Achterspatborden verbreden

Alles wat je kunt doen, om het uiterlijk aan te passen naar wens.
Evan_s

Achterspatborden verbreden

Bericht door Evan_s » 07 feb 2011, 20:44

Voor mijn nieuwe wielen moet ik mijn achterspatborden een stukje verbreden, dus heb ik dit oude topic alvast doorgenomen: link.
Dan de krik tussen het spatbord... Aan de spatbord kant ondersteunt met een plank en een laag piepschuim, zodat de druk gelijkmatig verdeeld wordt, en niet op 2 punten steunt, en aan de binnenkant eigenlijk hetzelfde principe, met een balkje met piepschuim erachter voor verdeling. De krik gemonteerd op de plek waar de verstevigings-strebe zit tussen linker en rechter wielkast (in de kofferruimte dus):
Afbeelding
Ik heb echter geen domstrebe* bij m'n achtervering,

*voorbeeld:

Afbeelding

Is het dan veilig om de krikmethode toe te passen? Zou zonde zijn als hierdoor de verbreding in de richting van de kofferbak gaat.. :(

trabart
moderator
Contacteer:

Re: Achterspatborden verbreden

Bericht door trabart » 07 feb 2011, 22:02

ik weet niet of dat aan die domstrebe ligt of dat gebeurt of niet ... volgens mij heeft JJ er ook geen ...

de spatbord kant is gewoon veel minder sterk (zeker als je EERST de opstaande rand weg slijpt) als de schokbreker-bevestiging ..
Afbeelding

exionman

Bericht door exionman » 07 feb 2011, 23:41

ik heb ook mijn spatborden verbreed d.m.v. de krikmethode
inderdaad eerst de rand weg slijpen en dan zoals op de foto rustig krikken , je hoort af en toe de kit tussen het spatbord en de duroplast kraken

ik heb ze doorgekrikt tot ongeveer 5 cm en na dat je de spanning van de krik hebt weggenomen bleef er bij mij ongeveer 3,5 cm verbreding over
precies wat ik wilde , wel daarna de ruimte tussen het spatbord dicht kitten , zodat er geen water in kan komen
ik heb het trouwens ook aan de voorkant gedaan vanwege de verlaging ( 140 mm ) zodat bij volledige uitslag en inveren de wielen niet aanliepen

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 07 feb 2011, 23:55

maar hoe ziet dat er optisch uit dan, zo'n naar buitengedrukt spatbord? Of valt dat eigenlijk niet op?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

TrabiFreak
moderator
Contacteer:

Bericht door TrabiFreak » 08 feb 2011, 14:01

Ik heb alleen de originele "domstrebe"

ter illustratie:
Afbeelding

Ik denk wel dat wanneer je de domstrebe niet zou hebben, dat je dan wel uit moet kijken... Je wielophanging werkt er wel mee samen, en je wil natuurlijk niet dat je sporing hierdoor ongecontroleerd veranderd. Of dit zal gebeuren weet ik niet, wat mijn voorgangers al zeiden, de binnenzijde is natuurlijk wel een stuk steviger dan de buitenrand.

qua uiterlijk veranderd er niet zoveel door de krikmethode, je ziet hoogstens een kleine bolling in de spatborden, maar echt opvallen doet dat niet.

Groetjes, Jan Jeroen
Afbeelding

Evan_s

Bericht door Evan_s » 08 feb 2011, 15:21

Ok, dank voor de tips.

Ik ga proberen de druk van de krik zoveel mogelijk over de binnenzijde van de wielkast te verspreiden (plank en piepschuimplaat op maat zagen, naar de vorm van de binnenzijde van de wielkast).

Zaterdag hoop ik aan het slijpen toe te komen, mits ik niet al te brak ben van een whiskybeurs vrijdag :D , anders wordt het pas maandag.

Evan_s

Bericht door Evan_s » 08 feb 2011, 16:31

Haiko schreef:maar hoe ziet dat er optisch uit dan, zo'n naar buitengedrukt spatbord? Of valt dat eigenlijk niet op?
Hier een paar (soms ietwat extremere) krik-gevalletjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

trabart
moderator
Contacteer:

Bericht door trabart » 08 feb 2011, 17:00

de wielen maken dat het extreem is, op zich de bobbel valt mee, toch?
Afbeelding

Evan_s

Bericht door Evan_s » 08 feb 2011, 17:16

Bij de onderste vind ik de bobbel toch wel vrij duidelijk. Kan ook komen door de lak waardoor je een vervormde weerspiegeling ziet.

trabart
moderator
Contacteer:

Bericht door trabart » 08 feb 2011, 17:19

nee dat klopt zeker evan, die is zeker flink naar buiten, maar ik bedoel maar dat het op zich best subtiel uitziet. de velg die zo schuin ligt dat bijna de bovenkant ervan de grond raakt, dat maakt dat alles er heeeeeeeel extreem uitziet.

ga jij overigens nog dieper met je wagen ?? zou wel heeeel vet uitzien met die velgjes, maarja .. je wilt misschien nog kunnen rijden ermee ;)
Afbeelding

Plaats reactie