Hoe duroplast eraf halen?

Hoe haal je de duroplast er af ? Hoe kan je het beste lassen? Vraag het hier !
Super5Devil

Re: Hoe duroplast eraf halen?

Bericht door Super5Devil » 12 sep 2018, 00:36

Ik ben ook begonnen aan het afhalen van de achterste panelen. Rechtsachter om precies te zijn.
Nu hebben we de schroefjes boven en onder verwijderd en het paneel wijkt boven al volledig en op de B-stijl ook. Echter bij de wielkastrand, waar de drie popnagels in zaten, die zijn uitgeboord, daar krijgen we de kit niet goed los. We hebben er al een verfföhn op gezet, maar dat lost het niet op. We hadden zelfs het duroplast wat heet, zolang duurde het.
Is er een handige manier om daarbij te komen? Steek je van binnenuit bij de wielkastrand of van wrik je van buitenaf?
En de onderste rand, daar lijkt een rubber aan te zitten, die over het plaatstaal valt, klopt dat? Hoe zit dat precies vast? En hoe pak ik dat het best aan? Van binnenuit of buitenaf?
Ik wil niet teveel slopen. Het is voor mij de eerste keer dat ik een paneel van een Trabant af haal, dus speel liever op safe. Het lijkt nog niet eerder los te zijn geweest en origineel.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 12 sep 2018, 10:38

Dat rubber is de 'Kantenschutz'.
Die kit krijg je alleen mechanisch eraf: bikken. Zie ook WHIMS 12.2.7.4. Auswechseln von Beplankungsteilen.
Misschien werkt het nog het beste als je eerst met een scherpe beitel de kop van de popnagels eraf bikt en dan met z'n tweeën werkt: de een duwt beheerst het paneel naar beneden en de ander heeft een bril op en zit in de kofferbak en bikt de kit weg.

Andere vraag: mocht het paneel te erg breken, weet je dan al waar je een ander kunt krijgen, want ik heb die niet?

Andries
moderator
Contacteer:

Bericht door Andries » 12 sep 2018, 11:04

genoeg panelen liggen hier, alleen een beetje ver weg
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

Super5Devil

Bericht door Super5Devil » 12 sep 2018, 12:01

Op die manier hebben wij het al gedaan, Joost, maar het zit echt zo enorm goed vast. We gaan gewoon door. We zijn kennelijk op de goede weg zo. Het is jammer dat die prut zo poreus geworden is, anders had het er niet af gehoeven. Het zat nog goed vast. De popnagels waren er al uit. Die zijn uitgeboord.
Een paneeltje breken, gaan we niet doen, want we zijn eerder te voorzichtig.
En anders haal ik er wel een op, die hopelijk een beetje op lengte is. Desnoods in Drachten. Ik ken de weg daarheen... :P

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 13 sep 2018, 01:59

Jammergenoeg zit die kit altijd verder dan nodig is. Want de wielrand zelf kun je in principe tussen komen.

Heb je trouwens vanaf de binnenkant opgewarmd of de buitenkant? Buitenkant verwarm je alleen het paneel mee.
Wat je misschien beter kan doen is een plamuurmes oid warm stoken en die tussen carosserie en duroplast steken vanaf de binnenzijde. Dan komt de warmte direct op de kit, en niet zozeer in de panelen zelf.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 13 sep 2018, 11:59

Bij de dakrand heet die kit 'Regenleistenzement', en dat geeft al aan dat het zich niet al te veel van temperatuurverschillen zal aantrekken.

Super5Devil

Bericht door Super5Devil » 13 sep 2018, 14:44

Super5Devil schreef:Op die manier hebben wij het al gedaan, Joost, maar het zit echt zo enorm goed vast. We gaan gewoon door. We zijn kennelijk op de goede weg zo. Het is jammer dat die prut zo poreus geworden is, anders had het er niet af gehoeven. Het zat nog goed vast. De popnagels waren er al uit. Die zijn uitgeboord.
Een paneeltje breken, gaan we niet doen, want we zijn eerder te voorzichtig.
En anders haal ik er wel een op, die hopelijk een beetje op lengte is. Desnoods in Drachten. Ik ken de weg daarheen... :P
Van binnenuit gestookt, niet meteen op de lakkant van de duroplast. Bang dat ik de lak eraf stook, met zo'n ding wat ervoor bedoeld is :)

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 13 sep 2018, 17:23

ruton schreef:Bij de dakrand heet die kit 'Regenleistenzement', en dat geeft al aan dat het zich niet al te veel van temperatuurverschillen zal aantrekken.
Gaat hier echter om de kottflugel. Wel even in het juiste topic kijken :lol:
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 13 sep 2018, 18:20

Dat is net zulke uitgeharde lava.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 13 sep 2018, 20:36

Heb je ook de schroeven aan de ondezijde los gemaakt? Daar ait het duroplast ok vast. Verder kan het zijn dat er gewoon goede kit is gebruitk. Dan is het al ooit los gemaakt. De ddr kit gaat meestal snel los.

Plaats reactie