Dat hele E10 is een dwaas iets wat ten koste gaat van het oerwoud, maar dat terzijde (uit principe tank ik daarom in Duitsland altijd superplus, zeker voor de Amazon).
Uit een test van de ADAC bleek ooit dat E10 eigenlijk E7,5 is, ongeveer. Dus daarmee is het verschil met E5, wat iedereen zonder morren en horrorverhalen tankt, wel erg klein. Ik zou niet weten waarom die paar procenten echt een verschil zouden maken. En, ik kan de bron niet meer vinden, er is recent een test gedaan met verschillende carburateurs in bakken benzine (super, E5 en E10 geloof ik), waaruit juist de E5 er het slechts af kwam, om een reden die ik ook vergeten ben...
Kortom: tank superplus/98 waar het kan, maar E5 of E10 is geen ramp.
Brandstof E10
Re: Brandstof E10
Honingliefhebbers moeten geen E10 tanken. Duitsland verbouwt steeds meer koolzaad, maar van die gele velden kunnen de bijen geen lekkere honing maken, koolzaadhoning is bitter.
Re: Brandstof E10
Per 1 januari 2017 gaan de Belgen Euro95 ook vervangen door E10, zo las ik in het blaadje van de KNAC.
Met zeven cent prijsverschil tussen euro95 of super98 (en straks dus vier cent tussen E10 en super98) loont over de grens tanken nog steeds, want het prijsverschil tussen NL en BE is nu al snel 0,25 cent per liter.
Met zeven cent prijsverschil tussen euro95 of super98 (en straks dus vier cent tussen E10 en super98) loont over de grens tanken nog steeds, want het prijsverschil tussen NL en BE is nu al snel 0,25 cent per liter.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 1697
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: Brandstof E10
in duitsland is de E10 juist goedkoper dan de E5.
Ach en zo snel zullen ze daar niet van de E5 afstappen.
Tot een paar jaar geleden (zal er hooguit 4 zijn) kon ik nog Euro 91 krijgen bij diverse pompstations en was de E10 er nog niet aldaar (91 pomp is nu dus E10 pomp).
En hoe lang is dat al niet meer in NL en BE te krijgen?
Ach en zo snel zullen ze daar niet van de E5 afstappen.
Tot een paar jaar geleden (zal er hooguit 4 zijn) kon ik nog Euro 91 krijgen bij diverse pompstations en was de E10 er nog niet aldaar (91 pomp is nu dus E10 pomp).
En hoe lang is dat al niet meer in NL en BE te krijgen?

Re: Brandstof E10
https://www.knac.nl/moderne-benzine-zel ... ieke-auto/
Ook een interessant draadje: https://pf31.pappenforum.de/thread/1652 ... 00-tanken/
In mijn grensregio kan ik bij de Belgen alleen nog maar met ethanol tanken. (als ik daar fout zit hoor ik het graag), en dan zijn er nog een paar Duitse pompen waar je voor een Nederlandse prijs tenminste nog wel fatsoenlijke naft krijt.Brandstoftoevoeging
Veel eigenaren van klassieke auto’s tanken om problemen te voorkomen met bio-ethanol Super loodvrij 98 of een ander benzine met een hoog octaangetal (98 of hoger), maar alleen de aanduiding super of 98 octaan is geen garantie dat een benzine ethanolvrij is. De KNAC heeft brandstofmaatschappijen gevraagd of ze nog benzine leveren die vrij is van bio-ethanol en dat blijken er nog drie te zijn. In alfabetische volgorde zijn dat BP Ultimate (98 octaan), Firezone Competition 102 (102 octaan) en Shell V-Power (98 octaan). Volgens Firezone zal dat nog lang zo blijven, omdat deze speciale benzines niet onder de richtlijnen vallen van de EU.
Ook een interessant draadje: https://pf31.pappenforum.de/thread/1652 ... 00-tanken/