squeeze

Alles over motorisch tunen van trabi's, wegligging verbeteren etc.
Gebruikersavatar
rondjerijder
Berichten: 346
Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
Locatie: Groninger Veenkoloniën

squeeze

Bericht door rondjerijder » 30 okt 2016, 09:17

Kan iemand me vertellen wat de squeeze ruimte is van zuiger tot cilinderkop, af fabriek ?

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4417
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: squeeze

Bericht door ruton » 30 okt 2016, 11:29

Squeeze?

Zoek eens op Verdichtung. Achterin WHIMS staat een opmerking dat die in jan '85 is gewijzigd naar 7,8:1.
Op sommige koppen staat dat ook.
Afbeelding
http://www.trabantforum.de/ubb/Forum1/HTML/000023.html

Gebruikersavatar
rondjerijder
Berichten: 346
Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
Locatie: Groninger Veenkoloniën

Re: squeeze

Bericht door rondjerijder » 30 okt 2016, 14:24

Met squeeze bedoel ik de ruimte tussen zuiger in b.d.p en de schuine kant in de kop.
De "verdichtung" of compressie is van een latere zorg.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4417
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: squeeze

Bericht door ruton » 30 okt 2016, 15:17

Dat zou dan een pakkingdikte moeten zijn. De zuigers komen tot aan de bovenrand van de cilinder.

Gebruikersavatar
jshuiting
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 dec 2015, 17:09
Locatie: Sellingen

Re: squeeze

Bericht door jshuiting » 11 nov 2016, 22:15

Als ik Graham Bell zo mag geloven zou dit toch per individuele motor verschillen, maar bedoel je de daadwerkelijke squeeze of de theoretische?

Zou het morgen wel kunnen meten, en een gemiddelde kunnen maken met de waarden van jouw eigen motor?
Viertakt sind zwei zu viel!

Gebruikersavatar
rondjerijder
Berichten: 346
Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
Locatie: Groninger Veenkoloniën

Re: squeeze

Bericht door rondjerijder » 12 nov 2016, 01:00

jshuiting schreef:Als ik Graham Bell zo mag geloven zou dit toch per individuele motor verschillen, maar bedoel je de daadwerkelijke squeeze of de theoretische?

Zou het morgen wel kunnen meten, en een gemiddelde kunnen maken met de waarden van jouw eigen motor?
Met een gemiddelde van standaard motoren zou ik al aardig geholpen zijn. :D
Weet je hoe dit te meten ?

Gebruikersavatar
jshuiting
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 dec 2015, 17:09
Locatie: Sellingen

Re: squeeze

Bericht door jshuiting » 12 nov 2016, 12:16

Stuk tin tussen kop en zuiger drukken, en dan de krukas aan draaien toch?
Soort van plasticage.

Hoe lijkt het trouwens met het experimentele blok?
Viertakt sind zwei zu viel!

Gebruikersavatar
rondjerijder
Berichten: 346
Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
Locatie: Groninger Veenkoloniën

Re: squeeze

Bericht door rondjerijder » 12 nov 2016, 13:03

jshuiting schreef:Stuk tin tussen kop en zuiger drukken, en dan de krukas aan draaien toch?
Soort van plasticage.

Hoe lijkt het trouwens met het experimentele blok?
Juist, zo meet je dat.
Het "experimentele blok" loopt en heb de indruk dat ze sneller op toeren komt en ook hoger.
Dit had ik ook verwacht maar heb nog geen exacte metingen kunnen doen, ik wilde eerst beide squeeze zones gelijk hebben.
De ontsteking staat ook nog "schaal één op 't oog" en door een lekkende vlotter de carburateur ook nog ongesteld.
Het gaat vooruit, maar langzaam omdat ik weer in m'n eigen valkuil loop, .........teveel projecten tegelijk willen doen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
jshuiting
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 dec 2015, 17:09
Locatie: Sellingen

Re: squeeze

Bericht door jshuiting » 12 nov 2016, 13:42

Haha, dat klinkt herkenbaar. :lol:
Maar mooi dat het al werkt, ben ook zeer benieuwd naar het vermogenswinst.

Heb de squish overigens gemeten, cilinder 1 had een squish van 1,25, en cilinder 2 een squish van 1,20 over de gehele lengte.
Als ik Graham zo mag geloven hoort het ook tussen de 1.1 en 1.5 te zitten bij 300 tot 500 cc cilinders
Viertakt sind zwei zu viel!

Gebruikersavatar
rondjerijder
Berichten: 346
Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
Locatie: Groninger Veenkoloniën

Re: squeeze

Bericht door rondjerijder » 12 nov 2016, 14:13

Graham heeft het ongetwijfeld goed, ik werd even op een verkeerd been gezet omdat ik meer met kleinere cilinder inhouden werk.
Mijn schatting dat het niet teveel onder één mm kon heb ik dus aardig goed :ugeek:
Cilinder twee had ik op 0.8mm en had al de indruk dat het wat "vreemd" liep, eerste gedachte van me was dat de ontsteking niet goed stond maar als je geen standaard waarden hebt blijf je natuurlijk aan het klooien.

Plaats reactie