Trabant 1.3i

Vertel hier alles wat je wilt over jezelf, en je trabi('s). Houd je topic duidelijk.
Plaats reactie
hjkv

Trabant 1.3i

Bericht door hjkv » 05 jun 2018, 21:08

Hallo, allemaal!

Ik heb mij eerder al even voorgesteld op dit forum. Ik ben Harmen, 24 jaren jong en de trotse eigenaar van Truus, een Trabant 1.1
Afbeelding

Hier heb ik een tijdje mee rond gescheurd, maar er was steeds gezeur met de carburateur. Ik ben daarom maar naar Jorg van Autoservice de Stollenberg gegaan. Na twee plekjes laswerk dacht ik klaar te zijn voor de APK, maar helaas... De auto liep niet meer stationair, sputterde, etc. etc. Dus bleef ze achter bij Jorg in de garage:
Afbeelding

Jorg had nog een carburateur, dus hij zou die eens proberen erop te zetten. Voor de Berg en Dal tourrit was de auto rijdend, dus daar hebben we ook leuk aan meegedaan:
Afbeelding

Helaas was het na twee uurtjes touren weer uit met de pret. De auto nam totaal geen gas meer aan. Er was niet mee te rijden. Na een kleine picknick naast de weg is de choke dicht gezet met een tie wrapje, waarmee de laatste tien minuutjes naar de garage net overbrugd konden worden. Toen was ik klaar met het gezeik, dus besloten we de auto om te bouwen naar injectie. Daarvoor was er een Polo als donor nodig:
Afbeelding

In plaats van braaf een Polo 1.05 monopoint te kopen, kwam ik aanzetten met een 1.3 multipoint. Omdat dat stiekem best een leuk blok is, hebben Jorg en ik besloten om het hele blok over te hangen. De 1.3 heeft zo'n 60-65pk en ongeveer 100Nm koppel tegenover 40pk en 75Nm voor de standaard Trabant 1.1 8-) 8-) 8-)

In de tussentijd ging ik nog even met de dorpels aan de slag, maar die waren helaas ietwat krokant:"
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voila! Het verdient geen schoonheidsprijs, maar het is gefikst.

Het contactslot was ook gaar, dus die heb ik maar even vervangen. Wat een rotklus is dat, zeg...
Afbeelding

Hier mist wat...
Afbeelding
Afbeelding
:mrgreen:

En weg ermee!
Afbeelding

En toen moest Truus er ook aan geloven:
Afbeelding
Afbeelding

Een nieuwe distributieriem en waterpomp op de 1.3:
Afbeelding

Op de 1.3 moest er nog een motorsteun gelast worden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan zit er ineens een 1300 in je Trabant!
Afbeelding

Daar is natuurlijk ook een uitlaat bij nodig:
Afbeelding

En geïnstalleerd, compleet met lambda sonde:
Afbeelding

Gelukkig had de Polo een brandstofpomp met filter naast de tank. De hele assembly kon met wat aanpassingen zo over op de Trabant. Met verlassen van de beugel en een kleiner drukfilter van een Kadett GSi ziet dat er zo uit:
Afbeelding

Met wat schaafwerk paste de Polo luchtfilterkast ook. Rechts op de foto zie je het inlaatspruitstuk met brandstofrail en de vier injectoren.
Afbeelding

En dan..... Klikken voor filmpje:
Afbeelding
Het loopt! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Op de Polo komt de gaskabel vanuit de richting van het schutbord richting het gaskleppenhuis. Op de Trabant kwam hij van de andere kant. Dus moest er even een beugeltje aangepast worden:
Afbeelding

ECU, ontstekingsmodule en relais monteren:
Afbeelding

En een schattig klein zekeringkastje om de ECU etcetera van prik te voorzien :mrgreen:
Afbeelding

En dan... (weer klikken voor filmpje)
Afbeelding

:D
Afbeelding

Dus nu heb ik een Trabant 1.3i :mrgreen:

De auto loopt als een zonnetje! Start altijd direct en trekt fantastisch weg. Het extra koppel merk je echt enorm. Geen gedoe meer met stationair lopen, gas aannemen etcetera en ze rijdt nu 1 op 14 à 15 :lol:
Hartelijk dank aan Autoservice de Stollenberg en met name Jorg. Hij heeft top werk geleverd voor een erg goede prijs.
Ook mocht ik in de weekenden zelf mee knutselen, wat nog reuze gezellig was ook. Van harte aangeraden voor al uw Trabant-projecten!

Trabantenaar
Contacteer:

Re: Trabant 1.3i

Bericht door Trabantenaar » 06 jun 2018, 01:18

Kijk aan kijk aan! 8-)

Nou nog een leuk nokkenasje er in en je hebt gelijk wat meer koppel en pktjes! :mrgreen: (golf 3 1.4 ABD is bruikbaar, makkelijk te vinden en leuk)

NZ blokjes zijn een leuke basis wat dat betreft, aangezien ze vrij tam zijn ontworpen maar veel potentie hebben.
Overigens 55 pk en 97nm volgens de boekjes standaard.

Motorsteun netjes opgelost! Wie zijn tuindeur hangt nu scheef? :P
Moesten die gaten nog geboord of alleen getapt worden trouwens?

Vind de brandstofpomp goed opgelost. Heb je ook dat gezeik niet met het filter zoals ik heb. Bij mij ontbreekt dat verzamelfilter voor de retour waardoor ik bij een compleet lege tank eerst moet ontluchten vanaf de motorruimte. En omdat je geen trekhaak hebt, had je de ruimte.

Hoe is het nog gedaan met de oliedruksensoren? originele bekabeling gebruikt of de nz bekabeling aan de Trabant bekabeling geknoopt, omdat je de originele tellerbak nog gebruikt?

ECU beugel zou ik wel nog wat minder in het open hangen, maar voor de rest ziet het er goed uit allemaal!
Gelukkig ook geen schroevendraaier meer nodig voor het starten :lol:

Zorg wel voor een wat extra massakabels van blok naar de kas en ecu steun. NZjes zijn berucht om hun massaproblemen.
Als de massa eenmaal een weg vind via de ecu kun je die afschrijven.
De trabant heeft wel een dikkere massakabel dan de polo. Maar ook dat is niet voldoende.

Leuke ombouw die zeker veel plezier gaat opleveren!
Wanneer ga je hem op kenteken zetten als 1.3?

Komt het originele IFA klepdeksel en distributiekapje ook nog op het blok? Anders ben ik daar wel in geïnteresseerd. :mrgreen:

Eigenlijk wordt het nu wel tijd voor een stoplichtsprintje tussen mijne en jouwe :P
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

hjkv

Bericht door hjkv » 06 jun 2018, 12:05

Ach, ik vind het vermogen wat er nu uit komt wel prima. Als je het op gaat krikken, zul je geheid zien dat je alles kapot trekt.
We hebben de katalysator van de NZ eruit gesloopt, dus daardoor zou hij wat meer vermogen moeten krijgen.

Het tuindeur scharnier kwam ergens uit Jorg z'n schijnbaar onuitputtelijke voorraad onderdelen en spulletjes. De gaten moesten geboord en getapt worden. De originele NZ steun zat aan de zijkant, boven de dynamo. Die is dus afgeslepen.

Volgens mij zijn alle sensoren van de NZ gebruikt, dus ook voor oliedruk. De temperatuursensor (er zijn er 2, eentje voor ECU en eentje voor de tellerbak) geeft iets minder voltage dan het Trabant-exemplaar. Bij warme motor staat hij dus nu niet op groen lampje, maar op oranje danwel oranje-groen. Net iets lager dus.

Ach, het zit erin... Ik blijf langzaamaan dingen opleuken en verbeteren, dus wie weet doe ik dat ooit nog anders.
Het contactslot ben ik inderdaad blij mee. Die schroevendraaier werd ik aardig zat.

Hmm, dat van die massa wist ik niet.... Ik zal Jorg eens vragen.

Ik weet eigenlijk nog niet of ik hem überhaupt om laat keuren. Lijkt me alleen maar gezeik en zo'n groot verschil is het ook niet qua motorvolume, vermogen en koppel...
Uiteraard zit het IFA kleppendeksel erop! Distributiekapje dacht ik niet. Ik heb het complete 1.1 blok te koop, mocht je interesse hebben....
Ook luchtfilterkast, bobine, bougiekabels en dat soort spul heb ik nu over.

Ik ben benieuwd welke nu harder gaat, ja... Zal elkaar niet veel ontlopen, denk ik.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 06 jun 2018, 17:20

Er rijden trabanten in duitsland rond met een 1.6 rond met alleen een rembekrachtiger als aanpassing. Zolang de kas maar niet rot is, gaat dat goed. Dus een beetje gekietelde NZ is goed te doen.

Temperatuurmeter bij mij komt meestal ook niet hoger dan het 2e ledje, behalve op lange ritten of hoge snelheden en met warm weer dan wil die nog wel eens naar de 3e led gaan. En ik heb de originele sensor en bekabeling nog.

Ik denk eerlijk gezegd dat de kat niet eens gepast zou hebben onder het gewei en subframe zonder aanpassingen. Dat ding zit bij een polo op een prutplek net onder het schutbord in een tunnel.
Die ruimte heb je bij een trabant niet.

Omkeuren zou ik wel doen, maar dat is aan jou.

Aangezien er hier al een 1.6 klaar ligt, zoek ik echt alleen een klepdeksel en distributiekap en geen heel blok :mrgreen:

Denk dat de mijne wat minder makkelijk oppakt ivm monopoint. Ookal is een NZ een multipoint die aangestuurd wordt als een monopoint (1 puls, geen 4)
Nokkenas van een monopoint in een NZ is trouwens al een verbetering, om aan te geven hoe tam die originele is.

Tip: bewaar de ontsteking van je 1.1 Die is hetzelfde als die van de NZ (wel rotor vervangen). De ontstekingsmodule is dat als het goed is ook. Dat systeem is hetzelfde.
Bobine kun je ook hergebruiken. Net zoals de boegiekabels.
In weze is een NZ een carburateurblok waar ze injectoren bijgepropt hebben. De ontsteking en injectie zijn in principe losse systemen bij de NZ. Vandaar de overeenkomsten.
Helaas zijn al mijn NZ reserve-onderdelen een halfjaar geleden naar een kennis gegaan, anders had ik wel wat gratis voor je gehad ;)

Misschien dat Jorg al maatregelen heeft genomen voor die massa. Neem aan dat hij het probleem kent.
Probleem is vooral dat als de massakabels gaan oxideren, de massa te zwak wordt. Polo heeft 2 kabels die geen isolatie hebben en dus makkelijk oxideren. Trabant heeft 1 kabel op de bak, wel met isolatie, maar je moet het niet af willen laten hangen van 1 kabel. Ik moet er zelf ook nog steeds wat bij gaan maken.

Wanneer ga je weer een rit doen?
Dubbel zo taktisch...

hjkv

Bericht door hjkv » 08 jun 2018, 15:01

Ach, ik vind het wel best, zo. Het moet ook een beetje zinnig blijven.

Als ik jouw kenteken even naloop, zie ik 1043cc staan. Jij hebt hem dus ook niet omgekeurd... :o

Ik hou inderdaad wel een doosje onderdelen in de schuur.
Binnenkort ga ik weer naar Jorg voor de draagarmrubbers achter. Dan kunnen we hier ook wel even naar kijken.

Ik sjees vaak genoeg hier in de omgeving rond, maar qua echte tourritten moet ik even kijken. Weet jij toevallig nog van ritten binnenkort?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 08 jun 2018, 20:47

Clubagenda's en oldtimertips.nl

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 08 jun 2018, 21:59

hjkv schreef:
Als ik jouw kenteken even naloop, zie ik 1043cc staan. Jij hebt hem dus ook niet omgekeurd... :o
Toch zat er een 1.3 motor in toen hij bij de RDW werd gekeurd. Maar ja, wie het verschil ziet, mag het zeggen.....

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 08 jun 2018, 22:19

Omkeuren zal nog wel een keer gebeuren bij de mijne. moet ook wel, anders ben ik bang dat ik de 1.6 niet gekeurd krijg ;)
En wat E_S zegt. Eigenlijk is het een fout van de RDW.

Maar omdat jij een grotere ombouw hebt gedaan dan wat er bij mij in zit (wartburg blok, dus geen motorsteun aangepast en de carb was origineel ook hetzelfde qua opstelling) was ik gewoon benieuwd of je hem zou laten omkeuren.

Wat betreft tourrit: viewtopic.php?f=25&t=2641 Is vanaf jou minder ver als berg en dal volgens mij.
Dubbel zo taktisch...

hjkv

Bericht door hjkv » 09 jun 2018, 00:39

Ah, leuk! Ik kan daar denk ik wel bij zijn.

Ik zag dat er 24 juni (zondag over 2 weken) ook een tourrit is in Heukelum, voor mij ook niet ver. Daar wil ik ook wel heen.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 09 jun 2018, 18:14

Ja Heukelum is voor mij nog eens de afstand tot aan eindhoven erbij. kleine 60km. Dus dat gaat m nie worden ;) elke keer over de 100km enkele reis moeten rijden voor een tourrit vind ik wat overdreven.
Dubbel zo taktisch...

Plaats reactie