Het is nu 16 dec 2017, 18:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1 niet werkende bougie
BerichtGeplaatst: 20 nov 2017, 12:02 

Ik kom meteen uit de kast; blonder kan je niet zijn, excuus wanneer ik de verkeerde terminologie gebruik; dingetje, kabeltje, knopje etc...

Waar ik tegenaanloop is dat 1 bougie geen vonk lijkt te maken in mijn Trabant 601 S de luxe ( 1988). Uiteraard zit er nu een nieuwe bougie in. De kabel tussen bougie en dat ding met die rare naam.... ( bobine ofzo ??) lijkt niet te geleiden... ( van de ene dag op de andere). Wat is het meest waarschijnlijke probleem?? Waar kan ik de oplossing zoeken? Zga al het materiaal onder de motorkap is origineel ( ie : oud)

:?:

Ik zie de binnenrollende reacties tegemoet.
:P

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 nov 2017, 12:47 
moderator

Hoi Trabette, welkom hier.
Trabette schreef:
Waar kan ik de oplossing zoeken? Zga al het materiaal onder de motorkap is origineel ( ie : oud)
Daar heb je de eerste oplossing al. Die kabel is bijna dertig jaar oud en heeft in de loop van die decennia haarscheurtjes gekregen en de contacten aan de uiteinden zijn vast ook wel wat gecorrodeerd. Met dit waterkoude vochtige weer lekt daar de stroom uit weg. Dan kun je ze wel even laten drogen in een droge ruimte en dan insmeren met vaseline, maar dat is intussen een lapmiddel, dat waarschijnlijk vooral tijd kost.

Het leuke van een Trabant is dat elke cilinder zijn eigen ontstekingsset heeft. Dus je zou de kabels en eventueel de bobines van cilinder 1 (we tellen vanaf de bak, dus die zit in het midden van de motorruimte) en 2 (bij de ventilator) kunnen wisselen en kijken of de bougie dan wel vonkt. Dat kan door de bougie gewoon op het blik te leggen zodat die wel elektrisch contact maakt. Een persoon start (op commando, niet op eigen initiatief!), en de ander kijkt of de bougie vonkt. Pak de dingen dan echter niet met je handen vast, want die bobine levert een hoogspanning.

Als de ene kabel wel wil en de andere kabel niet, kun je voor nood een centimeter of twee van de slechte kabel afsnijden en de bougiedop er weer opdraaien. Soms helpt dat.

Als je pech hebt, is de bobine stuk.
Een '88er heeft elektronische ontsteking (EBZA, dat zwarte kastje achter de bobines), en dan moet je wat kieskeuriger met de bobine zijn. Want van WHIMS (Zie mijn signature) mag je geen Hochleistungszündspülen gebruiken.

Met nog meer pech is die EBZA stuk: daarover hier een technisch verhaal voor elektronauten.

Als je een hamer niet van een zaag kunt onderscheiden (zo ben ik ook begonnen), helpt het om iemand in de buurt te hebben die meer weet, en soms is iemand van ons niet te beroerd om even te komen kijken. Maar dan is het handig te weten in welke hoek van het land je zit.

En verder: je begrijpt vast wel dat we ook benieuwd zijn naar foto's. Niet van je blonde haar, maar van je '88er de Luxe.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 nov 2017, 09:11 

Dank voor de snelle reactie en het meedenken Ruton.

Het verwisselen van kabel maakt dat er helemaal niets meer gebeurt...
Dus bobine of EBZA ??
Ik zal me in je mee gelinkte tekst verdiepen.
Hartelijke groet!!

ohja.... Sappemeer :-P

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 nov 2017, 14:12 
moderator

Ah, je woont op het gas. Ik op de kolen.

Heb je de kabel verwisseld met de bougies op de motor gelegd (zodat je de vonken kunt zien) of echt 'in functie' en alles goed aangedrukt?
Ten overvloede: je moet in dat tweede geval natuurlijk beide uiteinden van de kabel verwisselen, anders vonkt die op het moment dat de zuiger onderaan zit en dan gebeurt er inderdaad niks.
Als de bougies op de motor liggen is het ook mogelijk dat ze niet goed genoeg contact maken.

Verder doe je de bougies een plezier door ze ook een beetje schoon te houden. Als er wel benzinemengsel langskomt zonder dat de bougie vonkt, wordt hij nat en zwart en dat vonkt niet lekker. Idealiter is een bougie reebruin en de afstand tussen de polen is 0,6 mm.

De wisseltruc kun je op meerdere plaatsen toepassen: de bougies, de bougiekabels, de bobines. In dat laatste geval moet je wel de groene en roodgroene kabeltjes op contact 1 ook met elkaar verwisselen. Dat zwartblauwe op 15 kun je laten zitten.
Als je de bobines toch losmaakt, kun je ze meteen even controleren op haarscheurtjes.

Een kapotte bobine kan een goede bougie ook in een keer kapot krijgen.

Zeker als je niet thuis bent in de materie, kan dit een erg frustrerende bezigheid zijn, temeer omdat het altijd gebeurt als het weer ook niet wil meewerken. Het is mij van de zomer nog gebeurd, weliswaar met beter weer. Alle draadjes zaten goed, alles was met een multimeter doorgemeten en toch wilde het ding niet. Toen hebben we overal nieuwe stekkertjes erop gezet en dat hielp. Maar o wat hebben we zitten prutsen.

schakelschema in kleur WHIMS 1990

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 nov 2017, 20:36 

zucht....
Dankje ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 nov 2017, 20:54 
moderator

Ik kan je wel pardoes alles dat ik hierover weet vertellen, maar dat is te veel in een keer. Daarbij komt er een soort fingerspitzengefühl bij kijken dat alleen door ervaring ontstaat. Die motor in die link hierboven had ik alleen ook niet aan het lopen gekregen.

Enfin, vertel eens wat meer over je autootje. Hoe lang heb je het al, hoe heet het karretje, waar gebruik je het voor, hoeveel kilometer per week/maand, hoe heb je het onderhoud georganiseerd etc.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 nov 2017, 19:30 
moderator

welkom... tis wat met het motorische trabant gebeuren hier in het noorden...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 21:15 

Hiii

Eindelijk even een snelle reactie....
M'n arme autootje staat te smeken om aandacht, maar ik kom er echt even niet aan toe... Ruton, je hebt enorm gelijk wat het weer betreft, Haiko.... inderdaad.... Wanneer m'n wagentje rijdt geniet ik volop, maar soms denk ik wat 'n gedoe.
Ik heb m'n auto, ( genaamd; M'n Vriendje <3 )nu 4 jaar, hij is baby blauw!! Een grondige opknapbeurt zowel van binnen als van buiten staat op m'n verlanglijstje, maar ik mis de handigheid en de portomonee. Mijn broer en een vriend springen bij waar ze kunnen, maar ook deze mannen hebben een druk bestaan, dus staat mijn wagentje vaker stil dan ik zou wiilen. Gerrit ( IFA), heeft mij al een aantal keren van onderdelen voorzien. Hier bij jullie op het forum probeer ik te achterhalen welke onderdelen ik nu bij hem mag bestellen haha. Ik hoop dat ik nog even met M'n Vriendje op pad kan voordat het pekel seizoen ons van de straat houdt.
Ik ben echt blij met de feedback!! Hoop jullie snel verslag te kunnen doen van de verdere bevindingen.
Hartelijke groet!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 21:55 
moderator

Blijf vooral vragen. De techniek is simpel. Verder iis het meestal een kestie van blijven rijden, dan heb je na enige tijd minder klachten dan als die te veel stilstaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 04:29 
moderator

Heeft Gerrit je al eens ontstekingsonderdelen moeten toesturen en zo ja welke?
Als je Vriendje toch even stilstaat, zou je de bougiekabels & -doppen eens mee naar binnen kunnen nemen en een etmaal op de c.v. laten drogen.
Wie weet willen ze gedroogd nog wel een vonk goed doorsturen. Ook bobines kunnen lek raken en door haarscheurtjes water maken. Even schudden en je hoort het wel.
Een boerenslimheidje als de auto op het gras of boven een kolk staat en je geen reservemoertjes hebt: leg een oud laken onder de auto voor het geval er wat valt. Dan vind je een gevallen kleinood sneller terug.

Heb je ook al onderaan de motor gekeken, of de kabeltjes achter dat ronde deksel nog goed op de printplaat van de EBZA gestoken zitten?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]