Brandstof E10

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Super 5 Devil

Brandstof E10

Bericht door Super 5 Devil » 29 okt 2012, 23:34

Zojuist met Heinkeltje aan de telefoon gehangen en het over de E10 gehad die in Duitsland en Frankrijk aangeboden wordt bij de tankstations. Mijn vader zei dat hij bij menig tankstation in Duitsland al geen Benzin 91 en 95 meer had gezien, maar dat E10 daarvan de vervanger is. Wel is er VPower 100 octaan.
Kunnen wij met onze Trabant vrolijk de hippe E10 in de tank klotsen of gaat dat helemaal niet goed komen? Blijft de smering 1:50 voor de latere motors daarmee behouden of verandert deze?
Wat tank ik dan in Duitsland? VPower gewoon?
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

Super 5 Devil

Re: Brandstof E10

Bericht door Super 5 Devil » 29 okt 2012, 23:46

Van de website van de 2taktvrienden heb ik het volgende geleend. Graag jullie reacties hierop...

Naar het buitenland met oldtimer of youngtimer,
let op wat u tankt
Gaat u dit jaar met de oldtimer of youngtimer naar het buitenland, let dan op wat u tankt. Wanneer er in Nederland Euro 95 wordt getankt, dan is daar op dit moment wordt er in Nederland maximaal 5% bio-ethanol aan de benzine toegevoegd. In Frankrijk echter is sinds vorig jaar ook benzine met 10% bio-ethanol op de markt. Deze wordt onder de naam of met de toevoeging E10 in de naam verkocht. Ook in Duitsland wordt sinds begin 2011 E10 op een steeds grotere schaal bij de pomp verkrijgbaar.

Wat is er ook al weer aan de hand met E10? Wanneer E10 in een oldtimer wordt getankt is er de kans dat er in eerste instantie weinig aan de hand is. Echter de ethanol in de benzine tast brandstofleidingen en pakkingen aan met lekkage en het eerste geval brand als gevolg. Ook eventuele schade aan kleppen en klepzetels sluiten experts niet uit. Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking. In sommige gevallen kan ook de aluminium carburateur of spruitstuk worden aangetast.

Vanuit Duitsland komen steeds meer berichten binnen de ervaringen met E10 in oldtimer en youngtimers. Zo publiceerde Mercedes-Benz een lijst met auto’s de wel en niet E10 verdragen en zorgde BMW voor verwarring door eerst te zeggen dat het gebruik van E10 niet zonder meer was aan te raden om later te verklaren dat E10 probleemloos gebruikt kan worden in alle modellen zolang het minimale voorgeschreven oktaangetal voor het bepaalde model maar wordt gehaald.

Desgevraagd laat een woordvoerder van Shell weten dat het nog niet duidelijk is wanneer E10 in Nederland aan de pomp verkrijgbaar is. Tot 2013 zitten de oldtimereigenaren in Nederland in ieder geval nog goed. Tot die datum die in Europees verband is vastgelegd leveren de benzinemaatschappijen een een zogenaamde ‘protection grade’ die niet meer dan maximaal 5% bioethanol bevat. Wat het vervolg scenario wordt is nog onbekend.

GertjanT
Contacteer:

Bericht door GertjanT » 29 okt 2012, 23:50

Alcohol smeert niet, benzine nog een beetje. In theorie zou je dus iets meer moeten smeren. Ook wordt her en der op het web aangegeven dat een paar drupjes 2-taktolie goed zou zijn voor pakkingen en leidingen om de negatieve eigenschappen van E10 te compenseren. Ik weet niet of dat klopt, maar het lijtk erop dat E10 niet ineens je hele motor sloopt en ook niet dat je veel extra zou moeten bijmengen.
Ik zou zeggen: gooi er een klein drupje extra bij per tankbeurt en je hebt de oude smering weer, terwijl de klopvastheid wel iets hoger is komen te liggen.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 30 okt 2012, 01:02

De Trabantmotor is vrij simpel en ik kan me voorstellen dat de brandstofkwaliteit in de DDR ook wel eens wisselde.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 30 okt 2012, 07:55

Op de duitse fora is er al veel over geschreven. Aangezien het in nederland nog geen probleem is, wacht ik met het lezen tot het zo ver is. Dan heb je de duurtest te pakken.

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 30 okt 2012, 08:10

Klopt, maar ik rij veel naar het oosten. Het zou aluminium aantasten en mogelijk de pakkingen en brandstofslangen (ddr). Dat baarde mij zorgen.
Veel reacties op het Duitse fora melden geen schade opgelopen te hebben, wel n verioogd verbruik met 1 liter per 100 km, minder pingelen, wel meer moeten smeren en verder aanpassen van Zünd-tijdstip. Vroeger of later en hoeveel mm weet ik niet.
Lijkt dus in praktijk mee te vallen, maar zoals Eeuwig Student zegt, kunnen we beter de duurtest afkijken.

Erik

Bericht door Erik » 30 okt 2012, 11:22

Als wij met een Trabant naar Duitsland gaan nemen we altijd een stalen jerrycan mee met mix. Heb je altijd de juiste benzine bij in geval van nood.
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek

Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

ruton
moderator

Bericht door ruton » 30 okt 2012, 13:56

Vergeet niet dat loodvrij in Duitsland ook wat anders inhield. Ik weet niet meer precies hoe dat chemisch zat (if ever) maar je mocht in de BRD lood niet door een ander metaal vervangen, dus het hier gebruikte kalium (chemisch een metaal) mocht niet. Mijn ervaringen met Duitse Bleiersatz zijn erg beroerd.
De reden dat ik dit hier te berde breng, is dat er in Duitsland dus sowieso een ietwat andere samenstelling van de benzine kan zijn.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 19 aug 2015, 11:38

De Fehac over E10 en de gevolgen ervan voor klassieke voertuigen.
Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen

Benzine E10 bevat 10 volume % ethanol en vervangt in de toekomst de benzine. Loodvrij 95 met maximaal 5% ethanol, die nu is gespecificeerd in normblad EN 228. De introductiedatum verschilt per land. Mogelijke problemen, die kunnen optreden met de brandstof E10, liggen op het gebied van:
Opslag in voertuigtank en reserve brandstof reservoir
Toegepaste materialen in het systeem
Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10
Interne vervuiling van het systeem in tweede termijn

Toegepaste materialen in het systeem

Het brandstofsysteem is opgebouwd uit veel materialen. Niet alle materialen zijn E10 bestendig.

Rubber wordt toegepast voor slangen, afdichtingen, diafragma in de brandstofpomp, membraan in acceleratiepomp van de carburateur:

Niet bestendig: Natuurrubber NR, butylrubber IIR.

Bestendig: Nitrile rubber NBR, Viton.

Remedie: waar mogelijk NBR en Viton toepassen.
Aluminium: een coating is wenselijk
Zink: gevoelig voor corrosie. Denk aan onder gemonteerde vlotterkamer
Kurk van vlotters van oude carburateurs is niet bestendig
Vlotter van benzinemeter niet altijd bestendig

Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10

Bij veelvuldig gebruik van E10 zal onder invloed van de ethanol bestaande aanslag in tank en leidingen losraken en zich ophopen in filter en/of carburateur. De locatie van het brandstoffilter is per type voertuig verschillend: in de tank, onder de vloer of in de motorruimte.

Advies1: Filter regelmatiger controleren eventueel reinigen.

Advies 2: Doorzichtig leiding-filter toepassen.

Advies 3: Zo nodig het bezinksel op de bodem van de tank verwijderen.

Interne vervuiling in tweede termijn

Door oxidatie van alcohol in de tank ontstaat een bruine kleverige substantie, die tot verstopping van het brandstofsysteem kan leiden. Over dit probleem is nog weinig concreets in de literatuur gevonden.

Slotopmerkingen:

Overschakelen op tanken van benzine E10 zo lang mogelijk uitstellen.

Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om alcoholvrije benzine te gebruiken. Op dit moment zijn dat Shell V-power , BP Ultimate en de meeste Super Plus 98 benzines (zoals van Q8, Gulf en Texaco).

Versie 7. Bunnik/LM/JCL/WJMH / 20122011

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 19 aug 2015, 18:05

niet tanken dus!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Plaats reactie