Ik heb er eentje hoor !

Vertel hier alles wat je wilt over jezelf, en je trabi('s). Houd je topic duidelijk.
rondjerijder

Ik heb er eentje hoor !

Bericht door rondjerijder » 02 mei 2016, 22:27

Zojuist terug van een Trabbi kijken in Friesland en heb de koop maar gesloten.
Het is een grijs/beige Limousine uit 1981 met nederlands kenteken zonder APK.
Of ik er wel zo verstandig aan deed om te kopen zal de toekomst uitwijzen maar heb er een goed gevoel bij, anders had ik niet gekocht natuurlijk.
De motor liep niet maar was wel los, lijkt me wel oplosbaar. [hoop ik]
De carosserie van pappe ziet er niet verkeerd uit, interieur ook redelijk en de remmen zijn los en werkend.
Volgensde "kaufberatung" moest ik goed op het gewei letten, dit heb ik bekeken en kan er geen roest aan ontdekken, pluspuntje lijkt me.
De bodem lijkt ook helemaal hard te zijn maar nu komt de ellende.
Beide kokerbalken zijn aan hun einde en de wielkast links achter laat los van de pappe, wielkasten zelf wat roestig maar er niet door gerot.
Ik hoop deze week tijd en gelegenheid te vinden om haar op te halen dan zal ik haar wat nauwkeuriger inspecteren en een plan trekken.
Kokerbalken heb ik sowieso nodig, zijn deze nog verkrijgbaar en zo ja, waar te verkrijgen :?:
Uitstukken kan natuurlijk ook maar volgens mij is ze wel een paar nieuwe waard

Trabantenaar
Contacteer:

Re: Ik heb er eentje hoor !

Bericht door Trabantenaar » 02 mei 2016, 22:48

Als je kokerbalken rot zijn, is het gewei vaak ook rot.
Wielrandjes kunnen roestig lijken maar rot zijn zonder dat je het direct ziet of voelt. Duroplast moet er toch af om het goed te kunnen inspecteren en als het loslaat moet dat sowieso.

In elk geval gefeliciteerd met je aankoop en veel succes ermee!!
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Andries
moderator
Contacteer:

Bericht door Andries » 03 mei 2016, 11:16

rondjerijder schreef: Kokerbalken heb ik sowieso nodig, zijn deze nog verkrijgbaar en zo ja, waar te verkrijgen :?:
Uitstukken kan natuurlijk ook maar volgens mij is ze wel een paar nieuwe waard
Kom maar s langs in Drachten.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 04 mei 2016, 14:34

Vanmorgen de Trabbi gehaald op de aanhanger, bougie's eruit en die vonken, wat vette mengsmering in de cilinders en vergasser en even doorstarten.
Bougie's er in en starten........... pfffff de hele straat onder de rook, ze liep en nog niet eens zo verkeerd.
Er stond een 12 volt accu in die natuurlijk leeg/stuk was, eigen 12 volt accu er in en starten, hierbij viel me op dat de startmotor zeer enthousiast rond ging.
Gauw een lampje bekeken en jawel hoor 6 volt, ik dacht dat ze in 1983 toch wel al 12 volt hadden ???
Wat is wijs, de hele kraam ombouwen naar 12 Volt of toch maar 6Volt laten, 12 Volt lampjes zijn even iets makkelijker te verkrijgen dan 6 Volts en een 6 Volt accu zal ook wel weer zijn prijs hebben.
Wat moet er dan allemaal veranderd worden ?

Andries
moderator
Contacteer:

Bericht door Andries » 04 mei 2016, 15:15

En dan nu.......

Een foto (zijn we hier gek op)
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

ruton
moderator

Bericht door ruton » 04 mei 2016, 17:10

rondjerijder schreef: ik dacht dat ze in 1983 toch wel al 12 volt hadden ???
Dat klopt. Vanaf oktober 1983. (af fabriek, dus de toelating is dan ± twee maanden later.)
:ugeek:
Achterin WHIMS staat een chronologisch overzicht van de detailveranderingen en verder is er nog http://www.original-trabant.de/

En als je wilt ombouwen. Ik heb jarenlang met 12V op een 6V startmotor gestart, maar voor de rest zul je alle verbruikers inclusief de spanningsregelaar moeten vervangen. Begin eens met een 6V accu en maak alle contacten eens schoon, zou ik zeggen. Gebruikte 6V-dynamo's krijg je hier een daar gratis nagegooid, ik heb een paar jaar geleden mijn hele 6V voorraad weggegooid, ik blééf dat zwart afgevende ijzer heen en weer sjouwen.

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 04 mei 2016, 18:12

Omdat er een mooie originele Tesla Spider radio van 6 Volt in zit laat ik het hele systeem maar even zo.
Er schijnt wel iets mis te zijn met de electra, buiten de startmotor en de radio werkt er helemaal niks.
Niet op de 12 volt accu en niet op de 6 volt van mijn acculader, nou geeft een acculader niet al te veel maar moet toch meetbaar zijn bij de lampjes.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 04 mei 2016, 19:00

Zoveel bruikbare middengolfstations zijn er niet meer in West-Europa.
Ga hier eens grasduinen naar schakelschema's. Op de meeste 6V-schema's zijn vooral bundels afgebeeld zodat je niet weet waar een draadje dat ergens ern gaat er weer uitkomt, maar op de 12V schema's kun je doorgaans wel zien hoe ze moeten lopen.

Demonteer de dynamo eens en maak hem schoon. Ik ben laatst nog wat originele koolborstels voor de gelijkstroomdynamo tegengekomen, mochten die versleten zijn.
De spanningsregelaar naast de accu is een klassiek zorgenkind; er ook zijn elektronische varianten van op de markt die minder storingsgevoelig zijn.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 04 mei 2016, 19:59

Een 6 volt trabant, van begin 80er jaren, met rotte kokers en mogelijk slechte wielranden in 12 volt. Ik wens je er veel plezier mee, maar hoop echt dat je er niet te veel voor hebt betaald, want voor 1.000 tot 1.500 euro kan je namelijk ook goede harde autootjes vinden met apk en die er netjes uitzien. Maar misschien ben ik door de ervaring te pessimitisch. Dus volgens mij is het fototijd!

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 04 mei 2016, 20:46

Morgen eens zien of ik hier foto's kan toveren.
Wat ze heeft gekost zeg ik lekker niet maar met een waarde van 1000 tot 1500 euro heb ik nog wel wat speling om haar op te knappen. ;)
Eerstvoorlopig ga ik er van uit dat ik twee kokerbalken mag vernieuwen en in het slechtste geval ook nog 4nieuwe wielschermen, aan hoeveel geld mag ik dan denken ???

Plaats reactie