Hoi Trabette, welkom hier.
Trabette schreef:Waar kan ik de oplossing zoeken? Zga al het materiaal onder de motorkap is origineel ( ie : oud)
Daar heb je de eerste oplossing al. Die kabel is bijna dertig jaar oud en heeft in de loop van die decennia haarscheurtjes gekregen en de contacten aan de uiteinden zijn vast ook wel wat gecorrodeerd. Met dit waterkoude vochtige weer lekt daar de stroom uit weg. Dan kun je ze wel even laten drogen in een droge ruimte en dan insmeren met vaseline, maar dat is intussen een lapmiddel, dat waarschijnlijk vooral tijd kost.
Het leuke van een Trabant is dat elke cilinder zijn eigen ontstekingsset heeft. Dus je zou de kabels en eventueel de bobines van cilinder 1 (we tellen vanaf de bak, dus die zit in het midden van de motorruimte) en 2 (bij de ventilator) kunnen wisselen en kijken of de bougie dan wel vonkt. Dat kan door de bougie gewoon op het blik te leggen zodat die wel elektrisch contact maakt. Een persoon start (op commando, niet op eigen initiatief!), en de ander kijkt of de bougie vonkt. Pak de dingen dan echter niet met je handen vast, want die bobine levert een hoogspanning.
Als de ene kabel wel wil en de andere kabel niet, kun je voor nood een centimeter of twee van de slechte kabel afsnijden en de bougiedop er weer opdraaien. Soms helpt dat.
Als je pech hebt, is de bobine stuk.
Een '88er heeft elektronische ontsteking (EBZA, dat zwarte kastje achter de bobines), en dan moet je wat kieskeuriger met de bobine zijn. Want van WHIMS (Zie mijn signature) mag je
geen Hochleistungszündspülen gebruiken.
Met nog meer pech is die EBZA stuk: daarover
hier een technisch verhaal voor elektronauten.
Als je een hamer niet van een zaag kunt onderscheiden (zo ben ik ook begonnen), helpt het om iemand in de buurt te hebben die meer weet, en soms is iemand van ons niet te beroerd om even te komen kijken. Maar dan is het handig te weten in welke hoek van het land je zit.
En verder: je begrijpt vast wel dat we ook benieuwd zijn naar foto's. Niet van je blonde haar, maar van je '88er de Luxe.