Invoeren & BPM

Hoe moet je nu een Trabant invoeren? Vraag het hier !
Plaats reactie
Maurits

Invoeren & BPM

Bericht door Maurits » 24 feb 2013, 12:11

Mijn 601 Hycomat van oktober 1988 is voorzien van een geldige Kfz-Westbrief en kan ik probleemloos op kenteken zetten. Echter is de auto nog niet 25 jaar oud (nog 8 mnd) en dus zit er nog een restje BPM op. Echter, geen enkele instantie (RDW, douane, belastingdienst-auto etc) kan mij vertellen hoeveel dat bedrag is. Wél dat er nog iets van een restbedrag op zal zitten, maar niet hoeveel dat dan is. Om zelf uit te rekenen a.d.h.v. de rekenmodule op de site vd belastingdienst vragen ze om de netto-catalogusprijs vd betreffende auto... Heeft iemand een idee waar ik die info nog vandaan kan halen?

Alvast bedankt!
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Invoeren & BPM

Bericht door eeuwige_student » 24 feb 2013, 12:15

Het restbedrag is zo laag, dat het niet wordt verrekend. De nederlandse bedragen zijn niet bekend, wel de ddr bedragen. Die zou je kunnen omrekenen naar west-valuta. Om enig inzicht te krijgen kan je natuurlijk gewoon uitrekenen wat het voor een andere goedkope auto uit de periode is geweest. Denk hierbij een een Seat Marbella of iets in die richting.

Maurits

Bericht door Maurits » 24 feb 2013, 12:48

Dank je!

ruton
moderator

Bericht door ruton » 24 feb 2013, 14:13

Of je neemt de laatste Nederlandse catalogusprijs uit 1973 en je rekent die ±ƒ4000,- om naar Euro's. En dan 8% van het BPM-bedrag. Een printje van een advertentie uit die tijd moet nog wel op te scharrelen zijn. Het zal geen bedrag zijn om wakker van te liggen, àls ze je al aanslaan, zie E_S.

Voor het omrekenen van Ostmarken naar Westduitse D-marken zit je met het dilemma of je de officiële door de DDR gehanteerde 1:1 koers aanhoudt, danwel de voor de val van de muur door wisselkantoren gehanteerde koers van 10:1 (met guldens 8:1) neemt. Bedenk dat de Trabant voor de DDR-bevolking idioot duur was, de prijs stond in geen verhouding.
Toen bij de Währungsunion op 1 juli 1990 de Oostduitse spaartegoeden naar westgeld werden omgezet, kregen de burgers ook slechts de eerste 2000 tot 6000 mark 1:1 omgezet en de rest tegen 2ost :1west.

gravety

Bericht door gravety » 22 mar 2013, 22:20

23 euro...

Althans dat komt uit een systeem die een vriend van me gebruikt bij import.
Trabant 601 1972 (project under construction)
Golf MK1 Cabriolet 1979 (summer cruiser)
Citroen Berlingo 2007 ;) (daily driver)
Chrysler avenger 1979 (collectors item)
Saab 96 1976 (sleeping project)

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 22 mar 2013, 23:21

Vaag, toen ik in 2004 een Wartburg 1.3 uit 1991 op kenteken zette hoefde ik niets te betalen...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

mel

Bericht door mel » 25 mar 2013, 15:38

Leuk Maurits, zo'n Hyco !! Denk aan het scahkelaartje bij de motorkap ......

Heb je Hycomat vloeistof ? BB heeft daar nog een paar speciale flessen (vol) van ...

Maurits

Bericht door Maurits » 25 mar 2013, 16:27

Zeker leuk, het is iets heel nieuws in een bekend "jasje". Hycomatolie heb ik na enig zoekwerk kunnen vinden, het wordt verkocht als hydrauliekolie HLP 10, een stuk dunner dus dan de HLP 68 die gewoonlijk in de v-bak gaat.
Het schakelaartje bij de motorkap is zeker belangrijk, als die niet goed door de kap ingedrukt wordt werkt het systeem dus niet...
Als alles goed gaat volgens de planning dan ga ik morgen naar de RDW voor het kentekenonderzoek!

Maurits

Bericht door Maurits » 26 mar 2013, 11:31

En het is helemaal geregeld, alle papieren in orde. Wel het VIN opnieuw ingeslagen, kosten = €45,- maar dat is niet anders.
Qua BPM betalen bleek het heel simpel; na 9 jaar en 6 maanden is het BMP-afschrijvingspercentage 92%, dus 8% is nog over. Voor elke maand die ná die 9 jr & 6 mnd geheel of deels verstreken is, mag je 0,083% bij de 92% optellen. Dan kom je met 97 maanden (8jr+1mnd) al op 100% BPM-afschrijving. Dus na 17 jaar en 7mnd is je auto al BPM vrij.
Nu nog even wachten op het kenteken en dan kunnen we voor de APK!

ruton
moderator

Bericht door ruton » 26 mar 2013, 14:00

Maurits schreef:Wel het VIN opnieuw ingeslagen, kosten = €45,- maar dat is niet anders.
Ik heb het bij een P50 eens meegemaakt dat daarvoor naar een Mercedesgarage werd verwezen waar -uiteraard tegen vol tarief- een of andere stagiair die amper wist hoe je een hamer vasthoudt de bodemplaat voor de bijrijderstoel tot een hobbelig knollenveld wist te molesteren.
De prutser moest drie keer opnieuw beginnen omdat hij de slagletter verkeerd om hield, of de verkeerde letter had. Mijn suggestie om tegen vervorming aan de andere kant van het blik tegen te houden werd als 'niet nodig' afgedaan.
Het uiteindelijke serienummer was zeker dertig centimeter lang; zover stonden de cijfers uit elkaar.
Ik had met liefde met één slagletter zijn IQ in zijn voorhoofd geramd.
Echt, ongelooflijk.

Plaats reactie