Eindelijk een Trabant!

Vertel hier alles wat je wilt over jezelf, en je trabi('s). Houd je topic duidelijk.
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1610
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Eindelijk een Trabant!

Bericht door Trabantenaar » 11 sep 2018, 23:50

ruton schreef:Je hebt wat minder beenruimte...
Oh daar komt ook nog verandering in :mrgreen:
Dat is eigenlijk hetgene waar ik ook mee aan de slag wil de komende tijd.

Maar die paar cm aan de A stijl kan ik natuurlijk niet wegsnoepen... :o
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4311
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Eindelijk een Trabant!

Bericht door ruton » 12 sep 2018, 00:00

Is minder been een optie?

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1610
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Eindelijk een Trabant!

Bericht door Trabantenaar » 17 sep 2018, 15:05

Zo, reservewieltje ook gemonteerd.
En na een keer goed voltanken nog geen benzinelucht geroken. Dus alles zit mooi dicht.

Merkte alleen wel ineens dat de motor smoorde bij het koud optrekken.
Maar de inlaatverwarming (electrische egel) bleek niet meer aangesloten te zitten (connectie is niet optimaal)
Na die vandaag weer te hebben aangesloten was het smoorprobleem direct verholpen.

Hij haalde de 160 op de teller ook weer probleemloos :mrgreen:
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1610
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Eindelijk een Trabant!

Bericht door Trabantenaar » 16 jan 2019, 15:22

Enige tijd geleden (voor de winter begon) merkte ik dat na een ritje de accu aan het sissen was. Gezien het een vrij goedkope accu is, zou je die natuurlijk direct kunnen vervangen. Maar ik was er nog niet aan toe gekomen om de boel door te meten.

Aangezien ik toch nog ermee naar de apk moet binnenkort, vandaag maar de moeite genomen om even te gaan meten.

Eerst voor de zekerheid alle cellen gecontroleerd op vloeistofniveau (deze heeft nog van die doppen die je er met een grote schroevendraaier zo uit draait) Alles netjes op niveau.
Dan maar meten: Accu netjes 12,9 volt. Dus van het stilstaan heeft ie niet geleden (massapool is er altijd af, dus het is hooguit zelfontlading)

Voltage bij draaiende motor (dynamo doet het altijd pas na een dot gas geven) 11,5 volt
Vervolgens dot gas om de dynamo te laten meelopen: 18 volt... Met gas geven schiet het zelfs naar de 20 toe.
Voltage fluctueert ook meer dan de AEX. Maar 18 - 20 volt is veel te hoog, 14volt mag deze regelaar maximaal geven.
Accu siste binnen een minuut weer (goh).

Motor gelijk maar uitgezet.

Ik ga er dus ook even niet mee naar de apk nu. Want ik wil mn accu graag heel houden (lijkt me ook wel zo veilig) En om nou de vsnaar eraf te halen vind ik ook weer zowat.

Denk dat ik maar weer een regelaar leen en die originele Trabant dynamo er maar weer in zet.
Terugsturen van de regelaar kost meer dan dattie gekost heeft... Goedkoop is duurkoop zal ik maar denken... :roll:
Altijd fijn, die terugstuur/garantie drempels die bedrijven eisen...
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4311
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Eindelijk een Trabant!

Bericht door ruton » 16 jan 2019, 16:25

In de WKOA staat toch ook iets over retour zenden?

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1610
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Eindelijk een Trabant!

Bericht door Trabantenaar » 16 jan 2019, 17:02

ruton schreef:
16 jan 2019, 16:25
In de WKOA staat toch ook iets over retour zenden?
WKOA gaat over de 14 dagen zichttermjn. Die is allang verstreken.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1610
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Eindelijk een Trabant!

Bericht door Trabantenaar » 20 jan 2019, 20:41

Eergisteren een regelaar opgehaald voor de trabant dynamo. Bezit is handiger dan steeds lenen.
Vandaag even op mn gemak de dynamo uitgebouwd en de oude weer met de gebruikte regelaar ingebouwd. Heb weer netjes rond de 14 volt.

Helaas lijkt na een proefrit de achterrem linksachter vast te hangen. Rem(velg) is heet en stinkt na een warmrij-ritje.
Maarja zonder dop 36 wordt het lastig om daar even naar te kijken.
Binnenkort ff naar de dumpshop. Maar eerst de handremkabel voor de zekerheid iets laten vieren, aangezien ik die nog niet zo lang geleden gesteld had.

Rond een uur of 5 moest alleen nog een kleine aanpassing gedaan worden aan de bekabeling, die heb ik moeten wijzigen voor de andere dynamo destijds, dus ik moest even een adapterkabeltje maken.
Blijft een zielig gezicht zo
Afbeelding

De regelaar blijkt half gesmolten te zijn. De vraag is of het aan de regelaar ligt, de dynamo zelf, of dat deze te dicht bij de uitlaat hangt.
Dynamo zelf doorgemeten en nagekeken, lijkt gewoon in orde te zijn. Zie geen vreemdheden en de meetwaarden kloppen.
Hij hangt wel erg dicht bij de uitlaat, maar dat is normaal, voor wat ik op internet vind.
Afbeelding
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1610
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Eindelijk een Trabant!

Bericht door Trabantenaar » 29 jan 2019, 23:22

Morgen weer flink sneeuw voorspeld. Dus vandaag maar even aan de slag gegaan.

Gelukkig bleek het vasthangende rem probleem zich te beperken tot een iets te strak gestelde handremkabel.
Paar slagen losdraaien en het was allemaal weer vrij draaiend.

Her en der blijken er op de kokerbalken wat plekken te zijn waar de ondercoating en onderliggende lagen verf los aan het komen zijn.
Op een aantal plekken zelfs zover dat het kale metaal eronder aan het roesten begonnen was.
Heb voor nu maar een dot vet over alle plekken gesmeerd. Zodat het in elk geval wat beschermd is. Als het warmer weer is moet ik er maar eens wat meer werk in steken.

Daarna maar even een testrondje gereden (remmen worden niet meer heet en geen merkbaar remverschil)
En toen gelijk door naar Maasbracht, niet voor een dop 36 maar hiervoor:
Afbeelding

En we mogen weer een jaartje van de APK man:
Afbeelding
CO was 0,22 :lol:
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4311
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Eindelijk een Trabant!

Bericht door ruton » 30 jan 2019, 00:09

Wel weer een winter-APK. Ga je in september anders nog eens?

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1610
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Eindelijk een Trabant!

Bericht door Trabantenaar » 30 jan 2019, 00:42

ruton schreef:
30 jan 2019, 00:09
Wel weer een winter-APK. Ga je in september anders nog eens?
Dat ligt al een paar jaar in de planning... Maar kom er vaak niet aan toe om rond die periode te keuren.
Maar we streven er wel naar.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie