geluk, bij je onderdelen zit volgens mij nog een raam met deur. Dus als de rails van de ruit versleten is, kan je die vervangen.
En de achterklep, ik weet hoe handig je bent met sleutels. Wie doet een auto dan ook op slot :-). Maar serieus, ik neem aan dat het niet aan de scharnieren ligt. Een veel voorkomend probleem in dat het haakje aan het slot verdraaid op het moment dat je de sleutel omdraait en het slot iets induwt. Op dat moment moet je hem even via de achterzijde ontgrendelen en daarna het pinnetje goed zetten en goed vastdraaien met het contramoertje.

En verder: Op naar het volgende lijstje. Je zal vast nog wel wat meer problemen tegen komen.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 22 feb 2016, 00:45

Paar uurtjes liggen klooien en wat dingetjes nagekeken.

Idd deur zit aardig volgekit, dus de afwateringsgaatjes werkten niet. Heb het water er zoveel mogelijk uitgehaald en geprobeerd de gaten vrij te maken maar dat is nog niet echt gelukt, het stroomt niet, het druppelt alleen (en er zat behoorlijk veel water in) Gelukkig was er nog niets in de auto zelf terecht gekomen.

Rechter deur zit ook rijkelijk kit in, maar die stond gelukkig niet vol.

Inmiddels staat de auto weer onder zeil, dus kan er ook even niks meer bij komen. Binnenkort even met ander gereedschap een poging wagen de overtollige kit weg te halen.

Feit dat het raamrubber lekt zal voornamelijk komen omdat de kit die tussen de uiteinden is gespoten net niet helemaal dicht zit, en precies zo dat er alleen opspattend water (van de wissers en wat door de wind omhoog vliegt) ertussen terecht kan komen. Dat is dus op zich redelijk eenvoudig op te lossen.

Ruit in deur bestuurderskant blijkt ongeveer een cm of 2 meer speling te hebben (linksrechts te schuiven) dan zou moeten. Daardoor kreeg ik die ruit dus niet goed dicht.
Rails leek geheel te ontbreken (heb alleen gevoeld en vergeleken met de rechter deur)
Mogelijk inderdaad wat donorspul ervoor nodig, maargoed dat ligt er toch ;)

Achterklep heb ik gepoogd te repareren maar ik denk dat het inderdaad het probleem is met het haakje. Het zit namelijk precies andersom als zou moeten (op slot zit die goed, open juist niet) voor zover ik kon voelen dan.
Heb de sloten allemaal maar eens ingespoten met wd40, inmiddels al een stuk minder stroef ;)

Verder vond ik de map met foto's terug van al het laswerk 8-) Had ze al digitaal, maar dit is ook leuk!

Maarja dan denk je een Trabant zonder laswerk te kopen, vind je dit boven de deur :mrgreen:
Afbeelding

Klein beetje rotterij. Tis nog niet doorgerot, maar ik ga er wel snel wat aan doen :)

Och die lijst is al lang, Maar het komt wel goed.
Dubbel zo taktisch...

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 22 feb 2016, 21:44

Een keertje stralen, dan zie je wat de schade is.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 22 feb 2016, 21:50

eeuwige_student schreef:Een keertje stralen, dan zie je wat de schade is.
Deurrubber eraf, daklijst eraf en even met de lappenschijf eroverheen. Als het te rot blijkt te zijn kan er altijd nog een stukje plaat in.
Dubbel zo taktisch...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 23 feb 2016, 20:56

Zal wat meer nodig zijn dan alleen dat. Heb nog meer roest rondom de dakrand gevonden zoals bij de achterklep. Denk dat het dak er een keer af moet om alles goed te inventariseren en te herstellen.

Afijn. Zojuist weer een stuk gereden. Heerlijk blijf ik het vinden. Rijdt ook steeds soepeler is me opgevallen. Trilt een stuk minder dan op dag 1. De vierkante bandjes worden weer langzaam rond :)

Verder slot achterklep afgesteld, die stond 90 graden gedraaid ten opzichte van de ideale positie.
Rails voor het raam aan de bestuurderskant ontbrak inderdaad althans het rubber gedeelte. Daar heb ik een stuk van de donor deuren in geplakt. Raampje glijd nu weer netjes en rammelt trouwens ook niet meer.

En nog even het mechanisme onder de schakelpook ingevet want die stond inderdaad droog.

Kwam er ook achter dat het luchtkanaal rechts niet aangesloten zat op het rooster. Dus die zit er nu ook weer op.
Dubbel zo taktisch...

Plaats reactie