blz 38 van het regeerakkoord (wegenbelasting voor oldtimers)

Hoe moet je nu een Trabant invoeren? Vraag het hier !
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: blz 38 van het regeerakkoord (wegenbelasting voor oldtim

Bericht door eeuwige_student » 20 apr 2013, 10:10

De oldtimer markt is groter dan alleen Nederland. Dus voor bijzondere auto's zal er weinig veranderen. De doorsnee auto's zullen mogelijk zwaarder worden getroffen omdat de vraag uit het buitenland daarvoor kleiner is.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 21 apr 2013, 19:44

http://fehac.nl/actueel/6-actueel/243-e-mail-aktie-mrb

(al ben ik bang dat de meeste in SPAM belanden), ik ga alvast sparen...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ErikvG

Bericht door ErikvG » 21 apr 2013, 23:02

Er zijn nogal wat klassiekersgroepen waar ook aandacht wordt besteed aan deze aktie. Vergeet de cc vooral niet. Ze zullen op z'n minst het aantal emails tellen. Als SPAM wegmikken zal niet want de emails komen van vele verschillende bronnen en niet ééntje zoals bij SPAM.

Gewoon allemaal een email sturen. ook al valt de schade voor onze Trabantjes relatief gesproken mee (tenzij je er 7 hebt natuurlijk..) maar dan nog zijn de voorgestelde maatregelen niet te verteren, toch?

Een emailtje kost niets dus allemaal even eentje sturen aan Weekers! Het mailtje hoeft maar kort te zijn dus dat is het probleem ook niet.
Valves! Who needs Valves?

Andries
moderator
Contacteer:

Bericht door Andries » 22 apr 2013, 09:31

Nou, ik heb onderstaand mailtje verzonden. Of het helpt?? Ik betwijfel het.
Is dit het einde van mijn hobby?
Nee. Invoering van motorrijtuigenbelasting betekend niet het einde van mijn hobby, maar minder inkomsten voor de schatkist.
Waarom?
Lees maar:

Ik heb 3 rijdende oldtimers; een Trabant 1964, een Volvo Katterug 1962 en een Citroen Traction Avant 1956.
Verder nog bezig met de restauratie van een Framo uit 1956 en een paar bromfietsen.
Wanneer de plannen doorgaan zie ik mij genoodzaakt om per jaar 2 autos te schorsen en 1 voor het beetje plezier dat er rest.
De auto's worden allemaal minimaal gebruikt, maar er wordt zo nu en dan mee gereden (belastinginkomsten!).
De Framo zal, als hij klaar is of geen kenteken krijgen of geschorst worden, dus geen belastinginkomsten!
Er wordt aan de autos onderhoud gepleegd en onderdelen gekocht (belastinginkomsten!).
Ook koop ik slopers op voor onderdelen en dan moet ik een autotransporter huren (belastinginkomsten!). en brandstof tanken (belastinginkomsten!).
Dit zal een heel stuk minder worden, dus minder belastinginkomsten!
Geregeld bezoeken wij oldtimermeetings en moeten tanken (belastinginkomsten!).
Deze meetings leveren inkomsten op voor de schatkist, maar waarschijnlijk zullen er niet zoveel meetings meer zijn, dus geen belastinginkomsten van entreegelden, uitgaven voor consumpties etc.
Al met al mag ik het volgende constateren:

Ik ga geld besparen en U moet na volgend jaar nog meer waanzinnige bezuinigingen bedenken omdat er veeeeel minder inkomsten voor de schatkist zullen zijn.
Mijn moeder zei altijd: Bezint eer gij begint. Uw moeder ook????
Mvg
Andries Pieterson
Drachten
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

ruton
moderator

Bericht door ruton » 22 apr 2013, 17:41

Geachte heer Weekers,

Waarom wilt u de oldtimerbezitters met alle geweld die 155 miljoen laten ophoesten, terwijl u miljarden laat lopen omdat u niet naar uw eigen belastingdienstmedewerkers wilt luisteren?

Het gaat mijn logica te boven.

met groet,
Ruton,
Links boven de mijnen
Die miljarden slaan hier op.

RvdH

Bericht door RvdH » 23 apr 2013, 00:14

Ik vindt het jammer dat ze niet de huidige overgangsregeling t/m 30 jaar door laten lopen tot bijv. 50 jaar. Je voorkomt daarmee dat er jaarlijks veel nieuwe old-timers bijkomen (wat uiteindelijk belastinginkomsten vergroot en co2-uitstoot bespaart) en je ontziet de huidige mensen met een old-timer en old-timergarages.

Maar ja, lange termijnbeleid blijft/blijkt altijd lastig...

ruton
moderator

Bericht door ruton » 28 mei 2013, 19:04

en antwoord:
Geachte heer Ruton,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail over de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers.

Met uw e-mail aan staatssecretaris Weekers hebt u inzicht gegeven in wat de veranderingen in de regeling voor oldtimers voor u betekenen. Gezien de grote hoeveelheid reacties die staatssecretaris Weekers op deze regeling heeft ontvangen, is het niet mogelijk deze allemaal binnen een redelijke termijn individueel te beantwoorden. Daarom is voor deze opzet van beantwoording gekozen. Hieronder treft u uitgebreide uitleg over aanleiding en aard van de nieuwe regeling voor oldtimers.

Staatssecretaris Weekers is zich zeer bewust wat de mogelijke afschaffing vrijstelling MRB voor oldtimers losmaakt. Hij heeft dan ook toegezegd, in een overleg volgend op zijn Kamerbrief van 15 april, een ultieme poging te zullen doen om met de oldtimerbranche tot overeenstemming te komen teneinde het hobbymatig gebruik van rijdend cultureel erfgoed te ontzien. U kunt deze brief vinden via onderstaande link.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... imers.html

In zijn Kamerbrief van 24 april heeft de staatssecretaris de Tweede Kamer een alternatief voor de afschaffing vrijstelling MRB voor oldtimers voorgelegd. Deze brief kunt u vinden via de volgende link.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... imers.html

Belangrijk gegeven hierbij is dat de uitkomsten het resultaat zijn van intensief overleg met de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche, te weten de FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG. Er is een akkoord gesloten dat door de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche wordt gesteund. Dit alternatief ziet er als volgt uit.

Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. Het betreft benzine-, diesel- en LPG-oldtimers, motorfietsen, bussen, vrachtauto’s en kampeerauto’s. Dit is de structurele regeling die ruim € 16 miljoen per jaar kost (optie 4 van de brief van 15 april jl.). Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine, motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar zijn (datum eerste toelating vanaf 1973 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt. In de uitwerking van deze regeling zal hierbij worden meegewogen dat voor deze maanden een ontheffing kan worden aangevraagd in het geval het voertuig APK gekeurd moet worden.

Dit alternatief beoogt nog meer dan de alternatieven, genoemd in de brief van 15 april jl., de liefhebber te ontzien terwijl de meer milieubelastende, maar onder het huidige regime vrijgestelde veelrijder (voornamelijk diesel- en LPG-rijders) zijn vrijstelling verliest en MRB moet gaan betalen. Uitgangspunt bij de overgangsregeling is dat het dagelijks gebruik van oldtimers zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het overgangsregime loopt af in het jaar 2028 (zodra de jaargang 1987 40 jaar is).

Voor uitgebreidere informatie verwijs ik u naar de hierboven genoemde brieven, alsook nadere informatie op http://www.rijksoverheid.nl. De oldtimerregeling wordt nader uitgewerkt en zal deel uitmaken van het Belastingplan 2014.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Namens deze,

R. Dolstra
Directeur Communicatie

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 28 mei 2013, 19:10

En aangezien ze de 3e dinsdag van september gaan aankondigen nog meer te bezuinigen, moeten ze een nieuwe melkkoe vinden. Misschien Bertha 38?

Plaats reactie