DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?
Genoeg topics al over te vinden, maar de informatie is alweer een tijdje oud. En niet altijd volledig.
Dus, voor de volledigheid:
Hoe moet dat nou, een Trabantje invoeren als deze nog een DDR kenteken heeft?
- Keuring bij RDW?
- Kosten (wat en hoeveel)?
- Papierwerk, wat moet je hebben bij de auto?
- Verschil in bouwjaren? (voor 1973?)
- Controle voor aankoop: erzatskarosse?, Motor? Hoe herken je wat?
Ben benieuwd. Want goedkope Trabantjes binnen Nederland zijn nauwelijks te vinden.
Dus, voor de volledigheid:
Hoe moet dat nou, een Trabantje invoeren als deze nog een DDR kenteken heeft?
- Keuring bij RDW?
- Kosten (wat en hoeveel)?
- Papierwerk, wat moet je hebben bij de auto?
- Verschil in bouwjaren? (voor 1973?)
- Controle voor aankoop: erzatskarosse?, Motor? Hoe herken je wat?
Ben benieuwd. Want goedkope Trabantjes binnen Nederland zijn nauwelijks te vinden.
- eeuwige_student
- moderator
- Berichten: 4232
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?
De actuele situatie ken ik ook niet. Maar het aanbod in Nederland is op dit moment volgens mij zeer betaalbaar. In Duitsland kan je zeker goedkope trabanten vinden, maar een goed exemplaar met TUV is daar ook niet meer voor een paar tientjes te krijgen. Auto's met DDr papieren staan ondertussen minimaal 24 jaar stil. Op enkele uitzonderingen na, hebben deze meestal veel werk. De uitzonderingen zijn de trabanten met weinig kilometers op de teller die na enkele jaren dienst na de wende gelijk in de stalling zijn gegaan. Maar bij deze moet je ook al rekening houden met een remrevisie, nieuwe banden, nieuwe accu etc.
Een ersatzkarosse maakt voor de RDW niet uit. Die kijken naar de papieren. Een ersatzkarosse uit de DDr tijd is in de meeste gevallen te herkennen aan een chassisnummer beginnend met een E.
Een ersatzkarosse maakt voor de RDW niet uit. Die kijken naar de papieren. Een ersatzkarosse uit de DDr tijd is in de meeste gevallen te herkennen aan een chassisnummer beginnend met een E.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?
Nou ik ben ook al nederlandse trabanten tegen gekomen met een kenteken van een vroege trabant (68) terwijl ze de nieuwere bumpers en dash erin hadden. Omgekat of ersatzkarosse? Dat is dus alleen te herkennen aan het chassisnummer?eeuwige_student schreef:De actuele situatie ken ik ook niet. Maar het aanbod in Nederland is op dit moment volgens mij zeer betaalbaar. In Duitsland kan je zeker goedkope trabanten vinden, maar een goed exemplaar met TUV is daar ook niet meer voor een paar tientjes te krijgen. Auto's met DDr papieren staan ondertussen minimaal 24 jaar stil. Op enkele uitzonderingen na, hebben deze meestal veel werk. De uitzonderingen zijn de trabanten met weinig kilometers op de teller die na enkele jaren dienst na de wende gelijk in de stalling zijn gegaan. Maar bij deze moet je ook al rekening houden met een remrevisie, nieuwe banden, nieuwe accu etc.
Een ersatzkarosse maakt voor de RDW niet uit. Die kijken naar de papieren. Een ersatzkarosse uit de DDr tijd is in de meeste gevallen te herkennen aan een chassisnummer beginnend met een E.
Werk is op zich niet erg. Maar wat me opvalt is dat men voor een enigszins goeie vaak de hoofdprijs vraagt, vandaar dat ik het zoekgebied wat wil vergroten.
- eeuwige_student
- moderator
- Berichten: 4232
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?
Bumpers, velgen, technische installatie zijn allemaal te vervangen en geven daarom onbetrouwbare info over het bouwjaar. In de ddr werd gebruik gemaakt an hetgeen voorhanden was. Het chassisnummer was daar veel minder heilig dan hier. Een f9, die is omgebouwd naar een 311 om vervolgens een 353 te worden en zijn leven te eindigen als 1.3. Dit was in de ddr mogelijk en legaal. Dan heb je uiteindelijk een 1.3 met papieren uit de 50er jaren. Zo ken ik ook een trabant 1.1 uit de 60er jaren. Het is dus allemaal niet zo zwart-wit als tegenwoordig!
Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?
Bel even of rij even naar de RDW... die kunnen je haarfijn uitleggen hoe en wat.
Zou persoonlijk een met NL of BRD kenteken nemen.. scheelt je veel tijd en geld.
Zou persoonlijk een met NL of BRD kenteken nemen.. scheelt je veel tijd en geld.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?
Nuttige info, dank!eeuwige_student schreef:Bumpers, velgen, technische installatie zijn allemaal te vervangen en geven daarom onbetrouwbare info over het bouwjaar. In de ddr werd gebruik gemaakt an hetgeen voorhanden was. Het chassisnummer was daar veel minder heilig dan hier. Een f9, die is omgebouwd naar een 311 om vervolgens een 353 te worden en zijn leven te eindigen als 1.3. Dit was in de ddr mogelijk en legaal. Dan heb je uiteindelijk een 1.3 met papieren uit de 50er jaren. Zo ken ik ook een trabant 1.1 uit de 60er jaren. Het is dus allemaal niet zo zwart-wit als tegenwoordig!
Dit kan dus niet bij een origineel nederlands kenteken neem ik aan?
Wel interessant zeg dat het omkatten van een auto daar gewoon kon indertijd. RDW zal wel raar opkijken bij zoiets lijkt me.
Kan wel langs de rdw rijden of ze contacteren (zal ik sowieso doen) maar als je dezelfde vraag 2x stelt krijg je verschillende antwoorden. Niet echt handig zegmaar.
Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?
Dan neem je het antwoord dat je het beste uitkomt.
- eeuwige_student
- moderator
- Berichten: 4232
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?
De rdw ziet het niet / maakt het niet veel uit. Bij origineel nederlandse auto's zou dit niet moeten kunnen. In de ddr was dit zeker geen omkatten. Bij een verroeste auto werd o.a. door staatsbedrijven het grootste onderdeel vervangen. Volgens mij was de gedachte dat de overige delen dan weer op de auto kwamen. In de praktijk was dat volgens mij niet altijd het geval.
Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?
Van 1972 en ouder komt met DDR papieren op Nederlands kenteken.
De twist zit hem er in wanneer die stilgelegd is voor de wende wordt de auto gekeurd als van buiten Europa.
Stillegging van na de wende geld de DDR brief als normale Duitse brief
De twist zit hem er in wanneer die stilgelegd is voor de wende wordt de auto gekeurd als van buiten Europa.
Stillegging van na de wende geld de DDR brief als normale Duitse brief
- eeuwige_student
- moderator
- Berichten: 4232
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: DDR Kenteken invoeren, Hoe zit dat nu?
Volgens mij is dit achterhaald. Zo was het in het verleden. Ik heb berichten gelezen dat het nu ruimer is.