Voorstellen

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
Anton

Re: Voorstellen

Bericht door Anton » 01 apr 2015, 18:29

Hoi,

Yep!
Groet Anton

Kwestie van gas geven....

MrTrabi

Bericht door MrTrabi » 01 apr 2015, 18:57

Haiko schreef:Evan komt uit Enschede... allemaal twente toch?
Ik woon in de Achterhoek. Naar Twente rijden is nog te doen :).
Helaas is mijn Trabant nog niet rijklaar...

jeroen76

Bericht door jeroen76 » 03 apr 2015, 17:43

welkom hier in twente met jou trabant :D :mrgreen: hopen dat je net als ons veel plezier gaat beleven met het wagentje

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 03 apr 2015, 20:20

Welkom! Het lassen van de dorpels gaat trouwens makkelijker als de auto op zijn zijkant ligt. Niks zo onhandig als boven je hoofd lassen.

Anton

Bericht door Anton » 03 apr 2015, 21:55

Hoi,

Ik ga in het weekend een hebebhune ophalen uit Duitsland, zo'n ding met 2 bokjes aan een kant en de andere kant draai je dan omhoog.
Daar mee moet het lukken denk ik.
Zon ding staat ook afgebeeld in WHIMS.

Ik moest ff na de elektronica winkel in Hengelo en ik kwam onderweg al 2 trabis tegen!
Groet Anton

Anton

Bericht door Anton » 03 apr 2015, 21:59

Hoi,

Ik heb dorpels besteld, maar nog niet binnen gekregen.
Moet ik nu ook de duraplast bekleding verwijderen, of passen ze er mooi tussen?
Groet Anton

ruton
moderator

Bericht door ruton » 03 apr 2015, 23:56

Voor laswerk aan de dorpels kun je het Duroplast laten zitten. Je hoeft ook niet de hele dorpel in de volle lengte te vervangen. Slijp aan een kant dat wat rot is weg en vervang alleen dat gedeelte. Slijp dan pas het volgende rotte deel weg. Als je eerst alle rotte delen weg slijpt, wiebelt de carrosserie uit het lood en hou je een kromme auto over. Haal ook brandbare voorwerpen zoals losse lappen uit de cabine. Been there, but no T-shirt.

Aan zo'n Hebe- und Kippvorrichting van VEB Schachtbau Mansfeld uit Nordhausen heb je echter niet veel als je gaat lassen. Het ding is niet ontworpen om eens lekker te gaan slijpen of aan de uitlaat te sjorren. Dan heb je meer aan een rolkooi.
Zorg in elk geval dat je ook de lange bok erbij krijgt, of laat die namaken. (effectieve hoogte is 1,04m)
En lees de gebruiksaanwijzing even door:
blz 1 http://galerie.madmindworx.de/albums/al ... heber1.jpg
blz 2 http://galerie.madmindworx.de/albums/al ... heber2.jpg
blz 3 http://galerie.madmindworx.de/albums/al ... heber3.jpg
blz 4 http://galerie.madmindworx.de/albums/al ... heber4.jpg
blz 5 http://galerie.madmindworx.de/albums/al ... heber5.jpg
blz 6 http://galerie.madmindworx.de/albums/al ... heber6.jpg

Kijk even op blz 3 onderaan hoe je de kleine kantelbokjes ten opzichte van elkaar neerzet. Controleer ook even de tankinhoud.
Een paar lappen om tussen de liftschacht en het duroplast te leggen zijn welkom. laat de schacht niet belast onbeheerd achter en zorg ervoor dat je tijdens het omhoog/omlaaglieren een hulpje op roepafstand hebt, want het is erg lullig als je met een voet en een hand de schacht op zijn plaats moet houden en je armen net niet bij de hoge bok kunnen, omdat je die voor de zekerheid wat uit de weg had neergezet...

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 04 apr 2015, 09:11

Of je het duroplast loshaalt is afhankelijk van de staat van de dorpel. Als de opstaande randen nog goed zijn, zou je die deels kunnen laten zitten. Als je de nieuwe dorpel dan op maat maakt, hoeft het duroplast er niet af. Ik haal het er meestal echter el af. Het is niet zoveel werk. Daarnaast zullen de wielranden ook wel slecht zijn (als de dorpels slecht zijn, zijn de randen dat meestal ook).

De standaard hebe is niet geschikt om de dorpels te vervangen. Simpelweg omdat deze aan de dorpels vastzit. Als dat het enige is wat je hebt zou je de auto omnoog kunen kiepen, waarna je olievaten onder de wielen zet en het laat zakken. Dan is er een dorpel vrij.

Maar als je wat vrienden regelt en een oude mateas hebt, kan je de auto op op zijn zijkant leggen (wel tank eriit, accu, remvloeistof en handvat demonteren). Dat werkt nog makkelijker omdat de hoe groter wordt. Ik heb eventueel ook nog twee steunen te leen die op de assen komen, waarmee je de auto 90 graden kan kantelen.

Anton

Bericht door Anton » 04 apr 2015, 09:25

Hoi,

Aan de mogelijk om het duraplast tijdelijk te verwijderen heb ik ook gedacht, ik ben het nog niet tegen gekomen op het forum.
Word het weer met met montage kit teruggeplaatst?
Groet Anton

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 04 apr 2015, 11:16

Ja, die Duroplast delen kun je na reiniging (kijk vooral het blikwerk eronder goed na, en ga het GOED conserveren, dwz verven en tectyleren) met een lijmkit (bijv van Simson, daarvan heb ik hier nog enkele worsten liggen) weer vastgezet. De spatbordranden zitten vast met soort van klinknagels, die uitboren en voorzien van nieuwe (popnagels met brede kop) bij montage.

Ik hoop voor je dat je alle schroefjes waarmee de lijsten en spatborden vastzitten loskrijgt... En anders nieuwe gaatjes boren. Voor de sierlijsten wel goede afdichtkit gebruiken (bijv. Sikaflex), zodat er geen water naar binnen komt.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Plaats reactie